Voor de mensen die mijn stuk gelezen hebben(de rest moet nog komen) over PSV, ik zit vandaag de eerste wedstrijd te kijken en wat zie ik tot mijn verbazing: er is NIETS veranderd. De eerste wedstrijd tegen AZ borduurde voort op het vorige seizoen. In de eerste 20 minuten zag ik een voorzichtig PSV dat wel probeerde het spel te maken maar vooral de bal achterin rondspeelde en heel slordig was met de passes. Het gevolg van het rondspelen en het ontbreken van beleving was dat AZ de eerste speldenprikken uitdeelde.
De uitgedeelde speldenprikken werden al snel grotere kansen en resulteerde uiteindelijk in de 1-0, waar Engelaar feller in had moeten grijpen en Martens beter bewaakt had moeten worden. En wederom zag ik na een 1-0 achterstand PSV er alles aan doen dit om te buigen. Een kans uit een corner van Marcello, een schot dat ruim over ging van Wijnaldum (had hij het zelf ook door) en nog een kans van Wijnaldum na een mooie één-twee met lens. Helaas zat AZ keeper Esteban nog met zijn vingers aan de bal. Daarna volgde uit het afstandsschot de 2-0, daar waar AZ eigenlijk een beetje op de achtergrond was verdwenen. Na de 2-0 ging PSV nog meer voetballen en dat resulteerde in een gelukkige 2-1 van Dries Mertens(toch goede goal) vlak voor rust. De wedstrijd lag weer open.
Na de rust kwam Pieters voor Tamata. Tamata die ik 1 fout heb zien maken en verder onopvallende wedstrijd zag spelen. Pieters maakte daarentegen weer een zeer matige indruk met slechte passes en vreemde acties. Tot aan de 60e minuut was het een makke wedstrijd. Er gebeurde weinig tot niks.
Daarna ging PSV weer voetballen en zakte AZ steeds meer in en kreeg PSV kansen en veel corners.
Deze corners leverde wel wat gevaar op, maar resulteerde niet in een goal. Op driekwart van de wedstrijd had PSV recht op een penalty nadat Viergever Wijnaldum een duidelijke duw gaf onder de ogen van scheidsrechter Braamhaar. Deze penalty werd echter niet gegeven. Braamhaar die verder een prima wedstrijd vloot verzuimde naast een penalty aan PSV te geven ook de rode kaart aan Moisander uit te delen.(Moisander pakte na 3 overtredingen in de eerste helft geel, maar maakte in de tweede helft ook een aantal overtredingen waar hij de kaart voor kon krijgen. In de 81e minuut ontving Moisander dan eindelijk de rode kaart, dit gebeurde pas na de 3-1 van AZ.
Over de 3-1 gesproken, hier werd weer heel slecht uitverdedigd. Marcello die al de hele wedstrijd zijn man liet lopen, het middenveld inloopt en dan de bal verspeelt en slechte passes verstuurde liet bij de 3-1 Az-nieuwling Jozy Altidore makkelijk weglopen waardoor hij in staat was de goal te maken.
Mijn conclusie na 1 wedstrijd: De scherpte bij Wijnaldum ontbreekt nog, een verdediging met Engelaar, Manolev(die ook veel de bal verspeelde) Marcello, Pieters maakt PSV geen kampioen. Daarnaast moet er meer beleving komen vanaf de aftrap. We staan nu 17e, maar toch blijf ik vertrouwen houden in een kampioenschap, mits er wordt geinvesteerd in de verdediging. Tegenstander AZ werd tenslotte ook kampioen nadat ze de eerste twee wedstrijden hadden verloren.. Volgende week tegen RKC moet het veel beter gaan!