Maar aan de andere kant.. Ik ben niet helemaal voor óf tegen de CITO. Voor sommige mensen is het niet de manier om die mate van 'intelligentie' te zien.Maar je ziet bijvoorbeeld wel aan een CITO-toets hoe iemands basiskennis is. En daar zit inderdaad gelijk het probleem; het is een momentopname. Ja, dat is zo. Maar de meeste dagen zijn wel representatief voor een lange tijd. Dat geldt tenminste voor mij. Niet voor de mensen die er héél zenuwachtig voor waren en black-outs hadden.
Ben ooit begonnen op gymnasium, (wat me enigzins afgeraden was, maar ik heb er nooit spijt van gehad) met een cito-score van 550 en minder dan 10 fouten. Maar mijn probleem bleek natuurlijk niet in mijn 'intelligentie' te zitten, maar in mijn zelfdiscipline, concentratievermogen en dat soort dingen. Dus na twee jaar ben ik gekapt met gymnasium (met een 3 voor Grieks, een 4 voor Engels, een 5 voor Latijn (na heel veel moeite), een 5 voor Frans en een 6- voor Duits. Jup, inderdaad; alleen talen. Maar dat is rijtjes leren, en daar ben ik een ramp in.). Dus ben ik atheneum gaan doen, en de 3e klas zonder ook maar huiswerk te maken doorgekomen met alleen zevens, achten en negens. Nu in het einde van de bovenbouw begin ik dat natuurlijk keihard terug te krijgen, want nu MOET ik huiswerk maken, maaar ik kan het nog steeds niet.
Oké, heel verhaal dat niet meer alles met de CITO te maken had xD Maar toch, ben ik het er nu eigenlijk wel mee eens; de cito-toets kan wel iets zeggen over je zogenaamde intelligentie, je inzicht, als je tenminste je dag hebt en geen black-out, maar het zegt NIKS over je werkhouding. En als er op 'hogere niveaus' wel IETS belangrijk is, dan is het zelfdiscipline, motivatie om huiswerk te maken, concentratievermogen. Dus eigenlijk is de CITO inderdaad ontzettende onzin. Eigenlijk zouden ze op de basisschool om de paar weken een stukje van zo'n toets moeten geven ofzo, waar je je dan wel langere tijd op gaat voorbereiden ofzo. Dan gaat het niet alleen maar om basiskennis, maar ook om andere factoren.
Wow, wat een verhaal xD