Even terugkomen op mijn eerste reactie hier, na het bekend worden van de uitslag.
Uiteraard is Andre van Duin niets te verwijten, die maakte het alleen bekend. (Don't shoot the messenger).
Ik uitte mijn eerste teleurstelling in de term ''gvd''. Dat is strikt genomen een vloek te noemen. Maar ik zie het niet als een vloek, het was eerder een uiting van machteloze teleurstelling (ik til in het spraakgebruik overigens niet zo zwaar aan vloeken, maar ik kan me voorstellen dat anderen daar iets anders over denken).
Ik gun het iedereen, deze prijs. Ook Carlo en Irene, al is het (zoals Bakkertje het omschrijft), niet mijn sort humor. Ik weet uiteraard ook dat zij, in hun genre, vakmensen zijn, evenals Linda de Mol dat is. Vorig jaar ben ik na afloop van de uitreiking de zaal ingelopen, het podium op, eigenlijk zwaar verboden terrein voor mensen die niet professioneel met het Gala te maken hadden. Linda was verrast toen ik haar feliciteerde.
Dit laatste schrijf ik, omdat ik best wel de sportiviteit kan opbrengen om blij te zijn voor de winnaar. De teleurstelling kwam gewoon omdat ik weet hoeveel energie bijvoorbeeld Lautjuh, Vveerraak, Heinz, DC (en ik vergeet er echt een heleboel) erin hebben gestoken om WIDM sowieso al genomineerd te krijgen.
Dan nog het volgende: Ik zou graag volgend jaar de tussenstanden niet meer willen zien. Er werd gezegd: het tussentijds bekend maken van de tussenstanden heeft ons genekt. Dat werkt natuurlijk ook andersom, wanneer IHVH of de TV-Kantine voor hadden gelegen met een klein percentage, dan had de groep molloten ook een eindsprint kunnen inzetten.
Liever GEEN tussenstanden meer, dan is de strijd eerlijk en open.
Last but not least: wie het ook presenteert: de presentator moet zijn of haar mond houden, geen eigen vorkeur bekend maken.
Ik heb de uitspraak van Chantal Janzen vooraf (ze gaf te kennen dat ze wilde dat de TV-kantine zou winnen) als een soort stemadvies gezien. Dat is niet sportief, want er is altijd een aantal mensen dat zich daardoor laat leiden: als Chantal het goed vindt, dan zullen we dat advies maar opvolgen. Jammer dat het zo is gegaan. In dit geval had WIDM beter met de achterstand van vorig jaar kunnen verliezen, dan zou het minder pijn hebben gedaan.