Cijfers en letters
In de quiz-pub zijn afgelopen week steeds 3 cijfers en 3 letters gegeven. In totaal zijn er 9 setjes gepost. Van al die posts zijn hier nu alle eerst genoemde letters bij elkaar gezet, alle tweede letters en alle derde letters, en ook zo voor de cijfers.
Met deze reeksen letters en cijfers gaan we de opdracht spelen.
Letters:
Maak van de 9 letters per reeks een zo lang mogelijk woord. Je krijgt 3 punten voor iedere letter die je gebruikt. Dus als jouw langste woord bij de eerste reeks 4 letters is, dan krijg je voor die reeks 12 punten. Etc.
1. B Q M G K D E B M
2. O Z V U D E L U V
3. R V B P V N R G O
Cijfers:
Maak rekensommen met de cijfers die gegeven zijn in iedere reeks, en wel zodanig dat de eerste 6 cijfers met behulp van elementaire rekenkundige bewerkingen zo dicht mogelijk het getal van de laatste 3 cijfers benaderen. Dus door +, -, * en / te gebruiken (en evt haakjes). Dat wat je afwijkt van het gegeven getal, wordt van je score afgetrokken.
Bijv. als de getallen zijn 9 8 7 6 5 4 1 2 3, dan moet je 9, 8, 7, 6, 5 en 4 zo combineren dat je het getal 123 nadert. Bijv. (6+5)*9+(4*8-7)=124 want (11*9+(32-7)=99+25)=124. In dit voorbeeld wijk ik 1 punt af, dus worden er 1 punt afgetrokken van mijn score bij het letter-deel.
a. 2 8 1 2 6 8 2 9 7
b. 5 3 2 4 7 3 8 7 6
c. 7 5 3 8 8 4 5 3 1
Als er nog onduidelijkheden zijn hoor ik het graag.
Je hebt de tijd tot zaterdagmorgen 11 uur.