Ow gaaf New York! Ehm ... ik heb ooit gelezen dat je een rechtbank kunt bezoeken, en een echte rechtszaak kunt bijwonen. Ik weet niet of je dat leuk lijkt?
Maar goed, ik ben dus ook weer terug.
Net geen twee weken, richting Toscane en terug met de auto.
Één ding weet ik zeker. Ik vind roadtrips geweldig .... maar niet in het hoogseizoen in een weekend. Zaterdag was al niet best, kwam deels door de regen, en de Fernpass was erg druk. Alhoewel, de andere kant op was nog erger. Innsbruck als overnachtingspunt genomen, dat is een leuke stad, nu 2x geweest, maar helaas beide keren met slecht weer. Maar zondag .... Ik had verwacht dat het zondag wel zou gaan, omdat de meeste vakanties wel voorbij zijn, maar blijkbaar had Beieren in Duitsland had nog twee weken vrij en die besloten allemaal op zondag richting het Gardameer te gaan. Met Campers en caravans. De Brenner-pas was prima te doen, maar vanaf het moment dat we de Italiaanse tolweg op reden, tot aan het zuiden van het Gardamaar, stonden we in één grote file. Pfff ... dat nooit meer. Toen we daar voorbij waren, ging het gelukkig weer. Ik was helemaal gesloopt toen ik in het hotel aankwam.
Toscane is heel mooi. Maar we hebben het rustig aan gedaan. We zaten in Montercatini Terme. Prima als uitvalsbasis, je hebt een leuk plein met wat leuke restaurantjes, het hotel waar we zaten was goed, maar verder is er niet heel veel te beleven. Hoef je niet persé heen. Maandag hebben we een snipperdag genomen. Dinsdag hebben we de auto gepakt en zijn we naar San Gimignano gereden; superleuk dorpje, kan niet anders zeggen. We wilden eigenlijk nog door naar Sienna, maar daar was geen parkeerplek meer te krijgen, dus zijn we maar weer teruggereden. Nog maar een keer terug.
Woensdag met de trein naar Lucca. Door iedereen tegen me gezegd dat dat hét leukste stadje van Toscane is. En het is ook leuk, maar wellicht was het iets te gehyped (of het kwam dat het er 34 graden was zonder wind, wat ik had het bloedheet de hele dag), zo kwam het niet bij me binnen. Ik vond het heel leuk, maar niet zó leuk. Ook leuk al die fietstours, maar ik ben wel 4x bijna ondersteboven gereden door fietsers. Misschien toch een maximum opstellen. Een eventueel volgende keer richting Toscane, zou ik misschien Lucca als uitvalsbasis nemen, want de pleintjes zijn wel leuk en je kunt meer doen dan in Montecatini Terme, waar ik nu zat.
Donderdag met veel te krappe bus (ivm werkzaamheden aan het spoor) en trein naar Florence geweest, supermooie stad, ik ben helemaal weg van de Duomo Kathedraal, wat een ontzettend mooi gebouw. Was alleen een beetje heel erg druk. Vrijdag alleen naar Pisa geweest, de toren en het plein zijn leuk, maar voor de rest is Pisa niet heel veel bijzonders (was ik van te voren al voor gewaarschuwd). Zaterdag heeft het bijna de hele dag geregend, dus niet veel gedaan. Zondag nog even in de zon gezeten en spullen gepakt.
We wilden eigenlijk daarna 2 dagen Zuid-Duitsland doen, maar we hebben de route verlegd, en zijn even de Alpen in Oostenrijk in gereden op maandag. Mijn vader wilde vroeg weg, maar omdat er uiteraard nu nergens file stond, waren we rond 9 uur 's ochtends t.h.v. het Gardameer, dus hebben we daar de binnendoor route maar genomen, en zijn we er nog even gestopt. Overnacht in Seefeld. Dinsdag de grens over, en even een bezoekje gebracht aan de Garmisch Partenkirchen ski-schans. Het stadion wordt nu verbouwd, maar dat is wel nodig ook, is nog uit het stenen tijdperk. Overnacht in Donauworth. Woensdag zijn hebben we nog Rothenburg ob der Tauber, één van de trekpleisters van de Romatischer Strasse. Echt superleuk stadje. Daarna door richting het Rijndal in Duitsland, waar we onze laatste overnachting was. Leuk gebied, als je een week rust zoekt, niet te ver van Nederland. Donderdag (gisteren) naar huis gereden .
Tip: Als je alleen Toscane wil doen ... neem het vliegtuig. Als je houdt van rondreizen, en graag in Duitsland (rust!) of Oostenrijk (bergen) wilt zitten, ik heb nog wel wat leuke tips. Ik ga het niet meer combineren, het wordt óf het ene, of het andere (hoewel ik in Noord-Amerika véél meer kilometers heb afgelegd - daar rijd je gewoon een stuk relaxter).
Foto's staan op Facebook en Instagram (zie profiel voor linkje)