Pac-Mol:
Ik ben een paar keer in Munchen geweest. Je kan er naartoe met de trein, de bus en het vliegtuig, maar ik raad je de trein aan: kaartje geldig vanaf elk station in Nederland, en de Duitse treinen rijden akelig op tijd.
In Munchen kun je kiezen voor een weekkaart met het OV, dan kun je binnen een uitgebreide zone door heel Munchen reizen voor een habbekrats. (ik betaalde daar in 2010 12,30 euro voor). Geloof me, dat is stukken goedkoper dan iedere keer een los kaartje kopen, en nog veel goedkoper dan zwartrijden en betrapt worden.
Er zijn leuke dingen te zien, zoals het BMW-museum met rondleiding in de fabriek, het Deutsches Museum met heel veel afdelingen, voor als het een dag slecht weer is, de televisietoren in het Olympiapark. Verder diverse andere musea, zoals het Panoptikum (dat in feite uit drie dicht bij elkaar liggende musea bestaat.
Kosten? Als je met meer mensen gaat, moet dat prima lukken met 400 euro per persoon.
Je moet alleen een beetje uitkienen hoe je de reis het beste kunt afstemmen op je overnachting. Soms is het handiger om een latere trein te nemen maar wel een dag eerder (dus ook een extra overnachting), dan dat je zo vroeg mogelijk op de dag wil vertrekken.
In 2010 had ik een nachttrein plus slaapwagon-toeslag (29 euro p.p.), waardoor ik 's morgens om half acht al ter plaatse was. Maar daarbij had ik het geluk dat mijn geboekte hotelkamer zonder extra kosten al beschikbaar was:
Bagage neergezet, even opgefrist en om half tien al bezig met een bezichtiging. Vertrek je 's morgens, dan kom je de eerste dag doodmoe op je hotelkamer, en heb je eigenlijk de hele dag al verloren.
Het is maar een idee hoor.........