Ik ben afgelopen maand met mijn vader 2,5 week naar Iran geweest. Volgens Lukie ben ik jullie een reisverslag verschuldigd, dus bij dezen.
@KD je gaat naar Iran en we krijgen niet eens een reisverslag
Het was een fantastische reis. Iran heeft natuurlijk een slecht imago (schurkenstaat), maar de mensen zijn ontzettend vriendelijk. We werden continu aangesproken door nieuwsgierige mensen die wilden weten waar we vandaan kwamen en wat van Iran vonden. Na de eerste wedstrijd van het WK, aan het begin van mijn vakantie, riep iedereen direct 5-1 als ik zei dat ik uit Nederland kwam.
Het is echt bizar hoeveel aandacht je als toerist trekt.
Er zijn wel strenge kledingvoorschriften, zoals de hoofddoekverplichting voor vrouwen. Mannen moeten altijd een lange broek dragen en de schouders bedekt houden. Maar het is fascinerend om te zien hoe vrouwen het begrip hoofddoek zo ver mogelijk oprekken: vooral in de grote steden zie je vrouwen die ver achter op hun hoofd leggen om zoveel mogelijk haar te laten zien!
We begonnen onze reis in de hoofdstad Teheran. Dat is niet zo'n mooie stad, maar er zijn wel een paar interessante attracties. Het meest interessant vond ik een oude gevangenis waar in de jaren 70 tegenstanders van de Shah werden gemarteld. Op de muren rond de voormalige Amerikaanse ambassade staan nu allemaal anti-Amerikaanse muurschilderingen.
Van Teheran vlogen we naar Kerman, in het zuidoosten. Daarvandaan hebben we de prachtige woestijnstad Bam bezocht, die in 2003 door een aardbeving werd verwoest. We zijn ook naar de Iraanse variant van Monument Valley geweest, met allemaal mooie rotsformaties.
Vervolgens verder naar Yazd, een stad die helemaal gemaakt is van 'mudbrick' (klei). Rond Yazd hebben we een paar prachtige woestijndorpjes, forten en karavanserais bezocht.
Onderweg naar Shiraz, in het zuiden, stopten we bij de ruïnes van Persepolis (de hoofdstad van het Perzische Rijk) en de tombes van de koningen Xerxes en Darius. Shiraz heeft een prachtige bazar, een van de heiligste sjiitische moskeeën van het land en ook een van de grootste shopping malls op aarde.
De volgende stop was Esfahan, misschien wel de mooiste stad van het land, met schitterende bruggen, moskeeën, paleizen en een enorm plein. Via een paar mooie woestijndorpen, met mensen in klederdracht, zijn we daarna naar het noorden gegaan. Vanuit Kashan zijn we nog een dag diep de woestijn in getrokken, naar een groot zoutmeer. En tot slot bezochten we Qom, de meest fundamentalistisch-religieuze stad van Iran.
Dat was de reis in vogelvlucht. Geïnteresseerden kunnen
hier wat foto's bekijken.