Icelandair is inderdaad een van de goedkoopste opties die ik kon vinden. Ik had dus in totaal 10 of 12 dagen weg willen blijven, met 2 of 3 overnachtingen in Reykjavik. In dat geval heb ik ook de optie om daar excursies te maken. Icelandair biedt dus die mogelijkheid, mijn reisbureau is inmiddels aan het onderzoeken hoveel overnachtingen ik in Reykjavik kan hebben zonder dat het gevolgen heeft voor de ticketprijs, maar niets was nog ''boekbaar'', omdat de prijzen voor volgend jaar nog niet zijn vastgesteld.
Overigens was het ook een mogelijkheid om via TAP te vliegen (met een stop in Lissabon), maar of daaronder ook een (kosteloze) stop-over wordt verstaan, heb ik niet kunnen ontdekken. Immers: een stop-over is iets heel anders dan een tussenlanding.
Het goedkoopste wat ik tot nu toe heb kunnen ontdekken, was 503 euro met Icelandair en met stop-over. Een zogenaamde prijsvechter zat daar honderden euro's boven.
Oad biedt deze stop-over aan met KLM. Maar wellicht is dat ook een code-sharing, of hoe noem je dat in de reiswereld ook weer.
Inderdaad, de mogelijkheid die jij noemt: ticket boeken vanaf bijvoorbeeld Dusseldorf, maar pas instappen op Schiphol, die mogelijkheid is sinds enkele jaren niet meer toegestaan. Voorheen werd daar door slim calculerende passagiers veel geld mee bespaard.