Ik heb nadat ik seizoen 3 en 4 nu ook helemaal gezien heb eens geprobeerd een zo objectief mogelijke vergelijking te makken tussen George, Elise en de 7 BN-mollen. (seizoen 1 en 2 heb ik niet meegerekend, omdat ik ze niet gezien heb).
Zo heb ik de verschillende mollen op diverse punten beoordeeld, bijvoorbeeld hoe vaak ze verdacht werden door medekandidaten. Dennis werd pas in de finale verdacht en krijgt dus 9 punten. Jon en Kim krijgen 1 en 2 punten omdat hun medekandidaten ze al heel vaak verdacht hebben.
Zo heb ik gekeken naar een aantal punten (tussen haakjes de 2 best scorende en de 2 slechts scorenden)
- Gewonnen pot. (Inge 9 punten, Patrick 8, Elise 2, George 1)
- % van de maximale pot dat gewonnen werd (George 9, Yvon 8, Milouska 2, Jon 1)
- Absolute bedrag dat niet in de pot komt (George 9, Elise 8, Milouska 2, Jon 1)
- Absolute bedrag dat niet in de pot komt door de mol (George 9, Elise 8, Jon 2, Kim 1)
- % van het niet verdiende bedrag door de mol (Milouska 9, George 8, Jon 2, Kim 1)
- Aantal verdenkingen (Dennis 9 punten, Milouska 8, Kim 2, Jon 1)
- Aantal direct effectieve molaties -in absolute aantallen- (Elise 11, George 10, Kim 4, Inge 2)
De laatste 3 punten vond ik veel zwaarder tellen dan de 1e 4, dus heb ik die een wegingsfactor van x3 gegeven, waardoor ik op een puntentelling uitkwam waar ik, ook qua verhouding, wel mee kan leven:
George 103 (onder hem werd de grootste pot gewonnen, maar haalde ook het meeste geld eruit)
Dennis 91 (vooral hoog doordat hij door niemand van zijn medekandidaten verdacht werd)
Milouska 91 (hield procentueel het meeste geld uit de pot van iedereen, amper verdacht)
Elise 90 (voerde de meeste direct effectieve molacties uit)
Yvon 72 (middenmoot tot subtop in bijna alle categorien)
Patrick 66 (meeste geld wat niet in de pot kwam was niet op zijn conto, werd veel verdacht)
Inge 60 (heeft zelf te weinig direct effectieve acties uitgevoerd om hoger te staan)
Jon 50 (te veel verdacht, weinig uit de pot gehouden, had wel meer direct effectieve acties dan kim)
Kim 34 (hield procentueel het minste geld uit de pot, veel verdacht en weinig direct effectieve acties)
*Onder directe effectieve acties versta ik acties waardoor door direct toedoen van de mol er geld uit de pot of niet in de pot komt. Dit kan iets simpels zijn als het fout beantwoorden van een vraag, het weggooien van geld of te laat komen, of juist een actie als de denker/doeners/dromers opdracht van George.
Elise die zich laat afschieten bij de paintballopdracht is geen direct effectieve actie, omdat ze afhandkelijk is van Ron die haar neerschiet. De molactie van Dennis bij het seinen zie ik ook niet als direct effectief, omdat het hier Joris is die de opdracht direct verknalt. Net als dat bij de titanicfabriek de opdracht mislukt door Sebastiaan en niet door Jon. Ook de veiling van Inge is geen direct effectieve actie, omdat ze nog een 2e kandidaat nodig had die moest meebieden.