Auteur Topic: [Stelling] de opdrachten zijn te moeilijk  (gelezen 14474 keer)

Offline Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: [Stelling] de opdrachten zijn te moeilijk
« Reactie #20 Gepost op: 16-01-2012, 11:46:04 »
Maar dan was er nog het addertje onder het gras. Was de opdracht zelf gelukt, en Maarten had gekozen voor mislukken, dan had ze dat ook geld gekost.

Dit diskwalificeert Maarten volgens mij meteen als mol, omdat je vantevoren de uitkomst niet kunt weten. Tenzij ze twee keer de scene met het gokken hebben opgenomen en later de juiste scene in de aflevering hebben gemonteerd. Maar dat laatste geloof ik niet: die manipulatie past niet bij WIDM.

Maar Maarten kan er toch ook niks aan doen dat hij gekozen wordt ?
You'll never walk alone

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: [Stelling] de opdrachten zijn te moeilijk
« Reactie #21 Gepost op: 16-01-2012, 12:11:05 »
Nee. Wat ik echter bedoel is: een kandidaat heeft geen invloed op het wel of niet binnen krijgen van het geld, en op het wel of niet slagen van de opdracht in de positie waar Maarten zich bevond.

Een mol zal dus op een andere plek moeten zijn dan ''zittend'' in de Jeep naast Art, wil hij ook de rooksignalen-opdracht op nul laten eindigen.

(ik gebruik de hij-vorm, omdat de mol als ''hij'' gebruikt wordt, niet omdat de mol dus een man moet zijn)

Offline Lautjuh

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • I survived WIDM 1999 - 2014 (& 5 Televiziergala's)
Re: [Stelling] de opdrachten zijn te moeilijk
« Reactie #22 Gepost op: 16-01-2012, 12:14:06 »
Maar dan was er nog het addertje onder het gras. Was de opdracht zelf gelukt, en Maarten had gekozen voor mislukken, dan had ze dat ook geld gekost.

Dit diskwalificeert Maarten volgens mij meteen als mol, omdat je vantevoren de uitkomst niet kunt weten. Tenzij ze twee keer de scene met het gokken hebben opgenomen en later de juiste scene in de aflevering hebben gemonteerd. Maar dat laatste geloof ik niet: die manipulatie past niet bij WIDM.

Ja, of ze uiteindelijk echt geld binnenhalen ligt aan Maarten. Maar het seinen an sich had best kunnen lukken, de eerste twee koppels konden het immers ook.

Re: [Stelling] de opdrachten zijn te moeilijk
« Reactie #23 Gepost op: 16-01-2012, 12:32:43 »
Nee. Wat ik echter bedoel is: een kandidaat heeft geen invloed op het wel of niet binnen krijgen van het geld, en op het wel of niet slagen van de opdracht in de positie waar Maarten zich bevond.
Maar als je zo redeneert, dan heeft geen enkele kandidaat invloed op het binnen halen van geld bij deze opdracht. Als de mol bij de rooksignalen groep zit weet hij ook niet of de opdracht moet slagen of falen. Op beide plekken blijft het dus een gok. (tenzij de mol de keuze van in dit geval Maarten doorgespeeld heeft gekregen?)

Offline MacGyverMagic

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Mollen is een Olympische sport, dus ...
Re: [Stelling] de opdrachten zijn te moeilijk
« Reactie #24 Gepost op: 16-01-2012, 13:19:35 »
Maar dan was er nog het addertje onder het gras. Was de opdracht zelf gelukt, en Maarten had gekozen voor mislukken, dan had ze dat ook geld gekost.
Dat is nogal een aanname. Art zei dat Maarten de opdracht kon redden. Nergens heeft hij gezegd dat als de kandidaten zouden slagen het kistje te openen dat Maartens voorspelling nog ter sprake zou komen...

Citaat
Dit diskwalificeert Maarten volgens mij meteen als mol, omdat je vantevoren de uitkomst niet kunt weten. Tenzij ze twee keer de scene met het gokken hebben opgenomen en later de juiste scene in de aflevering hebben gemonteerd. Maar dat laatste geloof ik niet: die manipulatie past niet bij WIDM.
Er was ooit eens een opdracht met dobbelstenen. De mol mocht net zo vaak rollen totdat hij/zij het afscheren van hoofdhaar of een tattoo kon weigeren...

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: [Stelling] de opdrachten zijn te moeilijk
« Reactie #25 Gepost op: 16-01-2012, 13:23:30 »
De mol kan de keuze van Maarten doorgeseind gekregen hebben. Maar dat gegeven op zich sluit Maarten al uit als mol.

In dat geval is het zaak dat de mol in het laatste duo zit, omdat ie dan weet of er is afgeweken van de code die aan het begin is doorgegeven.

Schiet mijn redenatie maar lek, als je een andere argumentatie weet. Be my guest.

Op zich is die opdracht (zelf) helemaal niet zo moeilijk, Indianen hebben dit eeuwenlang als effectief communicatiemiddel gebruikt.

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: [Stelling] de opdrachten zijn te moeilijk
« Reactie #26 Gepost op: 16-01-2012, 13:29:50 »
Dat is nogal een aanname. Art zei dat Maarten de opdracht kon redden. Nergens heeft hij gezegd dat als de kandidaten zouden slagen het kistje te openen dat Maartens voorspelling nog ter sprake zou komen...
 Er was ooit eens een opdracht met dobbelstenen. De mol mocht net zo vaak rollen totdat hij/zij het afscheren van hoofdhaar of een tattoo kon weigeren...
Die laatste zat in serie 1, NL. Tenminste: als je het hebt over een tattoo: daar schiet me steeds serie 1 te binnen.


Wat het eerste betreft: als het seinen was geslaagd, hadden de makers wel een plausibele verklaring moeten hebben voor het ontbreken van Maarten in die opdracht.


Overigens klopte het verscheuren van die 500 euro door Art ook niet helemaal. Ook al was het -500 briefje niet verscheurd, en keurig aan Art overhandigd, zou die 500 min gevolgen hebben gehad voor die 3000 euro. Uitkomst blijft 2500 in de plus.

Enige alternatief was geweest dat de groep als beloning voor het eerlijk inleveren die 500 euro als bonus had gekregen. Maar ook dat is gissen.

Offline Tsubasa

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Who Is The Mole 2015 in Sri Lanka and India!
Re: [Stelling] de opdrachten zijn te moeilijk
« Reactie #27 Gepost op: 16-01-2012, 15:02:26 »
Dat is nogal een aanname. Art zei dat Maarten de opdracht kon redden. Nergens heeft hij gezegd dat als de kandidaten zouden slagen het kistje te openen dat Maartens voorspelling nog ter sprake zou komen...

Het lijkt me geen vreemde aanname. De aanname dat ze geld zouden winnen als ze zouden falen (met hulp van Maarten) maar ook geld zouden winnen als ze het kistje zouden openen (zonder Maarten) vind ik vreemder: dat is wel erg makkelijk geld verdienen.

Wel kan ik me voorstellen dat als het team bij de seinopdracht al veel meer geld had verdiend, dat ze de rol van Maarten niet zouden hebben en Maarten bijv. bij een van de seingroepjes of de eindgroep hadden onderverdeeld.
De luie molspeurder: Tsubasa! Schot voor de boeg mol: Rik vd Westelaken. Wie is de Mol: Rik vd Westelaken!

Offline tureluurs

  • Forumlid
Re: [Stelling] de opdrachten zijn te moeilijk
« Reactie #28 Gepost op: 16-01-2012, 15:51:17 »
Ik verwachtte eigenlijk dat Maarten de keuze zou krijgen : mislukte opdracht redden of een vrijstelling. En dat er bij het succesvol openen van het kistje dus zowel geld als vrijstelling zou zijn.
Maar het ging anders  :D

Offline kabouter

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Stelling] de opdrachten zijn te moeilijk
« Reactie #29 Gepost op: 16-01-2012, 23:04:30 »
Wie weet heeft de AVRO gezegd dat ze niet zoveel geld meer hebben voor WIDM en dat de makers van het spel moeten zorgen dat er minder geld in de pot komt: dus moeilijke opdrachten ::rofl:: ::rofl:: ::rofl:: ::rofl:: ::rofl:: ::rofl:: ::rofl:: ::rofl:: ::rofl:: ::rofl:: ::rofl::

Offline kabouter

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Stelling] de opdrachten zijn te moeilijk
« Reactie #30 Gepost op: 16-01-2012, 23:07:34 »
Nee hoor, ik denk dat ze het gewoon veels te koud hebben in IJsland en dat daarom hun hersentjes niet ze snel functioneren.

Offline sijb

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Stelling] de opdrachten zijn te moeilijk
« Reactie #31 Gepost op: 17-01-2012, 00:04:35 »
Hallo,

Ben het niet eens met de stelling.

Opdrachten zijn best wel te doen maar er wordt nog niet goed samengewerkt en alleen maar gemolt. Ik zou als kandidaat absoluut de mol op de hielen zitten en altijd dubbele controle op mensen zetten. Verder is dat tekenen wel te doen maar doet Frits dat weer fout en lopen ze te kloten (is normaal gewoon wel te doen). Traplopen ook wel en schieten ook wel. En die actie met zoeken van dingen is ook mislukt doordat ze niet goed hebben gecommuniceert en samengewerkt.

Sijbren

Offline Rubmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Stelling] de opdrachten zijn te moeilijk
« Reactie #32 Gepost op: 17-01-2012, 00:40:55 »
Interessante stelling. Ben het er mee eens, in die zin dat de opdrachten te makkelijk te mollen zijn.

Een goed voorbeeld is de trap opdracht, 1 fout antwoord en de hele opdracht loopt in de soep. Zelfde geld voor de vliegtuig opdracht waarbij de mol zich alleen maar 2 uurtjes moest verschuilen zodat de opdracht op zeker zou mislukken.

Ik mis trouwens de individuele opdrachten, het zijn vrijwel allemaal groepsopdrachten tot nu toe.

Offline 3732

  • Forumlid
Re: [Stelling] de opdrachten zijn te moeilijk
« Reactie #33 Gepost op: 17-01-2012, 09:59:07 »
De opdracht met de trap en met het vliegveld waren inderdaad te moeilijk. Bij de opdracht met de vrijstellingen hadden ze gewoon al het geld moeten pakken.

Offline Molvarp

  • Forumlid
Re: [Stelling] de opdrachten zijn te moeilijk
« Reactie #34 Gepost op: 17-01-2012, 11:09:21 »
"Overigens klopte het verscheuren van die 500 euro door Art ook niet helemaal. Ook al was het -500 briefje niet verscheurd, en keurig aan Art overhandigd, zou die 500 min gevolgen hebben gehad voor die 3000 euro. Uitkomst blijft 2500 in de plus."


Misschien is dit niet het topic (ik weet niet waar ik het anders moet plaatsen) maar het gaat iig wel over geld winnen voor de pot.

Dat niet getolereerd wordt dat het -500 biljet "er niet meer is" en toch wordt "meegeteld", vind ik eigenlijk niet terecht. Ik vond het lekker slim bedacht van de kandidaten. Tenslotte als de mol geld uit de pot "steelt" mag dat wel, waarom dan deze actie niet. Ik blijf het oneerlijk vinden als in een later stadium de mol wat geld uit de pot pikt en dat dat dan wel geaccepteerd wordt.

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: [Stelling] de opdrachten zijn te moeilijk
« Reactie #35 Gepost op: 17-01-2012, 12:26:42 »
Even off topic. Je hebt volkomen gelijk. Maarten heeft goed opgelet met het laten verdwijnen. van het negatieve geld. Net als het verdwijnen van het gewone geld, zou dit ook moeten worden ''gehonoreerd''. Ik stel de vraag in het vragenvuur-topic.

Offline Kitsune

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • GOING UNDERGROUND
Re: [Stelling] de opdrachten zijn te moeilijk
« Reactie #36 Gepost op: 17-01-2012, 12:29:25 »
Ben het niet eens met de stelling. Ligt eerder aan de mensen in de groep, denk ik. Soms gaan de opdrachten vaak goed, en soms heel slecht (seizoen 7). En er zijn wel moeilijkere opdrachten geweest in WIDM history  :-\\
De Mol? Liesbeth > Hadewych > Liesbeth.

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: [Stelling] de opdrachten zijn te moeilijk
« Reactie #37 Gepost op: 17-01-2012, 13:08:46 »
Nee hoor, ik denk dat ze het gewoon veels te koud hebben in IJsland en dat daarom hun hersentjes niet ze snel functioneren.
En daarom opdrachten dus eerder "te moeilijk" zijn :)
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline Supernova

  • Forumlid
Re: [Stelling] de opdrachten zijn te moeilijk
« Reactie #38 Gepost op: 17-01-2012, 13:47:18 »
Even off topic. Je hebt volkomen gelijk. Maarten heeft goed opgelet met het laten verdwijnen. van het negatieve geld. Net als het verdwijnen van het gewone geld, zou dit ook moeten worden ''gehonoreerd''. Ik stel de vraag in het vragenvuur-topic.

Als jij €70 uit je portemonnee verliest heb je pech.
Maar ik denk niet dat je telefoontje over de verscheurde gasrekening op veel sympathie van het bedrijf waaraan je het verschuldigd bent hoeft te rekenen.  ::) Ik zou zo denken dat er meteen een nog hogere rekening komt wegens administratieve kosten.  ::tandpastasmiley::

Ik moet zeggen dat ik al sinds serie 4 vaak het gevoel heb dat sommige opdrachten absoluut opgezet zijn om niet te worden gehaald.
De vuurwerk opdracht van vorig jaar bijvoorbeeld was prachtig om te zien, en mol Patrick had er een leuk verhaaltje bij maar die opdracht had geen kans van slagen feitelijk. Ze moesten uiteindelijk op pure gok een envelop uitkiezen. Daar was maar een kleine kans op (en ja, de mol zorgde ervoor dat ook die kans nihil was maar de opdracht was feitelijk al verloren voor hij begonnen was).

Dit jaar is het wel opvallend hoeveel van die opdrachten er zijn.
De opdracht op de brug was wel een kwestie van dommigheid mijns inziens want daar had echt wel geld verdiend kunnen worden, maar in deze aflevering waren opdracht 1 en 2 hoe dan ook onhaalbaar mijns inziens. De key words waren duidelijk: Kom bij mij aan, dan krijg je het geld. Als betreffende kandidaat die klik had gemaakt (er vanuit gaande dat Liesbeth niet de mol is, en ja dat vind ik er te dik bovenop liggen..) was er geld binnengekomen maar door het rookgordijn van de zogenaamde feiten/stappen werd dat keurig voorkomen.

Opdracht 3 was welhaast onmogelijk maar dat had degene die dit in moest schatten als het goed is ook wel door (vandaar dat die er als 'held van de dag' bij moest om de euforie wat op te krikken  ::tandpastasmiley:: ). Die opdracht was dus mi bedoeld om geld in de pot te brengen. Je hebt immers ook niks aan gedemoraliseerde kandidaten en je kunt mensen niet mobiliseren om te onderhandelen zonder dat er wat tegenoverstaat (afl 4), en dat gaat moeilijk als er niet eens geld in de pot zit.

Love takes off masks that we fear we cannot live without and know we cannot live within. :)

Offline Daedalus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Wie de Mol is?
Re: [Stelling] de opdrachten zijn te moeilijk
« Reactie #39 Gepost op: 17-01-2012, 15:13:32 »
Als jij €70 uit je portemonnee verliest heb je pech.
Maar ik denk niet dat je telefoontje over de verscheurde gasrekening op veel sympathie van het bedrijf waaraan je het verschuldigd bent hoeft te rekenen.
Nee, maar je hebt een andere verhouding met je gasleverancier. Zij geven je geen briefje van -500 euro, die je later weer in kan leveren als je iets van ze terugkrijgt.
En als je gewoon een som zou hebben waar je één waarde wegstreept, dan is de uitkomst van die som anders. -500 + 3000 = 2500, maar 0 + 3000 = 3000.

On Topic: Ik denk niet dat de opdrachten expres onmogelijk zijn gemaakt. Is ook niet leuk voor Anton als hij al die moeite doet om opdrachten te verzinnen en ze mislukken allemaal. Je wil toch ook wel dat dat lukt. Ik meen me te herinneren dat hier ook ooit eens iets over is gevraagd op een fandag. Staat vast in een map van Laura.
The British are not impressed.