Auteur Topic: [DE MOL] Klaas van Kruistum  (gelezen 417974 keer)

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: [KANDIDAAT] Klaas van Kruistum
« Reactie #1100 Gepost op: 22-02-2016, 13:12:29 »
Ik zie dat veel mensen hopen dat Klaas de mol niet is. Maar ik hoop juist dat hij het wél is, omdat de makers er anders opzettelijk nephints in stoppen en dan kun je het programma helemaal niet meer vertrouwen.

Ja, mee eens. Zodra zou blijken dat er bewust nephints in het programma worden gestopt om ons molloten op het verkeerde been te zetten, is het gedaan met Wie is de Mol.
Dus uiteindelijk kan Klaas maar beter de Mol blijken te zijn en moet degene die besloot de Kloosterhint in aflevering 2 te stoppen een zeer stevige uitbrander krijgen: NOOIT MEER DOEN!
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline Chillin

  • Forumlid
Re: [KANDIDAAT] Klaas van Kruistum
« Reactie #1101 Gepost op: 22-02-2016, 14:02:11 »
Ze hadden al de aflevering niet van naam moeten laten veranderen naar 'Het laatste woord, letterlijk', dan was in ieder geval de eerste nadruk niet op die woorden gelegd  :-X

Offline Milk

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Vacht up!
Re: [KANDIDAAT] Klaas van Kruistum
« Reactie #1102 Gepost op: 22-02-2016, 14:43:45 »
Ik zie dat veel mensen hopen dat Klaas de mol niet is. Maar ik hoop juist dat hij het wél is, omdat de makers er anders opzettelijk nephints in stoppen en dan kun je het programma helemaal niet meer vertrouwen.

Precies, dit. Dan kan het programma de prullenbak in. "Ha ha jullie zaten op Klaas maar hij is het niet het is een nephint lachen gieren brullen!"

Ik vraag me steeds af of ik op Klaas had gezeten. Een deel van mij denkt van wel, ook door anderen weg te strepen en omdat hij bij mijn drie eerste verdachten zat. Een ander deel denkt dat ik hem misschien wel elke week als afvaller had ingevuld omdat ik hem toch het saaist. vind...  :-X We zullen het nóóit weten...
Het was wel boeiender geweest zonder Khint omdat ik eerst ook op Tim zat.
No Milk today???

Offline Lo

  • Forumlid
Re: [KANDIDAAT] Klaas van Kruistum
« Reactie #1103 Gepost op: 22-02-2016, 15:18:34 »
Of Klaas nou een goede mol is of niet is inderdaad lastig te zeggen
Dat begrijp ik niet. Hij zit gewoon ELKE opdracht keihard te mollen, alsof het hem ook niks uitmaakt dat hij betrapt wordt, zo hard. Spat zowat van het beeld. Het is wel lastig je staande te houden als iedereen je al heeft 'gesnapt' maar goed, als dat dan toch zo is, dan nog maar een schepje erbovenop zal hij wel gedacht hebben. Dus hij gaat nu helemaal voluit.
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline Milk

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Vacht up!
Re: [KANDIDAAT] Klaas van Kruistum
« Reactie #1104 Gepost op: 22-02-2016, 16:20:22 »
Ze hadden al de aflevering niet van naam moeten laten veranderen naar 'Het laatste woord, letterlijk', dan was in ieder geval de eerste nadruk niet op die woorden gelegd  :-X

En/of niet het woord 'molboek' gebruiken. Dat hadden ze écht niet zien aankomen, dat iedereen dat een raar woord zou vinden zonder -je erachter.
No Milk today???

Offline MarkS41

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [KANDIDAAT] Klaas van Kruistum
« Reactie #1105 Gepost op: 22-02-2016, 19:22:03 »
Dat begrijp ik niet. Hij zit gewoon ELKE opdracht keihard te mollen, alsof het hem ook niks uitmaakt dat hij betrapt wordt, zo hard. Spat zowat van het beeld. Het is wel lastig je staande te houden als iedereen je al heeft 'gesnapt' maar goed, als dat dan toch zo is, dan nog maar een schepje erbovenop zal hij wel gedacht hebben. Dus hij gaat nu helemaal voluit.
We weten natuurlijk niet wat hij allemaal nog heeft gedaan wat niet in beeld is gekomen. Misschien heeft hij nog wel geniale dingen die wij nog niet gezien hebben.
"Some men see things as they are and say why - I dream things that never were and say why not."

Offline SuperFurry

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [KANDIDAAT] Klaas van Kruistum
« Reactie #1106 Gepost op: 23-02-2016, 07:48:11 »
Ik weet niet of iemand anders het al benoemd heeft, maar volgend mij zit in de leader ook een hint naar Klaas. Bij sommige deelnemers zit een gesproken tekst uit een uitzending achter de beelden, dit zijn zinnen die de desbetreffende kandidaat tegen de mol zegt. In elk geval bij de finalisten Tim (citaat uit zoutkarrenopdracht) en Annemieke (citaat uit de suikerfabriekopdracht). Viel me ineens op.  ::vergroot::
Ma how zeg!

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [KANDIDAAT] Klaas van Kruistum
« Reactie #1107 Gepost op: 23-02-2016, 10:29:54 »
Ik weet niet of iemand anders het al benoemd heeft, maar volgend mij zit in de leader ook een hint naar Klaas. Bij sommige deelnemers zit een gesproken tekst uit een uitzending achter de beelden, dit zijn zinnen die de desbetreffende kandidaat tegen de mol zegt. In elk geval bij de finalisten Tim (citaat uit zoutkarrenopdracht) en Annemieke (citaat uit de suikerfabriekopdracht). Viel me ineens op.  ::vergroot::

Zegt Tim dat eerste niet tegen Annemieke? En het tweede stukje wat je noemt is niet van Annemieke in de suikerfabriek. Ik hoor er Ellie in.

Offline Anoniemand

  • Forumlid
Re: [KANDIDAAT] Klaas van Kruistum
« Reactie #1108 Gepost op: 23-02-2016, 23:19:49 »

(Fragment van Moltalk Aflevering 1 door TommieeeB)


Zou deze verspreking van Susan dan toch werkelijkheid worden? Susan heeft zich dan wel heel goed weten te herstellen als ze zich versprak.

Offline Heyendaal

  • Forumlid
Re: [KANDIDAAT] Klaas van Kruistum
« Reactie #1109 Gepost op: 24-02-2016, 09:09:07 »
Klaas is de mol, maar eigenlijk had ik hem na opdracht 1 al weggestreept. Een mol zegt daar toch dat ze de opdrachten in de trein wél zullen halen?

Offline Juuls247

  • Forumlid
  • Horen | Zien | Zwijgen
Re: [KANDIDAAT] Klaas van Kruistum
« Reactie #1110 Gepost op: 24-02-2016, 09:49:42 »
Zou deze verspreking van Susan dan toch werkelijkheid worden? Susan heeft zich dan wel heel goed weten te herstellen als ze zich versprak.
Als ik dit zie ga ik weer huilen of lachen, ik weet eigenlijk niet wat. Ze geeft hiermee weg dat ze Klaas wel heeft gesproken. Oei oei oei

Klaas is de mol, maar eigenlijk had ik hem na opdracht 1 al weggestreept. Een mol zegt daar toch dat ze de opdrachten in de trein wél zullen halen?
Ja daarom vind ik het ook zo kwalijk, maar dat is mijn mening. Waarschijnlijk hebben kandidaten hem derhalve in het begin ook weggestreept. Ik snap niet 1) waarom Klaas niet gewoon zegt: het gaat lukken en 2) waarom ze de mol in zo'n positie zetten (en dan dus de aandacht teveel op zich krijgt of juist een rookgordijn optrekt). Gewoon niet goed  ::ohno::
« Laatst bewerkt op: 24-02-2016, 09:51:59 door Juuls247 »
Meer L

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [KANDIDAAT] Klaas van Kruistum
« Reactie #1111 Gepost op: 24-02-2016, 10:11:26 »
Ja daarom vind ik het ook zo kwalijk, maar dat is mijn mening. Waarschijnlijk hebben kandidaten hem derhalve in het begin ook weggestreept. Ik snap niet 1) waarom Klaas niet gewoon zegt: het gaat lukken en 2) waarom ze de mol in zo'n positie zetten (en dan dus de aandacht teveel op zich krijgt of juist een rookgordijn optrekt). Gewoon niet goed  ::ohno::

Maar bekijk het eens van deze kant: We weten niet hoe Klaas daar terecht kwam. Voor hetzelfde geld hebben ze vlak voor de opdracht in groep beslist welke volgorde ze zouden nemen, maar hebben ze het er uit geknipt (zoals Art aangaf in de chatsessie). Mogelijk is Klaas dus niet helemaal vrijwillig op plaats 1 terecht gekomen en dus in de sleutelpositie.

Ten tweede, als je dan toch in die sleutelpositie staat als Mol dan heb je 2 keuzes. Of je zegt dat een groep van 9 kandidaten (chaos, chaos) waarvan meer dan de helft geen Spaans spreekt er in slaagt om 54 specifieke mensen te vinden in een bomvolle metro en ze mee kan nemen naar het eindpunt. Of je gaat voor het logische antwoord dat iedereen geeft die WIDM minstens 2 seizoenen kijkt en dat is dat er wel iemand tussen zal zitten die faalt in zijn/haar opdracht. De Mol moet nog altijd proberen om onverdacht te blijven en dus kan hij (naar mijn mening) niet zeggen: 'Oh ja, Art. Dat gaat lukken.'

Offline MollenvangR

  • Winnaar ER-pool 2012 & 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Mol Online 2022 & Winnaar Tour pool 2021
Re: [KANDIDAAT] Klaas van Kruistum
« Reactie #1112 Gepost op: 24-02-2016, 10:28:53 »
De enige reden die ik kan bedenken dat ze Klaas die sleutelpositie hebben gegeven in de eerste opdracht is de uitspraak van Art in combinatie met het wijsmaken dat ze pas 1 op 1 contact zouden hebben bij de finale. Dat ze dat hele scenario briefing mol, beginnen onder grond en de mol apart aanbod van Art (plus geld verdienen) al helemaal bedacht hebben. Hoewel ik het eigenlijk niet goed vind, is het ook wel weer een mindgame naar kijkers en kandidaten in zekere zin. Normaal gezien denk je: de mol krijgt zo'n sleutelpositie, dus streep je Klaas af. Typisch iets voor een kandidaat, waardoor als het in alle series steeds maar een kandidaat is die die positie krijgt je kunt denken: oh dat is de mol niet, die moet een opdracht doen. Maar met deze uitvoering laten ze dus zien dat ook/zelfs de mol wel eens in een dergelijke setting vanuit de productie (of loting?) zo'n positie kan krijgen. Dat alles mogelijk is in het spel. Feit blijft wel dat ik dit niet de geschikte opdracht vind om de mol in zo'n positie te zetten.
« Laatst bewerkt op: 24-02-2016, 10:30:24 door Mollenvanger-MV »

Offline frankhuiskamp

  • Forumlid
Re: [KANDIDAAT] Klaas van Kruistum
« Reactie #1113 Gepost op: 24-02-2016, 11:59:34 »
Ik ga even iets heel controversieels zeggen. Want dat is leuk. De productie krijgt dikke lagen troep over zich heen vanwege de kloosterhint, maar is dit nu echt zo terecht? Neem even afstand van al het geroep en geschreeuw in de topics hier en zeg me heel objectief: was die kloosterhint écht zo makkelijk?

Het is namelijk bijzonder simpel enorm verontwaardigd te doen over een hint die andere mensen al duizend keer hebben uitgelegd als 'heel logisch' en 'te simpel', zonder goed bij jezelf te rade te gaan of je hem ooit zelf (zo snel) had ontdekt. Ik ben groot fan van het programma, zoals sommigen van jullie wel weten, ken vrijwel elk seizoen en ik was hier echt niet zo makkelijk achter gekomen.

1. De titel van de aflevering was het 'laatste woord, letterlijk'. Die is ontzettend multi-interpretabel. Remy had bijvoorbeeld het laatste woord in de aflevering, als je de vooruitblik naar de volgende aflevering meetelt. Iemand anders weer het laatste woord als je die niet meetelt. En ook het letterlijk is vatbaar voor veel meer uitleg. Waarom niet alle letters van een laatste woord, een anagram wellicht?

2. Zelfs al denk je aan de laatste woorden van de oud-Mollen, dan nog moet je nog uitvinden wát echt die laatste woorden waren. Je ziet dat bijvoorbeeld als het Kees-hoofd zijn ogen sluit, een natuurlijk einde. Maar aan de hand van wat ze bij andere kandidaten hoorbaar zeiden, zou je het laatste woord ook nog ergens anders kunnen plaatsen.

Ja, nu, met de kennis van nu, nu iemand dit zo klip en klaar heeft uitgelegd, we allemaal weten dat dit een týpische Molhint is, zeg ook ik: kan niet anders, natuurlijk is Klaas de Mol.

Wat mij nog het meest verbaast is de ophef hierover in vergelijking met die, voor zover ik me dit goed herinner, veel makkelijkere hint naar Kees (behalve dat Case ook nog C is the Mole kon zijn en Carolien en Cornelisse er tot het eind in zaten, dus dat was fijn voor de niet-tunnelaars). Of die hint naar Inge. Of I AM-hints naar Anne-Marie, of vissers naar Susan Visser.

Het nare is dat dit seizoen en Klaas als Mol afgerekend worden op een hint die echt écht lang niet zo waardeloos is als jullie in koor verkondigen. Let's face it: we worden allemaal gewoon heel erg goed in het ontmaskeren, beter en beter. Dan gebeuren dit soort dingen. Hou alsjeblieft op met die onzin de productie deze hint kwalijk te nemen.

PS. Ik vind het geld veel en veel duidelijker nog. Niet anders te intepreteren, en ook daar kon je al snel Klaas'silhouet zien als je puzzelde. Pardon, als iemand anders puzzelde.

Offline Lo

  • Forumlid
Re: [KANDIDAAT] Klaas van Kruistum
« Reactie #1114 Gepost op: 24-02-2016, 12:02:08 »
Frank, het probleem is juist dat we wel een dozijn kloosterhinten hadden dit seizoen.
De enige reden die ik kan bedenken dat ze Klaas die sleutelpositie hebben gegeven in de eerste opdracht
Volgens mij is de reden weer dat luizaterdagavondbankzit-vermaak. We hadden het toch zeker allemaal al vanaf de eerste tel geweten? De negen kandidaten daar, op het perron. De mol naast Art spreekt ze toe.

Het erge alleen is dat we het ook allemaal vanaf zowat de eerste tel WISTEN. Zal ook wel niet de bedoeling zijn geweest, maar ja als je het ZO makkelijk maakt met een dozijn superhints ??? ::niet-ok::
« Laatst bewerkt op: 24-02-2016, 12:05:55 door Lo »
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline molton

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Hmmm
Re: [KANDIDAAT] Klaas van Kruistum
« Reactie #1115 Gepost op: 24-02-2016, 12:05:52 »
Er zijn genoeg mensen hier die tegengesproken hebben dat de hint "makkelijk" is en daar ben ik het ook volledig mee eens, want ik zou er ook niet snel achter zijn gekomen. De kritiek komt er volgens mij vooral op neer dat de hint zo vroeg in het seizoen komt en (als hij gevonden is) vrij duidelijk richting Klaas wijs en geen ruimte voor interpretatie overlaat en bijvoorbeeld pas duidelijker wordt naarmate het seizoen vordert.
"Are you the sort of man who would put the poison into his own goblet, or his enemy's?" -The Princess Bride (1987)

Offline Syllie10

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [KANDIDAAT] Klaas van Kruistum
« Reactie #1116 Gepost op: 24-02-2016, 12:10:28 »
Citaat
Ik ga even iets heel controversieels zeggen. Want dat is leuk. De productie krijgt dikke lagen troep over zich heen vanwege de kloosterhint, maar is dit nu echt zo terecht? Neem even afstand van al het geroep en geschreeuw in de topics hier en zeg me heel objectief: was die kloosterhint écht zo makkelijk?
Helemaal mee eens met wat je in je  post neerzet.

Ikzelf zit er dit seizoen door mijn brainfog en vermoeidheid dan wel niet in dus alleen meegelezen maar alsnog had ik deze hint zo snel niet gevonden als dat die nu gevonden is.
Daarbij is het zoeken naar hints natuurlijk wel super leuk, alleen hadden ze zo'n grote hint wellicht wat later in de programmering moeten stoppen. Dan heb je nog wat afleveringen te raden en discussiëren wie dan wel de mol zou zijn.

Maar Klaas kan hier helemaal niets aan doen. En of Klaas nu wel of geen goede mol is/was kan je ook pas beoordelen na het zien van de laatste afleveringen als zijn molstreken naar voren komen. Dus die wacht ik dan ook geduldig af :D

Offline Lama1997

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [KANDIDAAT] Klaas van Kruistum
« Reactie #1117 Gepost op: 24-02-2016, 12:20:38 »
Ik ga even iets heel controversieels zeggen. Want dat is leuk. De productie krijgt dikke lagen troep over zich heen vanwege de kloosterhint, maar is dit nu echt zo terecht? Neem even afstand van al het geroep en geschreeuw in de topics hier en zeg me heel objectief: was die kloosterhint écht zo makkelijk?

Het is namelijk bijzonder simpel enorm verontwaardigd te doen over een hint die andere mensen al duizend keer hebben uitgelegd als 'heel logisch' en 'te simpel', zonder goed bij jezelf te rade te gaan of je hem ooit zelf (zo snel) had ontdekt. Ik ben groot fan van het programma, zoals sommigen van jullie wel weten, ken vrijwel elk seizoen en ik was hier echt niet zo makkelijk achter gekomen.

1. De titel van de aflevering was het 'laatste woord, letterlijk'. Die is ontzettend multi-interpretabel. Remy had bijvoorbeeld het laatste woord in de aflevering, als je de vooruitblik naar de volgende aflevering meetelt. Iemand anders weer het laatste woord als je die niet meetelt. En ook het letterlijk is vatbaar voor veel meer uitleg. Waarom niet alle letters van een laatste woord, een anagram wellicht?

2. Zelfs al denk je aan de laatste woorden van de oud-Mollen, dan nog moet je nog uitvinden wát echt die laatste woorden waren. Je ziet dat bijvoorbeeld als het Kees-hoofd zijn ogen sluit, een natuurlijk einde. Maar aan de hand van wat ze bij andere kandidaten hoorbaar zeiden, zou je het laatste woord ook nog ergens anders kunnen plaatsen.

Ja, nu, met de kennis van nu, nu iemand dit zo klip en klaar heeft uitgelegd, we allemaal weten dat dit een týpische Molhint is, zeg ook ik: kan niet anders, natuurlijk is Klaas de Mol.

Wat mij nog het meest verbaast is de ophef hierover in vergelijking met die, voor zover ik me dit goed herinner, veel makkelijkere hint naar Kees (behalve dat Case ook nog C is the Mole kon zijn en Carolien en Cornelisse er tot het eind in zaten, dus dat was fijn voor de niet-tunnelaars). Of die hint naar Inge. Of I AM-hints naar Anne-Marie, of vissers naar Susan Visser.

Het nare is dat dit seizoen en Klaas als Mol afgerekend worden op een hint die echt écht lang niet zo waardeloos is als jullie in koor verkondigen. Let's face it: we worden allemaal gewoon heel erg goed in het ontmaskeren, beter en beter. Dan gebeuren dit soort dingen. Hou alsjeblieft op met die onzin de productie deze hint kwalijk te nemen.

PS. Ik vind het geld veel en veel duidelijker nog. Niet anders te intepreteren, en ook daar kon je al snel Klaas'silhouet zien als je puzzelde. Pardon, als iemand anders puzzelde.
+1!

Offline SanderFMC

  • Forumlid
Re: [KANDIDAAT] Klaas van Kruistum
« Reactie #1118 Gepost op: 24-02-2016, 12:47:09 »
Ik ga even iets heel controversieels zeggen. Want dat is leuk. De productie krijgt dikke lagen troep over zich heen vanwege de kloosterhint, maar is dit nu echt zo terecht? Neem even afstand van al het geroep en geschreeuw in de topics hier en zeg me heel objectief: was die kloosterhint écht zo makkelijk?
Het is namelijk bijzonder simpel enorm verontwaardigd te doen over een hint die andere mensen al duizend keer hebben uitgelegd als 'heel logisch' en 'te simpel', zonder goed bij jezelf te rade te gaan of je hem ooit zelf (zo snel) had ontdekt. Ik ben groot fan van het programma, zoals sommigen van jullie wel weten, ken vrijwel elk seizoen en ik was hier echt niet zo makkelijk achter gekomen.
Ik kan niet voor anderen spreken, maar zelf heb ik op de avond van de uitzending al alle zinnen uitgeschreven en met het oog op de titel van de aflevering de laatste letters van zinnen op een rij gezet. De stap om specifiek naar de zinnen die bij Klaas en Cécile gezegd werden te kijken, had ik nog niet gemaakt, maar dikke kans dat ik hem uiteindelijk zelf ook wel had ontdekt.
Daarnaast is het volgens mij belangrijk te beseffen dat de hint voor een individu misschien nog enigszins lastig te vinden is, maar met een grote groep fanatieke speurders is de kans natuurlijk wel heel groot dat er iemand is die hem weet te vinden.

Wat mij nog het meest verbaast is de ophef hierover in vergelijking met die, voor zover ik me dit goed herinner, veel makkelijkere hint naar Kees (behalve dat Case ook nog C is the Mole kon zijn en Carolien en Cornelisse er tot het eind in zaten, dus dat was fijn voor de niet-tunnelaars). Of die hint naar Inge.
Dat de priesterhint ook naar Carolien of Paulien kon wijzen is precies het grote verschil met de kloosterhint. De Kees-uitleg was misschien het meest logisch, maar naar Carolien en Paulien viel hij ook uit te leggen. Anton Jongstra zei later ook in een interview dat de hint nooit zo was gemonteerd als niet precies deze drie in de finale stonden.
Wat betreft de gebarentaalhint is het denk ik wel veelzeggend dat er achteraf door de productie schijnt te zijn gezegd: "Dit nooit weer". Juist omdat de hint zo'n zekerheid gaf wie de mol was.

Of I AM-hints naar Anne-Marie, of vissers naar Susan Visser.
Deze hints vind ik echt van een totaal andere categorie: deze hints hebben nooit zo'n massale tunnelvisie in gang gezet, omdat ze nog afgedaan konden worden als 'toeval' of 'geen geloofwaardige hint'.

Het nare is dat dit seizoen en Klaas als Mol afgerekend worden op een hint die echt écht lang niet zo waardeloos is als jullie in koor verkondigen. Let's face it: we worden allemaal gewoon heel erg goed in het ontmaskeren, beter en beter. Dan gebeuren dit soort dingen. Hou alsjeblieft op met die onzin de productie deze hint kwalijk te nemen.
Ook hier kan ik niet voor anderen spreken, maar ik zie het zelf al als een geschenk dat de makers ieder jaar zo'n mooie serie voor ons maken, in plaats van dat ik het ze kwalijk neem als iets om welke reden dan ook tegenvalt. Ik vind het wel jammer dat ze er zo vroeg zo'n hint in gooien waardoor je in aflevering 2 al vrijwel zeker weet wie de mol is. En als het de bedoeling van de makers is om ook de fanatieke speurders geen al te grote zekerheid te geven wie nou echt de mol is, kun je het ook wel een vergissing van de makers noemen. Maar ze iets kwalijk nemen, dat is alsof ik het bestaan van Wie Is De Mol? als een vanzelfsprekendheid beschouw en de makers afreken dit soort gebeurtenissen. Dat doe ik niet.

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [KANDIDAAT] Klaas van Kruistum
« Reactie #1119 Gepost op: 24-02-2016, 13:11:08 »
Ik kan niet voor anderen spreken, maar zelf heb ik op de avond van de uitzending al alle zinnen uitgeschreven en met het oog op de titel van de aflevering de laatste letters van zinnen op een rij gezet. De stap om specifiek naar de zinnen die bij Klaas en Cécile gezegd werden te kijken, had ik nog niet gemaakt, maar dikke kans dat ik hem uiteindelijk zelf ook wel had ontdekt.
Daarnaast is het volgens mij belangrijk te beseffen dat de hint voor een individu misschien nog enigszins lastig te vinden is, maar met een grote groep fanatieke speurders is de kans natuurlijk wel heel groot dat er iemand is die hem weet te vinden.

Mee eens. Het zal van mens tot mens afhangen, maar naar aanleiding van de titel gingen bij mij ook alarmbellen af om goed op te letten op laatste woorden van iets. Tijdens de uitzending heb ik alle laatste woorden uit de testbiechten opgeschreven (waar ik niets uithaalde) en toen ik op het forum keek, zag ik dat Pippi de kloosterhint al ontdekt had. Ik kan dus niet met 100% zekerheid beweren dat ik de kloosterhint zelf ook had gevonden, maar de afleveringtitel gaf mij ook de reflex om te gaan speuren naar laatste woorden.

Dat is eigenlijk gewoon een algemene tip voor de productie: Probeer hints niet te verraden met afleveringtitels als 'het verlossende woord' (S13E1) of 'het laatste woord, letterlijk' (S16E2), want het legt de focus van de meeste puzzelaars meteen op alle teksten die gezegd worden. Zonder zulke afleveringtitels werden die bewuste hints misschien later ontdekt.