Auteur Topic: Wat vind je -tot dusverre- van WIDM 2016?  (gelezen 67521 keer)

Offline Niuno

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Sla is zeg maar echt mijn ding
Re: Wat vind je -tot dusverre- van WIDM 2016?
« Reactie #160 Gepost op: 15-02-2016, 19:52:39 »
Meer geld voor de pot. Het zou leuk zijn, het kan werken, maar de omroepen hebben tegenwoordig gewoon wat minder geld in kas. Kandidaten zelf laten betalen? Ik vrees dat ze dan nog luxere hotels gaan eisen.

Ik geloof nog steeds dat de zwarte jokers een flinke bijdrage kunnen leveren aan het terugdringen van nepmollen. Kandidaten willen ineens, net zoals de mol zelf, niet meer verdacht worden. En om dat te bereiken, moeten ze wel hun best doen om een opdracht te doen slagen, met als gevolg meer geld in de pot.

Over de zwarte jokers had ik hier al geschreven. Het zijn geen fysieke, vrij inzetbare dingen. Het wordt direct toegepast. Het is maar een naam.
Neen, ik zit niet in een tunnel. Het is gewoon aXel!

Offline wouterv

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wat vind je -tot dusverre- van WIDM 2016?
« Reactie #161 Gepost op: 15-02-2016, 19:56:03 »

Ik geloof nog steeds dat de zwarte jokers een flinke bijdrage kunnen leveren aan het terugdringen van nepmollen. Kandidaten willen ineens, net zoals de mol zelf, niet meer verdacht worden. En om dat te bereiken, moeten ze wel hun best doen om een opdracht te doen slagen, met als gevolg meer geld in de pot.

Over de zwarte jokers had ik hier al geschreven. Het zijn geen fysieke, vrij inzetbare dingen. Het wordt direct toegepast. Het is maar een naam.


Het probleem dat je dan kan hebben is bijvoorbeeld. dit
Jan is de mol.Piet, Jurgen en Anne zitten bij de laatste 4.
Allemaal zitten ze op de goede mol en gaan er vol voor.
Echter besluiten Piet en Jurgen de laatstve vraag op Anne in te vullen.
Zo hebben zij 19 vragen juist en zij maar 18

klaar voor de strijd

Offline Niuno

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Sla is zeg maar echt mijn ding
Re: Wat vind je -tot dusverre- van WIDM 2016?
« Reactie #162 Gepost op: 15-02-2016, 20:02:27 »
Het probleem dat je dan kan hebben is bijvoorbeeld. dit
Jan is de mol.Piet, Jurgen en Anne zitten bij de laatste 4.
Allemaal zitten ze op de goede mol en gaan er vol voor.
Echter besluiten Piet en Jurgen de laatstve vraag op Anne in te vullen.
Zo hebben zij 19 vragen juist en zij maar 18



Dat kan een risico zijn, maar bondjes zijn altijd een risico voor mensen die niet in een bondje zitten.
Piet spreekt af met Jurgen om de laatste vraag op Anne in te vullen. Dan gaat Piet naar Anne en spreekt met hem af om de laatste vraag op Jurgen in te vullen. Jurgen doet wat is afgesproken, vult Anne in. Anne doet hetzelfde... dus beiden maar 18 goed. En Piet, de slimme onderhandelaar vult toch de laatste vraag op Jan in en is met 20 goed de winnaar.
Onderhandelingen, list en bedrog horen bij de mol. Ik vraag me daarom echt af of Piet, Jurgen en Anne dit daadwerkelijk gaan doen.

Neen, ik zit niet in een tunnel. Het is gewoon aXel!

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
Re: Wat vind je -tot dusverre- van WIDM 2016?
« Reactie #163 Gepost op: 15-02-2016, 20:04:19 »
Meer geld voor de pot. Het zou leuk zijn, het kan werken, maar de omroepen hebben tegenwoordig gewoon wat minder geld in kas. Kandidaten zelf laten betalen? Ik vrees dat ze dan nog luxere hotels gaan eisen.


Er zitten nogal wat aannames in je post. Hoe zeker weten we dat WIDM ernstig gekort is op het budget? En nogmaals: dat geld kan anders besteed worden dan nu. En inderdaad lijkt het erop dat de kandidaten de laatste jaren rianter overnachten (vergelijk het eens met de seizoenen in Australië en Argentinië!), maar wie zegt dat de kandidaten dat eisen?
Woosie down?

Offline Niuno

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Sla is zeg maar echt mijn ding
Re: Wat vind je -tot dusverre- van WIDM 2016?
« Reactie #164 Gepost op: 15-02-2016, 20:07:48 »
Er zitten nogal wat aannames in je post. Hoe zeker weten we dat WIDM ernstig gekort is op het budget? En nogmaals: dat geld kan anders besteed worden dan nu. En inderdaad lijkt het erop dat de kandidaten de laatste jaren rianter overnachten (vergelijk het eens met de seizoenen in Australië en Argentinië!), maar wie zegt dat de kandidaten dat eisen?

Ik zeg dat niet, ik vrees dat alleen maar.
Neen, ik zit niet in een tunnel. Het is gewoon aXel!

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
Re: Wat vind je -tot dusverre- van WIDM 2016?
« Reactie #165 Gepost op: 15-02-2016, 20:18:08 »
Ik zeg dat niet, ik vrees dat alleen maar.


Ooh oke ;)

WIDM maakt allerminst een zielige lowbudgetindruk, dus volgens mij valt de schade vooralsnog nogal mee. En áls er al gekort is, zou ik niet - zoals blijkbaar gebeurt - zodanig op de pot gaan bezuinigen dat die voor de deelnemers van geringer belang is dan het opfluffen van het CV.
Woosie down?

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: Wat vind je -tot dusverre- van WIDM 2016?
« Reactie #166 Gepost op: 15-02-2016, 20:20:24 »
Dat kan een risico zijn, maar bondjes zijn altijd een risico voor mensen die niet in een bondje zitten.
Piet spreekt af met Jurgen om de laatste vraag op Anne in te vullen. Dan gaat Piet naar Anne en spreekt met hem af om de laatste vraag op Jurgen in te vullen. Jurgen doet wat is afgesproken, vult Anne in. Anne doet hetzelfde... dus beiden maar 18 goed. En Piet, de slimme onderhandelaar vult toch de laatste vraag op Jan in en is met 20 goed de winnaar.
Onderhandelingen, list en bedrog horen bij de mol. Ik vraag me daarom echt af of Piet, Jurgen en Anne dit daadwerkelijk gaan doen.

Maar: als dit overwegingen zijn, dan gaat het spel dus niet meer over wie de mol is. En dan is het dus "off-format". De test vul je in met de gedachte: wie is de mol. En niet met strategich stemmen. Dus: goed punt van wouterv en misschien is het dus niet zo'n goed idee om een strafpunt te krijgen voor iedereen die jou invult bij vraag 20.
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat vind je -tot dusverre- van WIDM 2016?
« Reactie #167 Gepost op: 15-02-2016, 22:56:40 »

p.s. Ik lees hier en daar dat de huidige Belgische versie wel "ouderwets" is?

Kan het niet nog meer met je eens zijn  ::ok:: ;) :-\\

Ps ja de belgische versie lijkt op de eerste paar seizoenen van de nl versie

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: Wat vind je -tot dusverre- van WIDM 2016?
« Reactie #168 Gepost op: 16-02-2016, 13:36:41 »
Eens met Theoreticus. Goeie uiteenzetting. Met name de zin
Citaat
Maar daar waar het voor mij om draait, de speurtocht voor kijkers en deelnemers omtrent een willekeurige groep mensen (BN-ers of niet) die geld probeert te verdienen en een mol die probeert te saboteren zonder opgemerkt te worden, lijkt niet meer prio 1 te zijn.
is voor mij precies de kern van het hele probleem. Het spel gaat om de speurtocht naar de mol aan de hand van gedrag in opdrachten. En precies dat laatste is van belang. Dát is het spel "wie is de mol". Het spel is niet "wiens portret kun je maken met deze stippeltjespatronen die wij elke week tweeten" of "welke naam kun je maken met de verborgen woorden", dus al die poespas is bijzaak.

Dus, makers, focus op de opdrachten. Dáár wordt het spel gespeeld (ook door de kijkers thuis).

En inhakend op het mobiele telefoon inleveren: het kan mij echt helemaal niks schelen als wij in juni al zouden weten wie de kandidaten zijn van het jaar daarna. Sowieso, waarom is dit eigenlijk een punt? Vertel gewoon in juni wie er meedoen, en laat alle tien kandidaten drie weken radiostilte houden. Dat is gewoon onderdeel van het contract. Doe je mee, dan ben je drie weken "off the radar". Hou ze desnoods in het molland en vlieg ze na de finale met z'n tienen naar huis. Geen gezeik over twitterstiltes en al dat dwaze gespeur daarnaar (zo wil je de mol toch niet vinden?), en nul kans op spoilers op dat front.
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline Niuno

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Sla is zeg maar echt mijn ding
Re: Wat vind je -tot dusverre- van WIDM 2016?
« Reactie #169 Gepost op: 16-02-2016, 15:59:00 »

En inhakend op het mobiele telefoon inleveren: het kan mij echt helemaal niks schelen als wij in juni al zouden weten wie de kandidaten zijn van het jaar daarna. Sowieso, waarom is dit eigenlijk een punt? Vertel gewoon in juni wie er meedoen, en laat alle tien kandidaten drie weken radiostilte houden. Dat is gewoon onderdeel van het contract. Doe je mee, dan ben je drie weken "off the radar". Hou ze desnoods in het molland en vlieg ze na de finale met z'n tienen naar huis. Geen gezeik over twitterstiltes en al dat dwaze gespeur daarnaar (zo wil je de mol toch niet vinden?), en nul kans op spoilers op dat front.

Dat ze de kandidaten pas rond november bekendmaken is wel te begrijpen. Anders zouden de kandidaten al vanaf juni bestookt worden met vragen over hun reis.
Gezellig met z'n tienen terugvliegen naar huis. Ja, daar ben ik ook voor. Het houdt tevens de mogelijkheid over om de afvallers als props te gebruiken in een opdracht. Zo zijn ze er toch nog een beetje bij in de latere afleveringen.
Neen, ik zit niet in een tunnel. Het is gewoon aXel!

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wat vind je -tot dusverre- van WIDM 2016?
« Reactie #170 Gepost op: 16-02-2016, 16:29:01 »
Het houdt tevens de mogelijkheid over om de afvallers als props te gebruiken in een opdracht.

In plaats van zo'n kartonnen Ellie te laten wachten in Santiago neem je dan de echte en je plakt een envelop op haar rug. ::rofl::

Nee, afvallers zijn afvallers en mogen op geen enkele manier nog in contact komen met de actieve deelnemers voordat het spel er op zit. Je zou zo maar eens het risico lopen dat er toch een snuggere afvaller wat info kan geven aan iemand waarmee hij/zij een bondje had.

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat vind je -tot dusverre- van WIDM 2016?
« Reactie #171 Gepost op: 16-02-2016, 21:29:11 »
. Geen gezeik over twitterstiltes en al dat dwaze gespeur daarnaar (zo wil je de mol toch niet vinden?), en nul kans op spoilers op dat front.

Heel erg mee eens. Maar ik vind dat eigenlijk niet echt iets om de makers kwalijk te nemen. Ja ik weet dat ik niet zo naief moet zijn, tuurlijk zijn er mensen die speuren naar tweets en zo. Maar ik vind dat echt zo vreselijk niet leuk! Ik wil het programma bekijken zonder dat ik weet wie vroeg naar huis gaat...
Keep calm and eat chocolates!

Offline Whiskers

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat vind je -tot dusverre- van WIDM 2016?
« Reactie #172 Gepost op: 16-02-2016, 22:39:18 »
Heel erg mee eens. Maar ik vind dat eigenlijk niet echt iets om de makers kwalijk te nemen. Ja ik weet dat ik niet zo naief moet zijn, tuurlijk zijn er mensen die speuren naar tweets en zo. Maar ik vind dat echt zo vreselijk niet leuk! Ik wil het programma bekijken zonder dat ik weet wie vroeg naar huis gaat...

De makers zijn zich er anders terdege van bewust. Al jaren.

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat vind je -tot dusverre- van WIDM 2016?
« Reactie #173 Gepost op: 16-02-2016, 22:41:58 »
Dat klopt, en dat is fijn. Het gaat mij er meer om dat ik niet goed snap waarom iemand op die manier de mol probeert te vinden.
Keep calm and eat chocolates!

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat vind je -tot dusverre- van WIDM 2016?
« Reactie #174 Gepost op: 16-02-2016, 22:43:49 »
Dat klopt, en dat is fijn. Het gaat mij er meer om dat ik niet goed snap waarom iemand op die manier de mol probeert te vinden.

Om dezelfde redenen denk dat jij de topics open klikt waar de info in staat. Nieuwsgierigheid?
Ik wil ook geen spoiler weten en toch klik ik op zaterdag dat topic open... waarom? Geen idee dus  :-\\

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat vind je -tot dusverre- van WIDM 2016?
« Reactie #175 Gepost op: 16-02-2016, 22:48:01 »
Ja vind ik ook erg irritant van mezelf :P

Nah, dit jaar valt het mee, ik doe niet mee aan de Pool en dat scheelt wat dat betreft ;)
Keep calm and eat chocolates!

Offline Whiskers

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat vind je -tot dusverre- van WIDM 2016?
« Reactie #176 Gepost op: 16-02-2016, 22:49:57 »
Dat klopt, en dat is fijn. Het gaat mij er meer om dat ik niet goed snap waarom iemand op die manier de mol probeert te vinden.

Niet? Dit hele forum probeert op welke manier dan ook de mol de vinden... En wel zsm. En zijn "we" hier ooit niet begonnen met het Twitter napluizen enzo? Dus waarom een ander niet. (ok, die probeert ermee te verdienen) En als je spoilers niet wil weten moet je ze niet gaan lezen he?  ;)

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat vind je -tot dusverre- van WIDM 2016?
« Reactie #177 Gepost op: 16-02-2016, 22:52:34 »
Het is een soort kick om ze te slim af te willen zijn... en als je dat uiteindelijk (of vrij snel dit jaar) lukt baal je als een stekker eigenlijk

Is een soort raar iets in ons... En voor mij gaat het niet om de pool. Eerste afl niet eens ingevuld

Offline Niuno

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Sla is zeg maar echt mijn ding
Re: Wat vind je -tot dusverre- van WIDM 2016?
« Reactie #178 Gepost op: 16-02-2016, 22:53:15 »
Heel veel spoilerberichten sijpelen ook door naar de andere topics.
bv: in spoilertopic komt men er achter via twitterberichten dat Koos er de volgende week uitvliegt. Vervolgens schrijft Molzoeker1 in afvallerstopic dat hij op Koos gestemd heeft. Dan vraagt Molzoeker2 aan Molzoeker1 waarom hij er zo zeker van is en Molzoeker1 antwooordt in afvallerstopic, zonder te beseffen dat het om een spoiler gaat, dat hij op Koos gestemd heeft vanwege zijn twittergedrag.
En dat is jammer dat dit veel gebeurt. Kijk bv maar naar de Kloosterhint. In vrijwel elk topic komt het wel een keer aan de order. Het is heel moeilijk om dergelijke spoilers te ontwijken en toch nog een beetje leuk mee te kunnen forummen.
Neen, ik zit niet in een tunnel. Het is gewoon aXel!

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat vind je -tot dusverre- van WIDM 2016?
« Reactie #179 Gepost op: 16-02-2016, 22:57:29 »
Snap wat je bedoelt hoor maar twittergedrag is twittergedrag.. is voor mij geen spoiler maar ben het met je eens hoor. Horen forummers rekening mee te houden.

Dat gezegd hebbende loop je sowieso de kans hier in welk topic dan ook dat je een superhint leest die je zelf niet ontdekt zou hebben. Bijv de kloosterhint die toch wel duidelijk Klaas aanwijst... Komt in elk topic terug
Wil je dat niet... geen forum bezoeken zou dan mijn advies zijn