En ik heb weer een terugkijktip
. Gisteren was de eerste aflevering van Bureau Raampoort te zien op SBS6. Deze (nu nog) tweedelige serie is gebaseerd op de boeken van Baantjer en De Waal en dat merk je. Ik vond de eerste aflevering zo geweldig, dat ik meteen de tweede aflevering via Kijk.nl heb bekeken. Ik wist niet echt wat ik van deze serie moest verwachten, maar ik ben echt enorm enthousiast. De serie heeft zo'n ouderwets Baantjer-gevoel maar is tegelijkertijd nergens ouderwets. De sfeer is goed getroffen, ook de hoofdpersonages zitten goed in hun rol. Thomas Acda speelt Peter van Opperdoes, de oude rot in het vak die terugkomt na een jaar ziekteverlof en er eigenzinnige recherchemethoden op nahoudt en Tim Haars speelt Jacob Holm, de jonge hond die vasthoudt aan de rechercheboekjes, een goede combinatie! Het verhaal, verspreid over twee afleveringen, is origineel en verrassend. Er vallen doden zonder dat het gruwelijk of gewelddadig wordt, erg fijn!
Ik hoop zo dat deze miniserie wordt uitgebouwd tot een 'echte' serie. Alle elementen voor een goede serie zijn er: goed gecastte acteurs, een goede scriptschrijver die zo nog tientallen verhalen kan presenteren en er is duidelijk al veel aandacht aan decors en locaties besteed. Mijn verwachtingen waren niet bijzonder hoog, maar zijn echt tiendubbel ingelost. Bureau Raampoort is voor mij echt een aanrader, zeker voor fans van het 'oude' Baantjer maar ook Flikken Maastricht-fans zullen aan hun trekken komen.
Waren er ook nog mindere dingen? Ja, helaas waren niet alle bijrollen even overtuigend. Zo heb ik me enorm zitten ergeren aan Tim Murck's accent en kapsel. Ook is het politiebureau niet echt realistisch weergegeven, zeker als je het vergelijkt met bijvoorbeeld Flikken Maastricht.