Thomas lijkt het inderdaad beter te doen dan op het eerste gezicht, en zelfs beter dan dat in Moltalk werd gesuggereerd door Frits Huffnagel. Die gaf alle credits voor Jochem's 4 goede antwoorden van aan Diederik en Sanne, maar zag blijkbaar over het hoofd dat de keten helemaal rond moet. Dus is Thomas hier nu eens verdachter gemaakt in Moltalk dan zou moeten. (ter compensatie van al die keren dat hij uit de wind is gehouden, dan maar?
).
Behalve uit wat
er is doorgegeven, kunnen we m.i. ook nog wel het een en ander halen uit wie er
wist aan wie hij/zij iets doorgaf. Ik heb dat al in een eerdere post geprobeerd, maar was toen nogal moe dus dat kwam niet helemaal uit de verf. Ik probeer het nogmaals. De m.i. relevante momenten beginnen rond 10'00 (ervan uitgaande dat er in de montage niet teveel met de chronologie is geknoeid).
10'10 - Thomas door de portofoon: "Wie hoort mij, dit is Thomas. Over". Ima staat bij de praatpaal en rent terug, maar is te laat om te horen wat hij heeft gezegd.
10'30 - Thomas nogmaals: "Dit is Thomas hier, maar ik hoor steeds Jochem door mijn telefoon". Nu hoort Ima het wel.
10'42 - Ima door de luister-porto van Diederik: "Ima hoort alleen Thomas. Over.". Nu valt het kwartje pas bij Diederik dat het een cirkeltje is (hij zegt dit ook in de biecht), de anderen behalve Sanne lijken het systeem op dat moment al door te hebben.
11'05 - Ondanks dat Diederik nu eindelijk snapt hoe het werkt, doet hij iets onzinnigs. Hij zegt in de porto: "Imanuel, dan denk ik dat ik de enige ben die jou hoort, want ik hoor de rest niet". Hij zou zich nu toch moeten realiseren dat Ima hem niet kan horen.
11'10 - Sanne hoort deze opmerking van Diederik en staat te popelen om te laten weten dat ze snapt hoe het zit. "We kunnen alleen een iemand horen en tegen een iemand praten. Dus wie hoort mij? Geef het even door aan de volgende. Ja, hoe doe je dit... Sorry!".
Het begint te lopen, vragen en antwoorden worden doorgegeven. Toch komt Diederik met een vertragend voorstel. Dit is het tweede vertragende voorstel, nadat hij eerder al in alfabetische volgorde wilde gaan werken. Hij wil nu namelijk eerst de keten duidelijk krijgen.
13'25 - Diederik: "Wie mij hoort geef in vredesnaam even de keten door. Dit werkt niet. Imanuelle snapt het niet, die denkt dat Jochem haar hoort".
13'30 - Jochem richt zich voor het eerst rechtstreeks tot Thomas. "Thomas, jij hoort als het goed is mij".
Jochem kan deze conclusie alleen trekken als het voorstel van Diederik gedeeltelijk is uitgevoerd. Blijkbaar heeft Diederik zelf (buiten beeld) in de porto doorgegeven dat Ima Thomas hoort en dat hij op zijn beurt Ima hoort, en Sanne heeft dit (eveneens buiten beeld) doorgegeven aan Jochem met de toevoeging dat zij Diederik hoort. Of Jochem dit dan ook weer doorgeeft aan Thomas is onduidelijk. Een andere mogelijkheid is dat Jochem de mol is, en daarom weet hoe het zit.
13'50 - Diederik wil nog steeds graag weten wie wie nou hoort. Terwijl dit voor een goede uitvoering van de opdracht in feite helemaal niet nodig is. Het liep tot dan toe immers ook vrij gesmeerd. Niet heel slim van Diederik, je zou van een wetenschapper beter verwachten. Of tijdrekken, verwarring zaaien?
14'00 - Jochem richt zich opnieuw rechtstreeks tot Thomas. "Thomas, dit is een vraag voor Emanuel". Thomas lijkt zich nu ook voor het eerst rechtstreeks te richten tot Ima. "Imanuelle, welke datum is bijzonder voor jou en waarom?".
Thomas kan alleen weten dat Imanuelle hem hoort, als hij de hele verdere keten (buiten beeld) van Jochem heeft gehoord, of als hij dit concludeert uit Jochem's "Thomas, dit is een vraag voor Emanuel", of als hij de mol is. Dezelfde gedachtegang als eerder bij Jochem.
14'30 - Diederik verzucht dat hij nog niets nuttigs heeft doorgekregen. En "Ik weet niet wie mij hoort, maar ik weet zelfs dat nog niet eens".
Het lijkt wel of Diederik eerst in kaart wil hebben hoe het hele systeem in elkaar zit, voor hij er met overtuiging mee aan de slag kan. Dat is een misrekening die hem m.i. niet staat. Maar misschien een routine van werken die hij uit de wetenschap gewend is. Sanne weet bijvoorbeeld ook niet tegen wie ze praat, maar heeft er geen last van. Of had Diederik zijn dag weer niet?
16'20 - Jochem richt zich voor de derde keer rechtstreeks tot Thomas: "Ik heb twee antwoorden nodig, Thomas". En Thomas richt zich voor de tweede keer rechtstreeks (schijnbaar geagiteerd) tot Imanuelle: "Imanuelle, geef jij überhaupt iets door of niet? Ik heb nog geen enkel antwoord gekregen op mijn vragen".
16'50 - Thomas noemt Imanuelle niet maar de vraag is opnieuw rechtstreeks: "Wat zijn jouw lievelingsnummers, de top 3 van jouw lievelingsnummers?". En opnieuw, voor de vierde keer in beeld: "Imanuelle, Thomas hier. Jochem heeft al 4 vragen goed, en ik nog geen enkel. Geef je alles wel door?".