Cliffhanger #2
Maar godzijdank, daar was de helikoptervlucht naar Elba! Een tweede kans voor de cliffhangers in dit jubileumseizoen. Ik heb enorm genoten van het idee van de hele opdracht; een soort grote escape room als het ware, waarbij het viertal de twee gevangenen moest zien te vinden door middel van aanwijzingen. Typisch overigens, dat juist Nikkie en Tygo als oud-deelnemers van The Big Escape vast kwamen te zitten!
Ondanks dat ik een 24-uursopdracht een goede ontwikkeling vind voor het programma, denk ik dat er nog wat winst valt te behalen in de uitvoering hiervan. Het leek er nu aardig op alsof Tygo en Nikkie de vrijstelling min of meer letterlijk in hun schoot geworpen kregen en er niets noemenswaardigs voor hebben hoeven doen. Oké, een ketting doorzagen die – zo leek het in de montage – al geprepareerd was. Ik ben benieuwd: waar waren ze de rest van die 24 uur? Want mij kun je niet wijsmaken dat ze daar al die tijd bezig zijn geweest met de ketting.
Ik denk dat anderhalve aflevering voor deze opdracht XL misschien iets te veel van het goede was voor dit moment, ook omdat het gevangen tweetal ook al die tijd buiten de groep werden geplaatst en er geen ruimte was voor hen om bij te dragen – of afbreuk te doen – aan het succes van de groep om geld te verdienen. Molacties gedurende 24 uur hebben ze enkel van ‘horen zeggen’. Niet erg voor Nikkie, die de Mol al vanaf opdracht 3 letterlijk in het vizier had, maar wel voor Tygo. Misschien was dit voor hem dé kans geweest om Jeroen te ontmaskeren als Mol en zat hij nu met een paar duizend euro op de bank. De groep opsplitsen in het vervolg? Ja, interessant! Maar zorg dat er voor iedereen gelegenheid blijft om contact te leggen en bij te dragen om het spel eerlijk te houden.
Opdrachten algemeen
Ik heb me enorm vermaakt met de opdrachten van dit jubileumseizoen! Het lijkt alsof de opdrachten in verhouding tot de afgelopen seizoenen wat eenvoudiger waren opgezet. Daardoor leek het alsof ze haalbaarder waren voor de groep, waardoor de Mol nóg beter zijn best moest doen om ze te saboteren. En dat is ook waar het zo nu en dan spaak loopt: lastige opdrachten die bij voorbaat gedoemd zijn om niet of slechts gedeeltelijk te slagen. In mijn optiek is dan niet de Mol, maar het productieteam de grote saboteur. Een lage pot? Ja, leuk! Maar met mollen heeft het soms weinig meer te maken.
Opdrachten die ik in het bijzonder erg vermakelijk vond, waren Gastenlijst, Achter je rug, Meeslepend, Follow the Money, Meesterwerken en Groeten Uit Florence. Geen ingewikkelde opdrachten die zelfs voor de kijker nauwelijks te begrijpen zijn. Daardoor sta je vanaf de eerste tel op scherp om verdachte acties te detecteren, want je wéét hoe de opdracht in elkaar steekt! Prettig is dat.
Maar naast de vermakelijke opdrachten, kwamen andere opdrachten misschien iets minder goed uit de verf. Denk daarbij aan Stuk voor stuk, Vragenvuur, Mijn geluid en Fortuin. De een omdat er weinig gelegenheid was voor de Mol om te saboteren, anderen omdat de opdracht gewoon niet paste of uitdaging miste.
De Mol
Of het montage was of de slinkse werkwijze van Jeroen als Mol weet ik niet precies, maar wat een verademing dat de Mol dit jaar bijna tot het einde onder de radar is gebleven. Sterker nog: wanneer de handgeschreven kaart van Jeroen niet online was opgedoken, waren de verdenkingen misschien nog steeds grotendeels op Nikkie geweest ten tijde van de ontknoping. Al met al ben ik tevreden met de keuze voor Jeroen als Mol. En – ondanks dat ik dat niet per se had verwacht – met de nodige gewaagde acties en uitspraken. Chapeau! Voor mij staat hij dan ook in de top 5 van ‘beste’ Mollen, voor zover er een classificatie gegeven kan worden aan iets waar iedereen een compleet eigen invulling aan geeft.
Voor de toekomst is het wellicht een keer interessant om te experimenteren met een onvoorbereide Mol. Een Mol zonder voorkennis, die volledig onwetend in het diepe wordt gegooid en maar op eigen kracht moet saboteren en manipuleren. In mijn ogen is de Mol nu te veel gebonden aan dat wat de productie al heeft aangedragen (en dat ligt er tegenwoordig ook te dik bovenop), terwijl spontane acties vaak juist de leukste zijn om naar te kijken. Die struggle van de Mol is interessant bij de ontknoping, want hoe zijn de acties tot stand gekomen zonder voorkennis?
Oké, voor nu laat ik het hier even bij. Misschien dat ik de komende dagen nog op wat missende onderdelen in ga met wat feedback. Al met al ben ik zeer tevreden met wat de makers ons cadeau hebben gegeven en durf ik het zelfs de leukste van de afgelopen seizoenen te noemen! Rick, Rik en alle anderen: bedankt en ga zo door!