De vraag is wie de 8 uit het kaartspel apart heeft gelegd, Charlotte of Renée, en waarom. Charlotte ging in eerste instantie uit van de 5. Zou de Mol willen dat er hoe dan ook 1 deur open ging, en er 2x2 jokers in het spel kwamen? Het zou de abseilers een extra reden geven voor de vrijstellingen te gaan. Als een ander duo de deur al open had, kon je dat zien want dan werden er door hen geen vragen meer beantwoord. Dus als je doel als Mol was: 1 deur open, moest je niet te snel naar de juiste oplossing. Met op een fout spoor zitten met die 8 achter de hand kon je op het laatste moment besluiten dat wel te doen, of de oplossing te laten vinden door je partner.
Onthouden zonder meteen op te kunnen schrijven, kon nog wel eens een dingetje worden, zei Charlotte in haar voorstellingsfilmpje. Maar ik verwacht van een journalist toch wel een iets beter geheugen! De kajakkers kwamen bij de Binnenvaart alle projecties meerdere keren tegen. Er was na afloop gelegenheid de zinnen in je molboekje te schrijven er nog tot de volgende dag te repeteren, eventueel in de bus met de anderen te overleggen. En toch gaat Charlotte voor de zin die hoort bij 1 joker i.p.v. 2.
Als gevolg daarvan kwamen de abseilers met 8 kokers beneden, met 3 verschillende Tsjechische zinnen in de verdeling 4-3-1. Als die hadden gekozen voor zichzelf, en beneden nog even hadden overlegd, hadden ze de 4 geldkokers al gevonden.
Ook in opdracht 2.3. moest Charlotte onthouden (positie van bordjes met een vinkje), en heb ik de indruk dat het is mis gegaan (op basis van maar 1 shot, waarin Rocky niet naar het juiste bordje kijkt).
In die opdracht lijkt het me erg lastig mollen als je niet bij de fotografen zit. Er waren 3 foute bordjes omgereden op het speelveld en er miste 1 goed bordje. 4 fouten in totaal. Niet onmogelijk. 1 fout weten we al, + er kan daarnaast nog een goed bordje voor een fout bordje zijn verwisseld, maar dan moet er nog steeds een fout van een fotograaf zijn overgenomen. Ik zou het knap als een van de twee hoofdverdachten in de poll, Marije en Splinter, dat heeft klaar gespeeld zonder op te vallen. Maar daar heb ik vooralsnog een hard hoofd in.