Eens met veel wat hier al gezegd is. Dit eerste seizoen is duidelijk ook een beetje een proeftuin voor de makers. Veel leuke elementen, maar ook wat zaken waarover men niet lijkt te hebben nagedacht.
Zo begrijp ik bijvoorbeeld best dat verraders in geval van nood ook elkaar voor de bus gooien. Maar zoals anderen ook al opmerkten, vind ik het solistische gedrag van Samantha erg teleurstellend. Ze doet niet bepaald haar best om samen te werken met de andere verraders en hoeft eigenlijk alleen maar met haar oude kliekje mee te blijven stemmen om de finale te halen. Dat doet m.i. afbreuk aan het programma. Ik wil verraders zien die er
samen alles aan doen om een ronde verder te komen.
Als Holly en Samantha met Kees en Loek hadden meegestemd, was er in elk geval een gelijke stand tussen Kees en Francis geweest. Ja, Samantha had zich daarmee natuurlijk verdacht gemaakt. Maar dit is wel heel laf allemaal. Ik kon me gisteravond niet aan de indruk onttrekken dat de exit van Kees te voorkomen (of in elk geval nog een ronde te vertragen) was geweest. Het gaat misschien wat ver om verraders te verbieden om op elkaar te stemmen, maar wat er gisteren gebeurde vond ik gewoon niet leuk om naar te kijken.
En hoezo reageerde Chatilla totaal niet toen Samantha ineens zei dat ze Francis verdacht? Het lijkt er haast op dat Samantha haar buiten de camera's om heeft beloofd dat ze haar er nooit uit zal werken. En is die verdenking richting Francis een vooropgezet plannetje van dat drietal? Vorige week waren Francis en Chatilla nog hoogst verbaasd over de onafgesproken ommezwaai van Samantha, maar gisteren hoorden we ze er met geen woord meer over reppen. Alsof het nooit gebeurd was. Heel vreemd allemaal.
Overigens hebben de drie oorspronkelijke verraders het totaal niet slim gespeeld. Diederik overspeelde zijn hand meteen al door Daan zomaar verdacht te maken. Daarmee kreeg hij alle ogen op zich gericht. Vervolgens zien we dat hij, Kees en Holly steeds mensen zoals Chatilla verdacht proberen te maken, die voor alle anderen duidelijk geen verrader is. Dat is gewoon niet slim. Maak een getrouwe verdacht die al wat verdenkingen op zich heeft, en vermoord 's nachts de meest vocale deelnemer die onderdeel is van een kliek. Het heeft tot nu toe immers totaal niet geholpen om Samantha en Chatilla erin te laten, omdat die iedereen steeds ompraten. Twijfelaars zoals Abbey kun je er juist beter in laten zitten.
Okee, dat was misschien wat veel kritiek op een programma dat ik eigenlijk heel erg leuk vind. Maar ik vond gisteren gewoon nogal een frustrerende aflevering, doordat Samantha zich zo solistisch opstelt. Ik had graag gezien dat de verraders beter samenwerkten.
Tuurlijk kun je als verrader niet steeds je mede verraders beschermen omdat dat enorm opvalt, maar ik heb dan ook meer moeite met het gedrag van chatilla en Francis dan met dat van samantha ( let wel hierbij ga ik er dus vanuit dat chatilla en Francis bewust een verrader erin houden )
Loiza daarentegen had duidelijk geen idee dat Samantha van kamp is gewisseld. Ze kwam trots bij het dameskliekje vertellen dat ze zich niet door Kees en Holly liet wijsmaken dat Samantha een verrader is. Terwijl ze er inmiddels zo vaak naast heeft gezeten dat het ook voor haarzelf duidelijk moet zijn dat ze haar eigen oordeel niet kan vertrouwen. Vorige week vond ze zichzelf nog een loser, en nu 'wist ze het zeker'?