Auteur Topic: forum onderzoek  (gelezen 34365 keer)

Offline Eva88ab

  • winnaar WIDM-pool 2020 Renaissance
  • Forumlid
Re: forum onderzoek
« Reactie #80 Gepost op: 11-03-2015, 14:01:59 »
Ook ik vind het lastig om hierop te reageren omdat we niet weten hoe M0lf precies tot zijn conclusies komt. Dat hij aangaf dat er slechts 2 mensen op een post van hem reageerden terwijl het er minstens 6 bleken te zijn, was in ieder geval een binnenkomer die weinig vertrouwen wekte. Los daarvan is de onderzoeksvraag natuurlijk wel interessant en zoals Lo aangaf waarschijnlijk ook op vele fora toepasbaar. Ik begrijp ook wel dat M0lf niet zijn onderzoek in alle detail wilde delen maar slechts 1 opmerking/tip plaatste, maar de widm.com-forummers zijn er om begrijpelijke redenen bovenop gedoken!

Toen ik op dit forum kwam (2009) merkte ik ook dat er op mijn posts relatief weinig gereageerd werd, maar dat vond ik toen al logisch omdat ik nieuw en onbekend was. Maar als je dus het rustiger worden van het forum wilt wijten aan dat het moeilijk is om ertussen te komen, moet je m.i. wel aan kunnen tonen dat dit nu moeilijker gaat dan een x aantal jaar geleden.

Ja dat maakt het voor mij ook lastig.
Ik hoop dan ook dat Molf zodra het onderzoek is afgerond (en beoordeeld) een link naar zijn onderzoek plaatst.

Natuurlijk is het onderzoek breder dan dit forum, maar iedereen kan voor zichzelf bepalen of hij/zij het interessant genoeg vind om te lezen en pas dan kan ik beoordelen wat ik van de uitkomsten vind, omdat je dan ziet hoe het onderzoek gestaafd is en welke afwegingen er gemaakt zijn.

Ik merk zelf dat er op mijn post niet altijd gereageerd wordt, maar ik post ook niet veel en in de snelheid van het forum buitelen post vaak over elkaar heen, dus wat mij betreft vrij logisch allemaal :)

Offline hoelahoep

  • Forumlid
Re: forum onderzoek
« Reactie #81 Gepost op: 11-03-2015, 15:31:53 »
Ik kreeg ook een pm van hem, maar daar stond alleen "hallo". Dus die heb ik wel genegeerd ;D Had geen idee hoe ik daar nou weer op moest reageren.

Ik ook, en ik reageerde met "hoi" ;D

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Geen kandidaat van The Game
Re: forum onderzoek
« Reactie #82 Gepost op: 11-03-2015, 17:25:29 »
Daarnaast: wat is precies het probleem als iemand iets noemt dat al gezegd is? Iedereen die iets post wat al is gezegd, geeft nieuwe informatie, namelijk "ik vind dit belangrijk genoeg om meteen te posten".
Klopt, maar het maakt het wel onbelangrijk om op te reageren.

Er zal zeker meer op bekende forummers gereageerd worden, maar dat heeft natuurlijk met meerdere factoren te maken.
Nieuwelingen plaatsen relatief vaak dingen die al genoemd zijn, of simpelweg minder plausibele theorieën. Ik wil nou ook weer niet voor iedereen de pret bederven door alleen maar te reageren met 'ze kiezen de mol niet op geboortedatum' of iets dergelijks.
Daarnaast, hoe vaker iemand iets plaatst, hoe groter de kans dat er iets nuttigs bij zit. Iedereen wordt wel eens genegeerd, als er niet veel over te zeggen valt. Voor mij persoonlijk geldt ook dat ik de algemene topics van afleveringen en opdrachten minder goed doorlees omdat er heel veel in wordt geplaatst. Naar mijn idee is dat ook plek met de meeste 'nieuwelingen' hun berichten plaatsen.

Ik ben overigens wel benieuwd wat in dit onderzoek een 'nieuweling' precies is. In mijn beleving is een nieuweling iemand die hooguit een paar berichten op het forum heeft en die ik dus ook nog niet herken. Maar ik begrijp dat iemand die sinds één of twee seizoenen actief is en ook veel plaatst ook een nieuweling kan zijn? Naar mijn idee wordt je, als je hier vaak genoeg iets meldt, vrij gemakkelijk in het forumzooitje opgenomen.
...óf niet!

Offline Regis Filia

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: forum onderzoek
« Reactie #83 Gepost op: 12-03-2015, 00:38:53 »
Net als ieeerr en Rat begin ik soms ook aan het typen van een bericht, om het vervolgens toch maar niet te plaatsen. De ene keer omdat ik niet uit m'n woorden kom en de andere keer omdat ik denk: nee, dit is een suffe reactie, die ga ik niet plaatsen.
Dat zijn logischerwijs ook reacties op berichten van nieuwe forumleden, die zich misschien genegeerd voelen omdat ze geen reactie krijgen. Maar ik heb het dan wel gelezen en ben soms ook van plan geweest om een reactie te plaatsen, maar besluit het dan toch niet te doen.
Ook als er niet op gereageerd wordt, wordt het sowieso door verschillende mensen gelezen die denken: 'dit een goede theorie/observatie, die neem ik mee' of juist denken: 'wat een onzin'.

Zoals onder andere Pac-Mol schrijft, posten nieuwe forumleden vaak theorieën die al heel vaak geplaatst zijn of theorieën die allang ontkracht. Het is een soort 'nieuwersdomskwaaltje' en op die berichten wordt ook minder vaak gereageerd. Dat gaat vaak vanzelf wel over als je een week of twee actief bent op dit forum en na een tijdje krijg je - denk ik - ook meer reacties op je berichten.
Brevis esse laboro, obscurus fio.