Molto bene, Molshoop_
In dit topic is al eerder gerefereerd aan de podcast waarin onder anderen Lieven Scheire te horen is. In het
Nerdland-maandoverzicht van mei 2023 worden editors uitgedaagd de Wilhelm scream ook in Vlaamse reeksen of series te stoppen. In de daaropvolgende
podcastuitzending, een maand later, wordt hierop teruggekomen. Gemeld wordt dat volgens Nick Leyers, die medeverantwoordelijk is voor de geluidsmixage van De Mol, een Wilhelm scream te horen zou zijn in élke aflevering van De Mol. Vervolgens wordt in de podcast een voorbeeld hiervan gegeven: wanneer kandidaat Ruben aan het rolschaatsen is en valt, klinkt de Wilhelm scream (24:25, afl. 6,
seizoen 11).
De Nerdland-oproep om de Wilhelm scream in Vlaamse producties te stoppen werd op
22 april 2023 gedaan. De uitzending waarin de rolschaatsende Ruben op z’n snufferd gaat onder begeleiding van de Wilhelm scream, was een dag later op tv, op 23 april. Ik vermoed dat een van de geluidsmixers de uitdaging direct is aangegaan en last minute de schreeuw nog aan de eerstvolgende aflevering heeft toegevoegd. Ik betwijfel vooralsnog echter of de Wilhelm scream in élke aflevering van De Mol zit. Bij terugkijken van één willekeurige oude aflevering is mij de Wilhelm scream in elk geval niet opgevallen. Het is alleen lastig aan te tonen dat iets er níét is. Mocht iemand wél een reeks van Wilhelm screams in eerdere seizoenen spotten, meld de vindplaatsen dan vooral
Het kan best zo zijn dat de huidige aaneenschakeling van Wilhelm screams slechts een soort proeve van bekwaamheid is van degenen die de geluidsmixage verzorgen. Voor mij verklaart dat echter nog niet waarom aan het einde van aflevering 1 een andere schreeuw erin is gemonteerd.