Auteur Topic: [Kandidaat] PEPIJN is niet de Mol!  (gelezen 238899 keer)

Offline Supernova

  • Forumlid
Re: [Kandidaat] PEPIJN is niet de Mol!
« Reactie #620 Gepost op: 19-02-2011, 22:22:37 »
Eerlijk gezegd ben ik wel een tikkie opgelucht dat Pepijn de mol niet is. Ik heb de laatste weken diverse malen geroepen dat het zo alles is wat het lijkt. Alle uitdaging was weg want alles klopte en het was zo easy dat hij de mol was.

Ik ben het zeker met je oneens, en ik ken minstens tien mensen die er hetzelfde over denken.
Mogelijk iedereen die graag weer eens een goeie mol 'oude stijl' ziet. Om dat te bestempelen als 'easy' vind ik nogal makkelijk. Kennelijk heb jij dan bepaalde dingen waaraan wel degelijk getwijfeld kon worden (terecht blijkt achteraf) terzijde geschoven.

Ikzelf heb in ieder geval lang getwijfeld of hij nu kandidaats of mols was. En bij een goede mol moet je die twijfels ook hebben.

Enfin, dat het dit jaar weer uit lijkt te lopen op een deceptie is niks nieuws (al zal ik tot afl 11 wachten voor ik een eindoordeel kan vellen, immers we weten de molsacties nog niet zeker).
We hebben de laatste jaren veel flutmollen gehad imho dus ach. Het jammere was dan wel dat degene die naast de mol de mol speelde vnl meer molde en niet beter. Nu molde deze persoon niet alleen meer in mijn optiek, maar ook nog beter.  ::)

Op basis waarvan we nog een mol moeten ontdekken behalve wie het meest onwaarschijnlijk lijkt (op het eerste gezicht), wie relatief weinig molt en misschien een hint (waarvan er tot nu toe mijns inziens nog geen overtuigende ontdekt is naar de hoofdverdachte op dit moment), tja.

Maar goed. Ik zal erover ophouden het heeft toch geen zin. De serie blijft mooi en het was leuk om van Peppie's 'mols'acties te genieten zolang hij erin zat. Voor mij geen andere mol dit jaar, heb ik nu besloten. :)

*Sluit zich aan bij rat, 'mijn' mol vs wie aan het einde dan als 'de' mol wordt getoond*.
« Laatst bewerkt op: 19-02-2011, 22:27:58 door Supernova »
Love takes off masks that we fear we cannot live without and know we cannot live within. :)

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: [Kandidaat] PEPIJN is niet de Mol!
« Reactie #621 Gepost op: 19-02-2011, 22:33:50 »
Joehoe, Supernova, kom eens uit je tunneltje..........



......edit: ik zie dat je er al uit bent..... ::rofl:: ::rofl::

Offline Lo

  • Forumlid
Re: [Kandidaat] PEPIJN is niet de Mol!
« Reactie #622 Gepost op: 20-02-2011, 01:05:28 »
graag weer eens een goeie mol 'oude stijl' ziet

Ben ik wel benieuwd welke mol dat zou moeten zijn want elke is weer anders. Van de laatste mannenmollen zou ik Patrick toch wel de sterkste vinden. Jon was inderdaad totaal flut maar Dennis vond ik ook niet sterk :-\\

En van Pepijn is gewoon een heel mooi verhaal gemaakt door de regie. Ik zou er alle hulde voor willen geven  ::bravo::. Ik zie het zo: zij maken er als alle filmmateriaal geschoten is een soort speelfilm van. Daarin wordt Pepijn TOT aan de laatste aflevering als mol neergezet. Want hoe verklaar je anders dat nu opeens de laatste donderdag de fanatieke Pepijn wordt getoond?

Die is er op de eerdere dagen uiteraard ook uitgebreid geweest (vandaar dat Miryanna al die vreemde opmerking maakte van als Pepijn het is eet ik mijn bed op) maar dat is allemaal zorgvuldig geknipt. Ik kan nu wel voor me zien hoe Pepijn's acties geweest zijn bij het koffers terugkopen, bij het woord 'lezen' of het verven&plakken etc.  ::pinokkio::

Dan resteren nog de zaken die het 'easy' maakten, of dat alles wel is zoals het lijkt, en voor mij nog altijd onbegrijpelijk maken dat Pepijn de mol niet is. Zoals de toevoeging van het laatste mandje en in kleinere zin toevoegingen als 'mosselen'. Hiervan verwacht ik dus (zie hulpmollen topic) dat dit aankomende donderdag duidelijk gemaakt wordt door getoonde beelden achteraf ::jaja::

Gebeurt dit niet dan ben ik het met je eens dat Pepijn de betere mol is boven Patrick. Die 'subtiele' acties zoals we die allemaal gezien hebben staan wat mij betreft boven wat Patrick presteert. Maar als gezegd: die hebben vast een grond 8)

Dit alles samen geeft voor mij vrede met de serie tot nu toe. En hoop ik stiekem op een nog grotere stunt, namelijk dat Art het dan alsnog is. Want net als Patrick molt hij enorm veel, als je gaat tellen net nog wat meer dan Pepijn (bijv. in het theater!). Zo hebben we welgeteld 3 mollen in deze serie  ::hug::
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline tureluurs

  • Forumlid
Re: [Kandidaat] PEPIJN is niet de Mol!
« Reactie #623 Gepost op: 20-02-2011, 01:20:26 »
Ben ik nou de enige die de 'mosselen' juist zo'n flut-actie vond voor een mol, dat ik Pepijn er juist minder door ging verdenken?

Offline lightman

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Kandidaat] PEPIJN is niet de Mol!
« Reactie #624 Gepost op: 20-02-2011, 01:36:26 »
Ja, ben jij een gezichtlezer ::vergroot::?

Ik ben dan wel benieuwd want zoals we Pepijn bij WIDM zien is totaal anders dan zoals we hem normaal op tv zien. Dat gaf bij mij aanleiding hem te verdenken. Kandidaten als Art en Jan komen bij mij weer wel heel 'natuurlijk' over.


Nou, niet professioneel. Het is meer een serieuze hobby aan het worden. Veel mensen beseffen niet hoeveel signalen je onbewust afgeeft dmv nonverbale communicatie. De kandidaten van WIDM, al proberen ze die nog zo goed te verbergen, doen dit ook. Als kijker ben je wel afhankelijk van de edit van de beelden. Je moet ook goed weten wanneer je er wat mee kan. Bij WIDM is dat hoofdzakelijk rond de uitleg en uitkomst van de opdrachten (ivm voorkennis van de mol) en natuurlijk de executies. Dan nog is het lastig, bruikbare reacties zijn schaars. Maar ook bijv. het Jokerspel van de vorige aflevering was wat mij betreft behoorlijk veelzeggend. Timing en context!

Ja, Pepijn viel mij ook vrij snel op. Dat iemand een rol lijkt te spelen betekent niet automatisch dat die persoon ook de mol is. Genoeg voorbeelden van kandidaten die dat al eerder gedaan hebben. Pepijn had zich voor mij trouwens bij de executies van afl. 2 en 3 al 'weggegeven'. Ondersteund door momenten rond de opdrachten waar hij toch even uit zijn rol leek. Ik had mij hier op het .nl forum duidelijk over uitgesproken, en werd ook niet door iedereen serieus genomen. Uiteindelijk had ik het wel degelijk goed gezien. Een gewoonte is nu eenmaal bijna onmogelijk te faken. Pepijn zelf gaf mij met zijn duidelijke molacties af en toe toch nog momenten van twijfel, maar dat moet ik niet doen.

En Jan, aan hem klopte ook iets niet. Hij deed namelijk zijn uiterste best om aan niemand in de groep enige emotie te tonen. Zijn glimlachjes bij de executie waren, bij herhaling, duidelijk nep en leken erop te duiden dat hij iets te verbergen had. We weten nu dat dit zijn, te stellige, overtuiging voor Art als mol was. "Ik WEET wie de mol is" Hij zag in het krijgen van een groen scherm alleen maar bevestiging dat hij goed zat. Wat zijn overtuiging weer nog sterker maakte. Geen jokers gebruiken, tja...
« Laatst bewerkt op: 20-02-2011, 02:03:28 door lightman »
Facial expression, body language, context, interpretation!

Offline Supernova

  • Forumlid
Re: [Kandidaat] PEPIJN is niet de Mol!
« Reactie #625 Gepost op: 20-02-2011, 02:09:40 »
Ben ik nou de enige die de 'mosselen' juist zo'n flut-actie vond voor een mol, dat ik Pepijn er juist minder door ging verdenken?

Dat is een kwestie van perspectief uiteraard.
Maar
1. het was subtiel genoeg om mols te zijn, en niet zo fantasieloos als de meeste 'nep'mollen zoals Hanna of Karin. Het was duidelijk genoeg om op te vallen maar ambivalent genoeg om ook als vergissing te worden afgeschreven.
De meeste nepmollen verzinnen juist dingen die eenduidig verdacht kunnen worden opgevat (zie voorbeeld Hanna).

2. De positionering en het uitspelen ervan was juist heel slim.
Hij stond in het midden, een perfecte plaats om het evt opgebouwde geld uit de pot te laten verdwijnen zonder dat dit teveel in het oog liep (zoals dit verder naar het einde toe wel zou doen).

Anna kwam op het idee voor de verdeling links-rechts. Pepijn oppert vervolgens ook nog een verdeling voor en achter, waarbij hij voorstelt dat Anna voor neemt en hij achter. Hij had dus een verschil moeten noemen van rechts achter. In plaats daarvan plukt hij een duidelijk herkenbaar (de man op de voorgrond had iedereen wel gezien) verschil van de voorgrond links weg, en doet een toevoeging waardoor het fout wordt gerekend.

Zo heeft hij in principe de kans om zijn deel te vermollen maximaal vermold door
- en een fout antwoord te geven, onder de cover van een vergissing.
- en een verschil weg te kapen dat duidelijk herkenbaar was voor anderen en daarom dus de kans dat anderen na hem een correct verschil zouden noemen (die later aan de beurt waren dus meer op hun geheugen moesten terugvallen) te verkleinen.

Dus nee, ik vond het geen flutactie. Het enige wat je anders had kunnen doen als mol hier is aan het begin staan en gewoon een goed antwoord hebben (een duidelijk verschil dat anderen ook zouden zien) en  hopen dat de anderen het wel fout zullen hebben na je. Die kans was sws wel aanwezig. Maar goed dat kan een kandidaat ook doen dus of dat als een echte molse actie kan worden benoemd,  niet echt. Dus binnen de beperkingen van molse mogelijkheden van deze opdracht zou ik zeggen dat deze juist maximaal benut zou zijn in dit geval.

@Lo aangaande fanatisme en edit: zou goed kunnen inderdaad, dat is een potentiele verklaring voor het verschil in gedrag. Ik verwonderde me hier al eerder over gezien een uitspraak van Soundos, omdat wij duidelijk niet eenzelfde Pepijn te zien kregen. Maar ja dan dus knap ge-edit..  ::tandpastasmiley::
Love takes off masks that we fear we cannot live without and know we cannot live within. :)

Offline tureluurs

  • Forumlid
Re: [Kandidaat] PEPIJN is niet de Mol!
« Reactie #626 Gepost op: 20-02-2011, 02:59:29 »
Ik vond het meer flut omdat ik het zo ongelooflijk opvallend vond. Als mol-actie niet echt subtiel. Vandaar.

Offline Supernova

  • Forumlid
Re: [Kandidaat] PEPIJN is niet de Mol!
« Reactie #627 Gepost op: 20-02-2011, 07:35:06 »
Ik vond het meer flut omdat ik het zo ongelooflijk opvallend vond. Als mol-actie niet echt subtiel. Vandaar.

;D

Patrick die probeert Elvis erdoor te drukken terwijl 2-3 andere kandidaten dit helemaal niet zien zitten?
Die per se alleen wil op die kamer en per se publiek wil ronselen (ook al lag dat totaal niet voor de hand in zijn geval), en die maar 8 meter op die kabel loopt? Nee da's niet ongelooflijk opvallend.  ;)

Zoals gezegd, alles een kwestie van perspectief lijkt me.
« Laatst bewerkt op: 20-02-2011, 07:59:25 door Supernova »
Love takes off masks that we fear we cannot live without and know we cannot live within. :)

Offline Molow

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Kandidaat] PEPIJN is niet de Mol!
« Reactie #628 Gepost op: 20-02-2011, 09:32:43 »
Ik bedenk me nu ineens dat Pepijn dus een groot risico nam om zn scherm te willen zien in aflevering 6, omdat ie er daar ook zo uit had kunnen vliegen.

Hoewel, misschien kreeg iedereen sowieso een groen scherm net als toen met Arjen. Misschien is dat wel de reden dat ie gestimuleerd werd om op zijn goede mol te stemmen (Karin) om door te gaan, terwijl hij eigenlijk een rood scherm had moeten hebben. Dat ie er dáárom uitlag in aflevering 7. I.c.m. de niet hebbende jokers natuurlijk.
Het is lastig om uit een ingestorte tunnel te komen...

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: [Kandidaat] PEPIJN is niet de Mol!
« Reactie #629 Gepost op: 20-02-2011, 10:05:50 »
Er werd gezegd in de aflevering (volgens mij in het begin door pj) dat er iemand geluk had gehad door de schermen af te kopen. Dan zou jou theorie dus niet kloppen.
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline Molow

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Kandidaat] PEPIJN is niet de Mol!
« Reactie #630 Gepost op: 20-02-2011, 10:31:07 »
Nee maar ik las laatst iets van Heinz en dat is wel interessant. Tijdens de executie vorig jaar dat ze konden afkopen zat iedereen op Kim behalve Arjen. Hij zou dus een rood scherm moeten krijgen. Hij was de enige die zijn scherm wilde zien en hij kreeg een groen scherm. ???

Maar als iedereen sowieso een groen scherm krijgt, hoe leggen ze dat dan uit als iedereen zijn/haar scherm wilt zien.
Het is lastig om uit een ingestorte tunnel te komen...

Offline Lo

  • Forumlid
Re: [Kandidaat] PEPIJN is niet de Mol!
« Reactie #631 Gepost op: 20-02-2011, 11:01:39 »
was subtiel genoeg

Ja, de subtiliteit stijgt enorm nu Pepijn de mol niet blijkt te zijn  ::bravo:: Als kandidaat laadt hij flink wat verdenkingen op zich. Meer dan Hanna lijkt me.

Zijnde de mol vond ik het ook niet erg subtiel. Het kwam op mij vaker zo over dat het voorbereid huiswerk was, met name bijv. bij de mandjes-opdracht.

Je verzint ter plekke al gauw iets voor jezelf, namelijk dat je van degene die je aanwijst jokers wilt hebben. Maar doordacht een verhaaltje houden over een laatste mandje zonder daar dus direct voordeel uit te halen vind ik typisch.
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline Rat

  • Forumlid
  • 罗本是卧底
Re: [Kandidaat] PEPIJN is niet de Mol!
« Reactie #632 Gepost op: 20-02-2011, 12:51:21 »
Voor mij geen andere mol dit jaar, heb ik nu besloten. :)

*Sluit zich aan bij rat, 'mijn' mol vs wie aan het einde dan als 'de' mol wordt getoond*.
Ik doe het overigens niet omdat ik Patrick een slechte mol zou vinden of iets dergelijks. Ik vind de belangrijkste factoren voor een goede mol dat hij voldoende molt en niet te veel verdacht wordt door zijn medekandidaten. Op beide punten scoort Patrick een voldoende.

Ik hou er gewoon van om alternatief de doen of zoiets  :-\\, en dat kan niet echt bij Patrick... alles wat over hem gezegd kan worden, wordt zo 'n beetje al gezegd. Dan vind ik het leuker om een mol te vededigen die minder voor de hand ligt, zodat ik een beetje mijn fantasie en creativiteit kan gebruiken. (Voor zo ver ik mijzelf begrijp is dat de reden. ::) )

Offline Supernova

  • Forumlid
Re: [Kandidaat] PEPIJN is niet de Mol!
« Reactie #633 Gepost op: 20-02-2011, 13:19:02 »
Nee maar ik las laatst iets van Heinz en dat is wel interessant. Tijdens de executie vorig jaar dat ze konden afkopen zat iedereen op Kim behalve Arjen. Hij zou dus een rood scherm moeten krijgen. Hij was de enige die zijn scherm wilde zien en hij kreeg een groen scherm. ???

Maar als iedereen sowieso een groen scherm krijgt, hoe leggen ze dat dan uit als iedereen zijn/haar scherm wilt zien.

Tja. Aan dat stukje klopt ook dit jaar sws iets niet imho, want zoals we allemaal wisten moest er nog een aflevering komen zonder afvaller. Nu had er nog een ingelast kunnen worden misschien maar zoiets vergt voorbereiding want je moet weten met hoeveel kandidaten je volgende opdrachten moet doen en/of een tweede non-executie plan klaar hebben liggen.

Je kunt daar - mits het een 'echte' executie was - in principe niet garanderen dat niemand rood krijgt, wel de kans minimaliseren (hetgeen dus kon als de mol zich als vrijwilliger meldde voor het zien van z'n scherm, en meehielp snel tot de goede oplossing te komen bij mastermind, wat Pepijn beide deed. Vandaar dat de logische conclusie leek te zijn dat hij de mol moest zijn).

Bovendien moet het rode scherm middels loten dan maar net bij de andere drie hebben gezeten.

Het alternatief zou dus zijn is dat ze gewoon allemaal een groen scherm kregen net als vorig jaar alleen dat dit op deze wijze wat meer verhuld werd met de mastermind-truc - mede om het spannender te maken. Ik blijf het verhaal van per se je scherm willen zien (zonder dat daar geld oid tegenover staat) raar vinden. Voor informatie hoef je het duidelijk niet te doen is nu 2x gebleken.. En er zijn zoals Lo ook al aangeeft nog een paar andere dingen waar ik vraagtekens bij heb.

Misschien krijgen we die antwoorden nog - ik vermoed eerder dat dat niet het geval zal zijn eigenlijk net zomin als dat er ooit een bevredigend antwoord gekomen is op Arjen's groene scherm vorig jaar. Maar goed, we zullen zien. :)
« Laatst bewerkt op: 20-02-2011, 13:20:43 door Supernova »
Love takes off masks that we fear we cannot live without and know we cannot live within. :)

Offline yessie

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Kandidaat] PEPIJN is niet de Mol!
« Reactie #634 Gepost op: 20-02-2011, 16:19:59 »
In mijn ogen kon Pepijn (en Patrick) nooit de mol zijn omdat zij gezamelijk voor verdubbeling van het geld zorgen (3000) tijdens de jeepopdracht.

Offline Lo

  • Forumlid
Re: [Kandidaat] PEPIJN is niet de Mol!
« Reactie #635 Gepost op: 20-02-2011, 17:14:14 »
Klopt, dus is toch Art em  ::tandpastasmiley:: >:D ::trots:: ;D ::hypocriet:: :P
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline Loebas

  • Forumlid
Re: [Kandidaat] PEPIJN is niet de Mol!
« Reactie #636 Gepost op: 22-02-2011, 22:06:37 »
Ben ik nou de enige die de 'mosselen' juist zo'n flut-actie vond voor een mol, dat ik Pepijn er juist minder door ging verdenken?
Idem...
Omnia vincit amor

Offline yessie

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Kandidaat] PEPIJN is niet de Mol!
« Reactie #637 Gepost op: 22-02-2011, 22:33:33 »
Nee maar ik las laatst iets van Heinz en dat is wel interessant. Tijdens de executie vorig jaar dat ze konden afkopen zat iedereen op Kim behalve Arjen. Hij zou dus een rood scherm moeten krijgen. Hij was de enige die zijn scherm wilde zien en hij kreeg een groen scherm. ???

Maar als iedereen sowieso een groen scherm krijgt, hoe leggen ze dat dan uit als iedereen zijn/haar scherm wilt zien.
Dat vond ik vorig jaar ook opvallend dat Arjen een groen scherm kreeg en als enige totaal fout zat. Wat dat betreft kunnen ze de kleur van het scherm vreselijk manipuleren omdat er nu eenmaal zoveel kandidaten door moeten naar de volgende aflevering.

Offline Loebas

  • Forumlid
Re: [Kandidaat] PEPIJN is niet de Mol!
« Reactie #638 Gepost op: 25-02-2011, 00:19:03 »
Waarom in afl. 8 Zijn scherm eerst blauw en dan rood?
Omnia vincit amor

Offline Molow

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Kandidaat] PEPIJN is niet de Mol!
« Reactie #639 Gepost op: 25-02-2011, 00:31:23 »
Zoiets heet gewoon zwart. :P
Het is lastig om uit een ingestorte tunnel te komen...