Auteur Topic: Aflevering 2  (gelezen 82121 keer)

Offline Lautjuh

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • I survived WIDM 1999 - 2014 (& 5 Televiziergala's)
Re: Aflevering 2
« Reactie #180 Gepost op: 17-01-2011, 14:55:16 »
Ik denk dat Art obsessief alle details en rijtjes en volgordes wil onthouden (á la Sander de Heer). Die gast mag er echt niet uit. ;D

Offline Jelsir

  • Forumlid
  • Hij/hem
Re: Aflevering 2
« Reactie #181 Gepost op: 17-01-2011, 15:09:20 »
Ik denk dat Art obsessief alle details en rijtjes en volgordes wil onthouden (á la Sander de Heer). Die gast mag er echt niet uit. ;D
Ik denk dat Art zijn biechts veel te veel er in zijn gemonteerd waardoor je over hem de meeste info en gedachten hebt waardoor de meesten hem verdenken. Evenals bij Anna, maar in iets mindere mate.
Mensen als Soundos worden gewoon niet verdacht omdat ze totaal NIET in beeld komen, evenals Miryanna en Karin.
Mol NL Pool Record: 2021 (17e) & 2019 (18e)
Mol BE Pool Record: 2020 (16e) & 2021 (16e)

Offline Marcoach

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 2
« Reactie #182 Gepost op: 17-01-2011, 15:13:38 »
Opdracht drie:
Art zegt als ze in een rij moeten gaan staan om de antwoorden te geven: "Je weet niet of PieterJan links of rechts gaat beginnen, dus wat is dan een goede plek om te staan. De mol weet alles dus ook dat het belangrijk is om in de laatste helft te staan en wie staat achteraan? Jan" Waarom zegt hij 'laatste helf"t' Art staat namelijk ook als in de laatste helft. 5 rechts van hem en 4 links van hem. De mol weet dat het belangrijk is om in de laatste helft te staan. Daar komt nog bij dat Art heel erg opvallend om zich heen kijkt als de groep zich verplaatst om in een rij te gaan staan, net alsof hij aan het tellen is of hij wel goed staat.

Klopt, en Pepijn schuift nadrukkelijk op!


[/quote]
Ik zie ik zie wat jij niet ziet... hoezo tunnelvisie

Offline tureluurs

  • Forumlid
Re: Aflevering 2
« Reactie #183 Gepost op: 17-01-2011, 16:05:45 »
Er wordt over de foto's alleen gezegt, dat het lastig is om op zowel de foto's als de tekst tegelijk te letten.

* Anna nadat er 9 mensen op haar beschrijving reageerden: "Heb ik ff gemolt" Er hebben 9 kandidaten haar beschrijving goed geraden, de mol uiteraard niet lijkt me.. ze heeft dus -als mol- als enige niet op haar eigen beschrijving gestemt??



Ik bedacht me dat het voor degene die het verhaaltje voorleest helemaal lastig is. Die ziet de foto's die erbij horen toch niet?

En als Anna de mol niet is, bedoelde ze dit waarschijnlijk sarcastisch. Ze heeft dus helemaal niet gemold, want het was heel duidelijk, maar uiteraard heeft de mol gewoon wel alles fout gedaan. (Vandaar 9 goed/1fout). Als ze de mol wel is, begrijp ik niet zo goed waarom ze het zo gemakkelijk heeft gemaakt.

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: Aflevering 2
« Reactie #184 Gepost op: 17-01-2011, 16:09:23 »
Maar dat makkelijk is helemaal relatief... Ik vond bijv die van Art ook heel simpel, en toch had lang niet iedereen die goed!
Ich bin ein Bärliner!

Offline tureluurs

  • Forumlid
Re: Aflevering 2
« Reactie #185 Gepost op: 17-01-2011, 16:16:20 »
Als 8 van de 9 het goed hebben (ik reken haarzelf even niet mee), dan heeft ze het verhaal blijkbaar heel gemakkelijk te herkennen gemaakt.

Voor een mol misschien wel té gemakkelijk.
(hoewel dat ook een goede dekmantel kan zijn)

Offline Crullie

  • Forumlid
Re: Aflevering 2
« Reactie #186 Gepost op: 17-01-2011, 18:13:03 »
in het molboekje staat bij aflevering 2 - Zoek de verschillen, vind de MOL.

We moeten dus niet naar vragen of antwoorden kijken, maar naar de verschillen van de kandidaten- en de MOL vinden!

Offline Cynneke

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 2
« Reactie #187 Gepost op: 17-01-2011, 18:59:25 »
Fuero de uso: gebruik immuniteit in het Spaans.

Neem van iemand die al 3 jaar spaans studeert maar aan dat het buiten gebruik betekent.
Fuera is buiten en uso is gebruik.....
Er staat namelijk geen o maar een a.
Ik onthoud altijd werkelijk alles. Het beroerdste is dat ik het me nooit op tijd kan herinneren.

Offline Sapphire

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Molloot in progress
Re: Aflevering 2
« Reactie #188 Gepost op: 17-01-2011, 19:45:10 »
Neem van iemand die al 3 jaar spaans studeert maar aan dat het buiten gebruik betekent.
Fuera is buiten en uso is gebruik.....
Er staat namelijk geen o maar een a.
O Oke hoor   :-X :-[, google vertalingen en vertalen.nu gaven allebeo dit weer :) (hoewel google niet echt vaak te vertrouwen is, maar oke). dan is het dus buiten gebruiken en waarschijnlijk geen hint :) .
(Ookal ben ik nog maar 17... onderschat mijn mening niet)

Offline Rat

  • Forumlid
  • 罗本是卧底
Re: Aflevering 2
« Reactie #189 Gepost op: 17-01-2011, 21:14:43 »
in het molboekje staat bij aflevering 2 - Zoek de verschillen, vind de MOL.

We moeten dus niet naar vragen of antwoorden kijken, maar naar de verschillen van de kandidaten- en de MOL vinden!
Ik zie tot nu toe drie mogelijkheden voor "zoek de verschillen, vind de Mol" (allemaal van het forum):
- De link die Heinz legd met het gespiegelde en anders geknipte leader stukje van Soundos.
- Jan die bij de tweede fase van de levend-stilleven-opdracht een zonnebril op heeft en eerst niet.
- Pepijn die vorige aflevering 33 jaar oud was en nu 34.  :P

Offline tureluurs

  • Forumlid
Re: Aflevering 2
« Reactie #190 Gepost op: 17-01-2011, 21:47:34 »
Ik zie tot nu toe drie mogelijkheden voor "zoek de verschillen, vind de Mol" (allemaal van het forum):
- De link die Heinz legd met het gespiegelde en anders geknipte leader stukje van Soundos.
- Jan die bij de tweede fase van de levend-stilleven-opdracht een zonnebril op heeft en eerst niet.
- Pepijn die vorige aflevering 33 jaar oud was en nu 34.  :P

aanvulling :
-Patrick, uit wiens contactadvertentie een ander stukje in de promo zit dan in de uitzending zelf.

Ik meen ergens gelezen te hebben dat er ook zoiets van toepassing is geweest op Anna (?)

Offline nepgerrie

  • Forumlid
Re: Aflevering 2
« Reactie #191 Gepost op: 17-01-2011, 22:00:00 »
Ik ben nieuw hier, dus als jullie niet erg vinden reageer ik op aflevering 1 én 2. Leuk overigens om alle potentiele aanwijzingen te lezen!

Vooraf, toen ik de eerste preview-beelden zag was mijn eerste intuitie Art.
Na aflevering 1 verdachtte ik Karin het meest (omdat ze veel saboteert en haar reacties niet oprecht lijken).

Maar na het zien van aflevering 2 en met terugwerkende kracht aflevering 1 heb ik sterke verdenkingen naar 1 kandidaat. De aanwijzingen die ik denk te zien, komen steeds uit op 1 persoon: Anna.

Busopdracht:
- een paar keer zie ik een shot van iets verder achterin de bus en dan zie je bij 2 personen een getal achter op de rug staan: 11 en 3. 11 kan duiden op het elfde seizoen. En 3 op de volgorde van instappen. Als derde stapt in: Anna.
- Je zou denken dat de mol niet mag opvallen. Of de persoon is heel goed verdekt, of hij/zij valt niet te veel uit de toon. Voor deze opdracht lijken me Miryanne, Karin en Anna degenen die niet te veel hoeven op te vallen.
- In het moldagboek geeft de mol aan dat hij of zij deze opdracht heel spannend vond . Wanneer Pieter Jan aangeeft dat de andere kandidaat die steeds in de bus zat De Mol is, zie je uiteenlopende reacties. Rechtsvoor lijkt Anna niet om te durven kijken, maar probeert ze vanuit haar ooghoeken toch te spieken naar reacties.

Vuurwerkopdracht:
- Horace komt al heel snel met een goed systeem. Toch stelt Anna nadien een heel moeilijk systeem voor, wat het uiteindelijk niet haalt.
- Bij het vormen van groepjes geeft Miryanne aan dat ze het niet begrijpt. Anna: ‘ik begrijp het wel, zullen we samen gaan.’ Dan is het heel makkelijk om de opdracht te saboteren. Miryanne leest voor wat elke letter betekent qua code, daar moet Anna makkelijk wat foutjes in kunnen verwerken. Want zij leest vervolgens de kleur-combinaties voor. Als klap op de vuurpijl drukt ze de laatste vuurpijl af, wat voor haar een soort kroon op haar werk kan zijn.

.... (Vervolg in volgende reactie)
« Laatst bewerkt op: 17-01-2011, 22:06:09 door nepgerrie »

Offline nepgerrie

  • Forumlid
Re: Aflevering 2
« Reactie #192 Gepost op: 17-01-2011, 22:00:44 »
...(mijn vervolg)


Theateropdracht:
- Dat het in theater Sint Ana is zie ik niet direct als een aanwijzing: allereerst is de spelling anders en is iets te opzichtig. Dat Anna zelf de kleur omschrijft van het gebouw, terwijl ze wanneer ze dat omschrijft  zelf een shirt aanheeft met dezelfde kleur, vind ik wel verdacht.
- De cartoon van de mol verschijnt bij het eerste verhaaltje. Dat gaat over Karin en wordt voorgelezen door Anna. Pepijn geeft aan dat het de vierde foto is die er was. En over wie gaat het verhaaltje van foto 4? -> Anna.
- De cartoon van de mol: je ziet bovenaan sterren, daaronder een hart en een cartoon van de mol. Ik lees het als **** loves de Mol. Die sterren staan voor mij gevoel voor letters. En er is maar 1 naam met vier letters -> Anna.
- Reactie van Anna nadat blijkt dat 9 van de 10 haar verhaaltje goed hebben ingeschat lijkt me een geval om een rookgordijn op te trekken. Haar reactie: daar heb ik lekker gemold, vloeien de verdenkingen juist af. En kan, zoals hier meer wordt gesuggereerd op duiden dat haar verhaal zo makkelijk te raden was dat iedereen het goed heeft, behalve de mol -> Anna. Dit moment zie ik wel voor me bij aflevering 11. Dat Pieter Jan zegt: ‘ze zegt letterlijk dat ze hier heeft gemold, en niemand heeft het door!’ En uiteindelijk brengt ze met deze opdracht slechts 250 euro in het laatje. En als ze de mol is heeft ze dat geld elders wel weggehaald.

Laseropdracht:
- Anna tekent de kaart met obstakels. Waarschijnlijk kent de mol de route, dus daarin kan ze informatie onjuist weg zetten.
- Als mol lijkt me het bij deze opdracht nuttig om ver aan de achterkant te zitten, om zo na te laten bepaalde obstakels weg te halen. Op het cruciale punt is er een radiostilte bij Anna.

Stilleven-opdracht:
- de mol weet waarschijnlijk dat het een bewegend stilleven voor. En Anna stelt voor om ieder een helft in de gaten te houden. Als ze daarmee instemmen, moeten ze tijdens de opdracht ineens switchen wat sowieso chaos veroorzaakt.
- Ze brengt halverwege het geld van de 0 af. Maar het lijkt een ingecalculeerde actie, omdat de kans toch enorm groot is dat sowieso iemand het geld weer op 0 brengt. Want er blijven steeds minder verschillen over.



Anna is mijn grote verdenking, maar toch kijk ik nog naar Art. Anna is net als Art een speler met veel invloed, een centrale assertieve rol. Het shirt: ‘Don’t think everything you see’ is te opzichtig. Maar hij heeft een heel erg centrale rol in de groep, die heel veel invloed heeft. En als ik denk hoe ik als mol zou spelen zou ik net als Art willen spelen. Zoals hij bij de laseropdracht pas helemaal op het eind, als alle andere spelers weg zijn, probeert de tactiek om te gooien, de subtiele fout met het vuurwerk, het slimme onderhandelen na de Paleis-opdracht en het afroepen van stilte bij het Stilleven-opdracht (zodat de ontdekte verschillen niet verspreid worden). En vooral zoals hij met Patrick een afleidende tactiek bepaald, kan een erg uitgekiende manier zijn om de verdenkingen niet van Karin af te leiden, maar van zichzelf! Ik vind Art verdacht en ik denk dat hij net als Arjen vorig jaar een erg slimme actieve speler is. Heel gaaf om te zien. Wat ik las over TOPO op het forum vind ik ook een opvallende hint. Maar misschien is hier ‘don’t think everything you see’ van toepassing!  ::tandpastasmiley::

Ik denk echt dat Anna de mol is! En in dat geval vind ik haar erg goed!
« Laatst bewerkt op: 17-01-2011, 22:07:13 door nepgerrie »

Offline Miss-chief91

  • Forumlid
Re: Aflevering 2
« Reactie #193 Gepost op: 17-01-2011, 22:20:08 »
Kijk je uit voor tunnelvisie?  :P

Ze staat op 2 in de poll op de nl. site,
Alleen dat al is een reden voor mij om haar niet te verdenken.
Ze manipuleren die poll nogal..

Ik vind haar wel erg opzichtig
Dat van die radiostilte kan ook door één van de mannen komen. (Zie vorig jaar, Kim bij Hind).

Offline nepgerrie

  • Forumlid
Re: Aflevering 2
« Reactie #194 Gepost op: 17-01-2011, 22:28:36 »
Ik probeer daar voor te waken.
Maar buiten de laser-opdracht vind ik Anna niet opzichtig saboteren. Ik ging met terugwerkende kracht naar haar acties kijken, nadat mijn aanwijzingen naar kleuren, nummers, volgorde etc steeds uitkomen op Anna.
Ik ben erg benieuwd naar de volgende uitzending en wil me dan focussen op alle deelnemers.
En ik laat me graag verrassen!  ::jaja::
« Laatst bewerkt op: 17-01-2011, 22:31:43 door nepgerrie »

Offline yessie

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 2
« Reactie #195 Gepost op: 17-01-2011, 22:31:21 »
in het molboekje staat bij aflevering 2 - Zoek de verschillen, vind de MOL.

We moeten dus niet naar vragen of antwoorden kijken, maar naar de verschillen van de kandidaten- en de MOL vinden!
Wat dacht je van Anna bij de lasergame. Ze komt zonder jas aanlopen en met zwarte jas zie je haar in de opdracht.

Offline Miss-chief91

  • Forumlid
Re: Aflevering 2
« Reactie #196 Gepost op: 17-01-2011, 23:14:06 »
Ja en zo zijn er nog wel een paar...

Bij zoek de verschillen, heeft Jan de 1e keer geen zonnebril op, de 2e keer wel.

"Mijn Mollengeheugen en het Levend Stilleven. Zoek de verschillen tussen mij en de andere negen. Donderdag, 20:30 uur."

En dan was er nog iemand die weer geen tas om had en dan weer wel...

En Soundos in de leader idd (knap gevonden).

En de biecht van Patrick "tomeloos positief" die ineens niet in de uitzending zat.

Er zijn zo veel verschillen te noemen dat je bijna zou denken dat degene die hetzelfde blijft de mol is.

Offline Muldvarpen

  • Forumlid
  • Trust nobody - niet alleen in dit spel
Re: Aflevering 2
« Reactie #197 Gepost op: 18-01-2011, 01:44:44 »
Citaat
Ik heb WIDM inmiddels al heel wat seizoenen trouw gevolgd en heb zodoende een bepaalde insteek bij het kijken en speuren naar de mol gekregen. Ik doe 2 aannames:

1- De Avro zal proberen iedereen verdacht te laten zijn.
2- De Avro stopt de afleveringen boordevol situaties, uitspraken, getallen, kleuren en insinuaties waarvan je niet meteen weet wat wèl een aanwijzing is en wat niet. Zaken die na wat meer afleveringen pas een heldere vorm krijgen omdat er minder kandidaten zijn en een eventuele "rode draad" duidelijker zichtbaar is.

Zaken altijd zichtbaar om op te letten zijn:

3Wat is een goede positie bij een opdracht voor de mol?
4Wie brengt er geld op en wie niet?
5Wie probeert te sturen? (beperkt door wat de Avro toont)
Dit vind ik ook zeer belangrijke aanwijzingen. De zogenaamde verdachtmakingen kan ik niks mee. Wel met de tips die verstopt zitten, maar pas als dat echte tips blijken.

Verder vind ik bij 3 belangrijk dat of de mol in staat was deze positie te bepalen. Soms bepaalt de groep zelf.
Bij 4 is veel geld inbrengen echt killing. Karin en Hannah pakten al 3000 euro, die vallen echt af, evenals Kooijman met zijn acties. Géén geld inbrengen is echter niet een aawijzing dat je de mol bent, want het kan ook onhandigheid of een rookgordijn zijn.
Op jouw punt 5 let ik ook. Als er iemand met een goed plan komt, wie komt er dan nog met een wazig alternatief ? Want we weten ook dat de mol niet zo gauw op de voorgrond treedt met foute plannen.

In dit kader: Jan en Art hadden een plan dat er één geldrunner zou zijn. Wie was dit ook weer, en wie nam op het laatsts het initiatief dit alsnog te wijzigen ?

Offline Yesse

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 2
« Reactie #198 Gepost op: 18-01-2011, 10:40:38 »
In dit kader: Jan en Art hadden een plan dat er één geldrunner zou zijn. Wie was dit ook weer, en wie nam op het laatsts het initiatief dit alsnog te wijzigen ?

Dit is lastig in beeld gebracht, toen ze nog met z'n 3en over waren wilde Pepijn eerst met 2 en dan met 1 maar Art en Jan vonden dat geen goed idee. Later toen Art en Jan nog over waren vond Art dat ze apart moesten gaan en Jan was het er wel een beetje mee eens maar Jan vond dat ze niet tegen de groep in moesten gaan "dat kunnen we niet maken" Jan legt echter de beslissing bij Art en uiteindelijk zie je ze samen weggaan. Ik denk ook dat we hier een deel van het beslissingsproces missen..

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Aflevering 2
« Reactie #199 Gepost op: 18-01-2011, 11:21:19 »
Jan legt echter de beslissing bij Art en uiteindelijk zie je ze samen weggaan.

Dat is net andersom. (Art: "Ik weet het niet, Jan. Zeg het maar...") Maar inderdaad, hoe zoiets precies is gegaan weten we niet.