Auteur Topic: Aflevering 2 - Vindingrijk  (gelezen 288124 keer)

Offline MoleShowdown

  • Forumlid
  • Pilipinas
Re: Aflevering 2 - Vindingrijk
« Reactie #860 Gepost op: 15-01-2014, 22:57:45 »
(…) Ik ben 2 dagen bezig geweest om de posts van dag 3 (enveloppen en opera) te bundelen met mijn eigen ideeën. Morgen nog even bijschaven en dan zal ik het hier even plaatsen.
Wat ik me afvraag, …gaan er in zo'n week ook uren voorbij dat jij niet met Wie is de Mol? bezig bent?  :)

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: Aflevering 2 - Vindingrijk
« Reactie #861 Gepost op: 15-01-2014, 23:16:54 »
Terugkijken van aflevering 2 viel me nog iets op. Het omgedraaide geldbordje bij de ingang van de "testmarkt" is al een aantal keer genoemd: We zien het bord naar links wijzen en dan zien we Aaf en dan zien we het bord naar rechts wijzen (38:38). Interessant is, op 40:40 als Freek de markt betreedt, zien we het bord weer naar links wijzen!

Voor de mensen die iets met dat bordje willen, is dat allicht handige informatie :)


Edit. Op 47:34, Tygo maakt de test. De zwarte vrijstelling is in beeld. Mogen we concluderen dat er meerdere van in het spel hadden kunnen zijn?
« Laatst bewerkt op: 15-01-2014, 23:29:25 door Erik Leppen »
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline Edeholland

  • Forumlid
Re: Aflevering 2 - Vindingrijk
« Reactie #862 Gepost op: 15-01-2014, 23:38:55 »
De bordjes zijn al uitgebreid besproken. Het is waarschijnlijk een sfeershot, doordat het bij het binnenlopen al weer goed staat, en je duct tape kan zien.  ;)
Noem twee willekeurige kandidaten. Één van deze is niet de mol!

Offline Forest

  • Forumlid
Re: Aflevering 2 - Vindingrijk
« Reactie #863 Gepost op: 16-01-2014, 02:16:49 »
Heb niet alles doorgelezen, maar denkt nog steeds iedereen dat het Kim-Jong Un is??

Het is Mao Zedong (Tse Tung zo je wilt)!

Offline Michieliosios

  • Forumlid
Re: Aflevering 2 - Vindingrijk
« Reactie #864 Gepost op: 16-01-2014, 12:54:06 »
Ik kan geen Chinees spreken... ik had de reactie maar van iemand op Youtube die Chinees spreekt (of hij zei dat gewoon omdat hij anderen wil wijsmaken Susan de mol is) maar jij spreekt wel Chinees?

Nee, ik had het gewoon hier vandaan: http://www.chinese-tools.com/learn/chinese/03-numerals.html Misschien is jouw bron dan betrouwbaarder...

Offline Jaapie

  • Forumlid
Re: Aflevering 2 - Vindingrijk
« Reactie #865 Gepost op: 16-01-2014, 13:05:29 »
Chinees is een verzamelnaam voor verschillende talen. En wij gebruiken het vaak voor de taal Manderijns of hoe die ook alweer precies heet, de meest gesproken taal. In Hong Kong gebruikt me vooral een andere variant, al ben ik de naam er van kwijt. Een andere taal heeft een andere uitspraak. Misschien dat daar het verschil door komt?

Offline SomeOne_01

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Au contraire, mon amis
Re: Aflevering 2 - Vindingrijk
« Reactie #866 Gepost op: 16-01-2014, 14:08:29 »
Chinees is een verzamelnaam voor verschillende talen. En wij gebruiken het vaak voor de taal Manderijns of hoe die ook alweer precies heet, de meest gesproken taal. In Hong Kong gebruikt me vooral een andere variant, al ben ik de naam er van kwijt. Een andere taal heeft een andere uitspraak. Misschien dat daar het verschil door komt?
kantonees bedoel je waarschijnlijk?

Offline Jaapie

  • Forumlid
Re: Aflevering 2 - Vindingrijk
« Reactie #867 Gepost op: 16-01-2014, 15:15:06 »
kantonees bedoel je waarschijnlijk?

Ja die, dank je.

Offline Telon

  • Forumlid
Re: Aflevering 2 - Vindingrijk
« Reactie #868 Gepost op: 16-01-2014, 15:43:53 »
Even in herhaling vallen omdat nog niemand om mijn opmerking over theater foto heeft gereageerd:

Ik denk dat Owen en Suzan op de foto staan.
Persoon 5 is Owen en 11 is Susan. Zij waren al eerder daar en konden dus makkelijk de foto maken.
« Laatst bewerkt op: 16-01-2014, 15:56:48 door Telon »

Offline svenh2001

  • Forumlid
Re: Aflevering 2 - Vindingrijk
« Reactie #869 Gepost op: 16-01-2014, 16:17:31 »
ik vind het raar dat bijna niemand hier Daphne verdenkt beide titels verwijzen naar haar en ze heeft nog niets aan geld binnengehaald

Offline Bjorrn

  • Winnaar Sequester
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 2 - Vindingrijk
« Reactie #870 Gepost op: 16-01-2014, 16:28:42 »
ik vind het raar dat bijna niemand hier Daphne verdenkt beide titels verwijzen naar haar en ze heeft nog niets aan geld binnengehaald

Ik verdenk haar  ;D
Vele verdenken haar niet vanwege de zelfbedachte regel dat de mol geen rood kan krijgen  :P
Maar daarover zijn de meningen verdeeld.
Het leven is als een neus. Je moet eruit halen wat erin zit.

Offline SomeOne_01

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Au contraire, mon amis
Re: Aflevering 2 - Vindingrijk
« Reactie #871 Gepost op: 16-01-2014, 16:35:40 »
Ik verdenk haar  ;D
Vele verdenken haar niet vanwege de zelfbedachte regel dat de mol geen rood kan krijgen  :P
Maar daarover zijn de meningen verdeeld.
Ik verdenk haar niet omdat lightman daar iets over geschreven heeft...en dat vind ik erg aannemelijk ;)
Even in herhaling vallen omdat nog niemand om mijn opmerking over theater foto heeft gereageerd:

Ik denk dat Owen en Suzan op de foto staan.
Persoon 5 is Owen en 11 is Susan. Zij waren al eerder daar en konden dus makkelijk de foto maken.
Het zijn de zelfde gezichten als tijdens de voorstelling...ik denk dat je ze er graag in wil zien ;) en waarom zouden Owen en Susan op de foto staan om vervolgens twee anderen aan te wijzen?? Ja, de mol...Owen was geen mol, wees een ander aan, Susan zou de mol kunnen zijn, wees een ander aan, maar dat had Owen dan opgevallen en dan was ie er niet uitgegaan...

Offline Bjorrn

  • Winnaar Sequester
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 2 - Vindingrijk
« Reactie #872 Gepost op: 16-01-2014, 16:41:34 »
Ik verdenk haar niet omdat lightman daar iets over geschreven heeft...en dat vind ik erg aannemelijk.

Dat is een goede rede natuurlijk, daarom zei ik ook "vele" en niet iedereen  ;)
Het leven is als een neus. Je moet eruit halen wat erin zit.

Offline mph

  • Forumlid
Re: Aflevering 2 - Vindingrijk
« Reactie #873 Gepost op: 16-01-2014, 17:35:41 »
Heb niet alles doorgelezen, maar denkt nog steeds iedereen dat het Kim-Jong Un is??

Het is Mao Zedong (Tse Tung zo je wilt)!

En toch is het Kim Jong Il, niet Un, http://www.todayifoundout.com/wp-content/uploads/2011/12/kim-jong-il.jpg
Is een shot van 1 vd pamfletten die achter/voor/bij de monitors hangen aan een pilaar.
« Laatst bewerkt op: 16-01-2014, 17:39:23 door mph »

Offline Joss

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 2 - Vindingrijk
« Reactie #874 Gepost op: 16-01-2014, 18:01:49 »
En toch is het Kim Jong Il, niet Un, http://www.todayifoundout.com/wp-content/uploads/2011/12/kim-jong-il.jpg
Is een shot van 1 vd pamfletten die achter/voor/bij de monitors hangen aan een pilaar.

Ik gok ook op Kim-Jong-Il. En nu?
Jij hebt zeker ook geen All Risk op je auto...

Offline Traveljunkie

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 2 - Vindingrijk
« Reactie #875 Gepost op: 16-01-2014, 18:04:41 »
Wat ik me afvraag, …gaan er in zo'n week ook uren voorbij dat jij niet met Wie is de Mol? bezig bent?  :)
Nee  :o

Opera

-1-

Owen en Susan worden door Art uitgenodigd voor een bijzondere, culturele avond [04:12] en het duo lijkt hierop oprecht verbaasd te reageren. Van Owen weten we achteraf ook dat dit het geval is. [08:12] Art: “De andere zeven zitten straks in het publiek en ik heb zo'n vermoeden dat zij denken dat jullie mee gaan doen. Sterker nog, ze gaan twee acteurs aanwijzen van wie zij denken dat jullie het zijn. En aan jou de taak een karakter aan te wijzen waarvan de andere denken dat jij het bent [kijkend naar Owen]. Moet jij ook doen natuurlijk [kijkend naar Susan].” Dit lijkt me toch echt een duidelijke, strak omkaderde opdracht die niet voor velerlei uitleg vatbaar is. Maar niets is wat het is…
Een paar tellen later zitten we bij de zeven anderen in de bus. {wouterv} valt de discussie in de bus op, voordat ze bij het theater arriveren: “Volgens Aaf krijgen Susan en Owen een culturele avond, volgens Freek is het ‘beleven’. Beleven zou je kunnen interpreteren als krijgen/ontvangen. Maar dan heeft de discussie geen nut, want dan bedoelen ze hetzelfde. Dus denk ik dat Freek bedoelde dat ze zouden meedoen/participeren aan een culturele avond. Bij de einddiscussie zegt hij dan weer dat hij denkt dat ze niet moeten zoeken naar Owen en Susan. Dat vind ik raar, want hij spreekt zichzelf tegen.” Wat ik dan weer raar vind is dat Jan-Willem helemaal niet in die bus lijkt te zitten.

{Slowdive} over de keuze voor Owen en Susan:
“Ik denk dat de keus makkelijk was, waarom Owen en Susan gekozen werden:
Owen is acteur/toneelspeler en Susan is actrice (wat met het onderwerp te maken heeft). Aangezien ze graag variatie wilde (sowieso zou Owen gekozen worden, lijkt me dan toch) kozen ze Susan (want ze konden ook Tygo de acteur kiezen, of Freek.. maar dan zou je 2 mannelijke kandidaten hebben, en hun zijn beide al middelpunt geweest in de laseropdracht).”

Titel van het verhaal: “Het Onoverwinnelijke Duo Verovert Het Koningrijk Shaw”. Onoverwinnelijke duo? Duo? Susan en Owen? Of toch de Prins en de Generaal?
Eerste letters van de eerste 6 alinea’s: “E”, “D”, “A”, “O”, “D”, “M”. (Hoge resolutie via {Jelsir #178}.)

---

Ruwe transcriptie van de beslissing {Heinz}:
Art: “Ik ben benieuwd welke twee karakters jullie zijn bijgebleven. Om te helpen heb ik een foto voor jullie. Je mag 'm aanpakken.” Daphne pakt de tablet aan.
Jennifer: “Dit zijn ze allemaal niet. Toch?”
Aaf: “O we kijken nu of Susan en Owen er tussen zitten?”
Jan-Willem: “We kijken of Suus en Owen..”
Sofie: “Ja er moet toch Susan en Owen tussen zitten, maar dit zijn, ze hebben ook zo veel gezongen en gepraat en gedaan dat..”
Daphne: “Ja maar dan denk ik dat ze misschien stonden ze wel te playbacken. Susan is dat niet gewoon die.. ja.. dat is..”
Tygo: “Owen zou die generaal kunnen zijn hoor met heel veel schmink sorry..”
Freek: “Nee..! Echt?”
[Diverse vrouwenstemmen reageren.]
Tygo: “Jaha! Owen zou die generaal kunnen zijn.”
Jan-Willem: “Nee nee nee.”
Aaf: “Ik denk niet dat we Susan en Owen hoeven te zoeken..”
Freek (snel): “Nee ik denk ook niet dat we hoeven te zoeken naar Susan en Owen.”
Aaf: “..gewoon hier goed kijken..”
Daphne: “Gewoon twee..”
Jan-Willem: “Twee karakters die ons zijn bijgebleven..”
Freek: “Dus de prins met die bolletjes..”
Daphne: “Die en die. Ja en die vrouw ernaast.”
Tygo: “Moeten we niet de generaal..”
Freek: “Ik zou dan de generaal..”
Aaf: “De prins is die met het ? pakje.”
Freek: “De generaal en met de bolletjes.”
Tygo: “En de prins.”
Sofie: “Ok de generaal en de prins dan.”
Tygo: “De generaal en de prins.”
Art: “Ok ik wil nu een antwoord.”
Jan-Willem: “De prins en de generaal.”
Freek: “De prins en de generaal.”
[Ze wijzen aan wie dat zijn.]
[Keuze van Susan en Owen.]
Daphne: “Zie je nou wel, ik zeg het toch? We moesten hen gewoon kiezen.”
Aaf: “Maar jullie waren daar toch helemaal niet?!”

{good-riddance} valt het gedrag van Aaf op bij het keuzemoment:
“Ik vond ook toen Art na die opera-opdracht hen die foto liet zien Aaf een beetje bedrukt en uit lichte angst kijken, alsof ze angst had ze haar op de foto zouden herkennen, vond alles wat ze zei/keek dat moment een beetje geacteerd.”

{McMarthy} heeft meer oog voor Tygo:
“Op 16:22 als Tygo zegt dat Owen de generaal zou kunnen zijn, kijkt hij heel raar weg. Misschien naar Owen om te kijken of het gezicht matcht, maar ik dacht als eerste dat hij Art aankeek en zonder iets te zeggen iets van "Kijk eens, hoe makkelijk ik ze in de maling neem!?" naar Art duidelijk maakte.”
« Laatst bewerkt op: 16-01-2014, 18:12:08 door Traveljunkie »

Offline Traveljunkie

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 2 - Vindingrijk
« Reactie #876 Gepost op: 16-01-2014, 18:06:34 »
-2-

{ingmol} ziet molacties bij Art:
“Duidelijk is dat Aafke en JW en aansluitend Freek ervoor zorgen dat twee figuren worden gekozen die hen het meeste zijn bijgebleven, in plaats van twee personen te kiezen waarvan zij denken dat het Susan en Owen zijn (of door Susan en Owen aangewezen zijn). Zij doen dus uiteindelijk wat Art hen ook heeft gevraagd. Art zegt namelijk tegen de groep voordat zij moeten kiezen: “Ik ben benieuwd welke twee karakters jullie zijn bijgebleven” en dat ze hiervoor gebruik mogen maken van de foto op de tablet. Je hoort hem echter nooit zeggen dat ze twee figuren moeten kiezen van wie ze denken dat het Owen en Susan zijn, of die zijn aangewezen door Susan en Owen. Vraag is, waarom krijgen wij als kijker niet te horen, wat ze precies moeten doen?
Conclusie, Art is hier de Mol. Hij zegt namelijk tegen Owen en Susan dat ze iemand moeten kiezen waarvan zij denken dat de groep zal denken dat een van hun het is. En aan de groep vraag hij alleen wie ze het meeste is bijgebleven (en we horen hem niet vragen, wie ze denken dat het Owen en Susan zijn. Wat niet wil zeggen dat hij het niet heeft gevraagd). En tot slot vraag Art weer aan Owen en Susan (die nog steeds denken dat het om hun gaat) slechts wie ze denken dat de groep heeft aangewezen, maar niet op basis waarvan...”

{mph} kan de spelletjes van Art ook niet bepaald waarderen:
“Aart met z'n spelletjes om iedereen een andere uitleg of vraagstelling te geven zodat er geen geld wordt verdiend... Aart toppie hoor, ga zo door met de boel manipuleren. Alleen jouw jaar was 2011, je bent klaar.”
“Ik heb het gevoel dat hij zichzelf erg nuttig vindt en soms ook denkt dat hij zelf nog aan het mee doen is. Als ik dan nu in deze aflevering weer zie dat hij de boel kapotmanipuleert met zijn formulering van de vragen aan de kandidaten, zeg ik dag Aart. Tenzij het natuurlijk allemaal een reden heeft. Maar dat zal wel weer een vage of geen uitleg worden in afl 10. Het is natuurlijk wel zo dat er ff een flinke pot geld moet komen, en niet dat de presentator de 2e Mol moet gaan spelen.”

{Pythonmaniac} plaatst eveneens vraagtekens bij de werkwijze van Art:
“Wat {mph} er volgens mij verder mee bedoelt is dat Art het spel zo erg beïnvloed met zijn presentatiegedrag dat hij mede bepaalt hoeveel geld er binnen geharkt wordt. Hij heeft ooit aangegeven dat het voor een presentator alleen maar handig kan zijn als je weet wie de Mol is. Ik vraag mij eerlijk gezegd af of dat inderdaad handiger is. Voor hem werkt het misschien fijner, maar stel dat hij niet wist wie de Mol was had hij waarschijnlijk ook kunnen kiezen voor de Mol ipv Owen of Susan (ervan uitgaande dat de Mol daar niet bij zat). Op dat moment komt het op de creativiteit van de Mol aan om zijn taak uit te voeren. Doordat Art de voorkennis ervan heeft kan hij ervoor kiezen om de Mol op sleutelposities neer te zetten, het dus voor de Mol makkelijker te maken.
Daarom ben ik al blij als Art een opdracht geeft en ze zelf de posities mogen bepalen (duo's vormen tijdens opdracht 1, opdracht 2 dat ze zelf mensen in de spotlight moeten zetten, het vormen van duo's in het voormalige tv stationsgebouw). Maar bij opdrachten als de opera krijg je op voorhand al het gevoel dat hij het spel maakt. Juist ook daar mensen laten kiezen zou kunnen helpen om de creativiteit van de Mol aan te spreken. Dat had kunnen zijn in de zin van: “Ik zoek 2 mensen die een culturele avond willen beleven.” Of : “Ik zoek 2 lange mensen die een culturele avond willen beleven.” Dan laat je de kandidaten zelf kiezen maar vooral met zin 2 stuur je er dan op aan om wel bepaalde types te selecteren maar niet dat je de bepalende stem hebt.”

{MoleShowdown} geeft aan dat Art bij deze opdracht feitelijk niet anders kan:
“Art haalt Owen en Susan anderhalf uur eerder op voor de opera. Tijdens de opera worden de overige kandidaten nog niet herenigd met Owen en Susan. Hiermee suggereert hij toch duidelijk dat O&S wel eens in de operavoorstelling gezeten zouden kunnen hebben. Hij vraag ze na afloop twee karakters op de foto aan te wijzen ‘die hen zijn bijgebleven’. Als kandidaat is het logisch dat je dan O&S gaat zoeken. Art kan ze niet vragen O&S aan te wijzen, want die zaten immers niet in de voorstelling. Hij vraagt ze ook niet: “Van welke karakters denken jullie dat O&S denken dat jullie denken dat zij dat zijn?” (Wat in feite de juiste opdracht is.) Nee, het draait hier immers om de suggestie dat O&S in de voorstelling zitten. Dit loopt uiteindelijk uit op verwarring. …En laat dat nu precies de bedoeling zijn!”

Offline Traveljunkie

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 2 - Vindingrijk
« Reactie #877 Gepost op: 16-01-2014, 18:07:26 »
-3-

{Yaco} vindt het allemaal niet zo erg:
“Dan even mijn analyse van de opdrachten: Ik denk niet dat die dubbele vraagstelling van Art (wie is jullie het meest bijgebleven)zo erg was. Als hij had gevraagd: “wie van deze personen zouden door Owen en Susan gespeeld kunnen zijn?” was het veel te gemakkelijk geweest (imo). Alles tot aan dat moment is erop gericht om de sugestie te wekken dat de twee kandidaten daadwerkelijk op toneel te zien waren. (ze worden vroeg weggehaald, gaan “een culturele avond tegemoet” en ze zijn tijdens de voorstelling niet te zien. In voorgaande seizoenen zijn vergelijkbare opdrachten geweest waarin kandidaten wél echt herkend moesten worden. Het is bekend dat veel kandidaten fans van het programma zijn en voorgaande seizoenen bekijken ter voorbereiding. Ze hebben dus veel te makkelijk gedacht. Ik denk daarom dat de Mol gezocht moet worden in degene die aansturen om de generaal en de prins aan te wijzen. Het feit dat veel kandidaten ook al uitspreken dat ze denken op zoek te moeten naar sofie en owen bevestigt denk ik dit beeld.”

{Rat} bekijkt het ook allemaal iets nuchterder:
“Ik vind de opdracht ook niet geweldig, maar onmogelijk is het niet. Ondanks de vraagstelling van Art zaten de kandidaten eerst wel op het juiste spoor. Als je meedoet aan Wie is de Mol dan moet je altijd bewust zijn van het 'niets is wat het lijkt' adagium. Ze hadden kunnen weten dat er een addertje onder het gras zat.”

{Moedermol} zet zelfs vraagtekens bij de kritiek op Art:
“Ik lees hier nogal wat beschuldigingen aan- en  veronderstelde invloeden van Art. Ik vraag me af in hoeverre Art genoemde keuzes van kandidaten en teksten zelf maakt.. Veel is gescript bovendien is er een hele crew mee...”

Gelukkig is {Jos1978} nog steeds fan van Art en {Guiseppe} ook:
“Er zijn weinig mannelijke presentatoren waar ik zo lang naar kan kijken als man:) ik vind hem goed en sympathiek overkomen. Beetje zoals hasselbach destijds met Robinson. End off topic”

---

Door de alles behalve eenduidige vraagstelling van Art, vond ik de opera-opdracht in eerste instantie echt als een nachtkaars uitgaan. Niet echt spectaculair ook. Waarom moest de groep zich buiten in het donker verdringen bij een klein schermpje om vervolgens op een uitermate vage foto aanwijs te doen? Waarom liet Art de groep anders niet gewoon kiezen uit de personages toen de voordracht klaar was?  Voorstelling afgelopen, gordijntjes dicht, Chineesjes de zaal uit, acteurtjes opstellen in rijtjes van drie, gordijntjes weer open en kiezen maar. Zo moeilijk kon dat niet zijn? Bovendien had dat er veel professioneler en gezelliger uit gezien. Dit was toch niet des WIDM’s? ({Rat}: “Op een schermpje kun je makkelijker wat aanwijzen en met elkaar bestuderen, dan als je allemaal naar het podium zit te wijzen. De foto is aardig goed gelukt volgens mij. ”)
Natuurlijk was dit wel des WIDM’s! En natuurlijk kon het wel zo moeilijk zijn. En natuurlijk komen de cast op de bühne en de cast op de foto niet overeen. En natuurlijk staat de Mol op die vage foto! Althans, in mijn optiek, dan hè. ({Vettel}: Het zou idd echt een molmomentje kunnen zijn zoals Dennis die heeft gehad met kaarsen doven, Kees op de piano en Patrick in de bus.)
Maar… zouden we de Mol dan ook al heel toevallig ‘gezíen’ hebben tijdens het schminken? Dat zou pas geniaal zijn! Dat we in aflevering 10 vernemen dat we met ruim 2 miljoen kijkers op onze 42” HD schermen nietsvermoedend recht in de grote, donkerbruine ogen van de Mol kijken!

Ik ben uiteraard op onderzoek uitgegaan. Na een paar uur lang op twee 24” monitoren, side-by-side, de nodige pixels en kraaienpoten te hebben vergeleken, ben ik uiteindelijk op onderstaande constateringen en conclusies uitgekomen.

Op dag 2 zijn alleen test en executie uitgevoerd; verder geen opdrachten of noemenswaardige reistijd (kan ook bijna niet in Hongkong). Dag 3 begint met Art’s woorden “Goedemiddag” [04:06]. Interessant. In feite hebben de deelnemers dus in twee dagen tijd alleen maar een test gemaakt en naar een onooglijke voorstelling gekeken. Dat zullen enerverende dagen zijn geweest voor de Mol ;-) Enfin, de Mol heeft mijns inziens voldoende tijd heeft gehad om al vast een kijkje te gaan nemen op de markt en/of gezellig op de foto te gaan met het operagezelschap. Bedenk daarbij dat de getoonde opera wellicht dagelijks wordt opgevoerd en misschien wel 2 of 3 keer per dag ({good-riddance} beaamt gelukkig deze gedachte). Theorieën dat de Mol geen tijd heeft voor een fotoshoot, niet een dagje uit het spel kan worden gehaald, ’s nachts een leeg bed zou achterlaten bij zijn/haar kamergenoot of zelfs speciaal zou moeten worden overgevlogen, vind ik geen hout snijden. Ook al zijn individuele vluchten waarschijnlijk niet veel duurder en is WIDM geen luw-budget programma; het pas gewoon niet in de geest van het programma om de Mol al een week eerder op pad te sturen om zijn/haar sabotages voor te bereiden.

Offline Traveljunkie

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 2 - Vindingrijk
« Reactie #878 Gepost op: 16-01-2014, 18:08:11 »
-4-

Op [09:54] komt de groep aan bij het theater. Het is dan nog licht. Op [10:15] krijgt de groep de opdracht en gaan ze daadwerkelijk het theater in. Het is dan inmiddels donker. Op zich snap ik wel dat de hele meute ook even moet eten en dergelijke, maar zou dat dan zonder Suus en Owen gebeuren? Ik snap werkelijk niet waarom die twee een halve dag van de groep gescheiden zijn. Ze hoeven toch alleen maar even aan Art aan te geven op wie ze het meest lijken? Dan hadden ze toch net zo goed met de groep mee kunnen gaan en zich pas bij de voorstelling op hoeven te splitsen? O nee, dan zou de groep natuurlijk nooit kunnen vermoeden dat het duo op de planken staat… Misschien kijken beide partijen ook helemaal niet naar de zelfde voorstelling.

Op [7:25], [7:36] en [7:50] maken we voor het eerst kennis met de lippen, ogen en het zijaanzicht van mijn vermoedelijke Mol. In eerste instantie heb ik van alle kandidaten (vrouwen èn mannen!) recente hi-res afbeeldingen minutieus vergeleken met beelden van de verdachte. Stand van de ogen, positionering van de wenkbrauwen, loop van de kraaienpoten; het is allemaal aan bod gekomen. Aan het feit dat de verdachte bruine ogen heeft, heb ik minder waarde gehecht; ik geloof er niet in dat de ogen softwarematig een ander kleurtje hebben gekregen, maar het gebruik van gekleurde lenzen is niets nieuws.
Een aantal kandidaten (Susan, Daphne, Sofie) kunnen met het nodige schminkwerk redelijk in de buurt komen van het uiterlijk van mijn gedachte, maar naar mijn bescheiden mening is het het allemaal net niet. Voor mij een dood spoor dus, maar een aantal molloten legt zich daar niet bij neer. {Syllie10} heeft toch het idee dat de persoon die geschminkt wordt, de Mol is. Als de lippen in beeld komen zijn ze aardig ‘blank´ en ogen ze iets groter dan de gemiddelde Chinese lippen. In het derde shot ziet ze bovendien een blonde grijze haar. Of verkijkt ze zich daar toch op en wil ze er te graag de Mol in zien? {Jos1978} wil er in ieder geval wel in mee gaan en aan de kleur ogen te zien kan het alleen nog Freek of Susan zijn (en dan gok hij niet op Freek). Maar dat is dan weer bekeken vanuit een bril dat het een van de kandidaten zou zijn. Ikzelf had even diezelfde gedachte, maar bedacht me toen dat Suus wellicht een te grote boezem heeft voor het karakter dat op de groepsfoto staat ;-) Volgens {mph} “is het iig niet Susan die wordt opgemaakt. Rimpels/plooien rondom de ogen lopen echt anders bij Susan. Nu lijkt er bij de chinese wel iets de boel strak te houden, maar daarmee trek je je wenkbrouwen echt geen 1,5cm mee naar boven zonder dat dat een rare bek geeft. Daarbij zit er op de linkerwang van de chinese een zwart vlekje op de huid, heeft Susan niet. Ook zie ik een geel oor rechtsonder. Iemand een geel oor gezien bij de kandidaten? Even naar wat anderen kijken. oja, met die mooie dure edit-software van de publieken kan je best wat oogjes bruin kleuren hoor lijkt mij.” {Tunnelgraver} ziet in de geschminkte ogen toch ode gen van Susan… of toch Sofie. Misschien toch iemand anders? Enfin, hij ziet in ieder geval twee ogen en een neus.

Offline Traveljunkie

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 2 - Vindingrijk
« Reactie #879 Gepost op: 16-01-2014, 18:08:59 »
-5-

Ik heb mij strategie vervolgens gewijzigd en ben gaan uitvogelen of de verdachte zijn/haar opwachting maakt op het podium. Als dit het geval is, zit de Mol immers niet in het publiek.
Op de eerste twee tijdstippen is linksonder in beeld een deel van de goudkleurige rand van een ronde spiegel te zien, waarachter de persoon zich opmaakt. Grondig onderzoek toont vervolgens aan dat we op [09:24] met dezelfde persoon van doen hebben. Dezelfde spiegel met goudkleurige rand is zichtbaar, evenals de spiegel achter de spiegel, de fan achter de verdachte en de roze gelakte nagels (ik houd het dus maar even op een ‘haar’). Let ook vooral goed op de zwarte lapjes die de persoon op haar voorhoofd aanbrengt; bij het linker oog valt het de onderkant van het tweede lapje samen met de wenkbrauw (boven haar arm zichtbaar) en bij het rechter oog valt deze net onder de wenkbrauw, in het roze geschminkte deel van het gezicht (let op, er wordt gefilmd via de spiegel, dus links en rechts zijn omgedraaid!).
Een paar seconden later zien we een shot van het kleine tentje waar Owen het op dat moment over heeft. Hier zijn alle acteurs zich volgens hem op dat moment aan het klaarmaken voor de voorstelling. Helemaal achteraan aan de linkerkant is een ronde, gouden spiegel zichtbaar. Daar zit tevens een persoon die al lapjes op zijn/haar voorhoofd heeft zitten, maar ik mis de spiegel achter de spiegel en de fan. Dat kan kloppen, want op de backstage foto’s van aflevering 2 zien we dat er ook acteurs zijn die zich binnen opmaken. Het shot op [09:24] ziet er overigens ook redelijk ‘binnen’ uit.
Op de eerste foto van de backstage foto’s zit onze verdachte rustig te wachten op wat komen gaat. Haar flapjes komen exact overeen met het shot op [09:24] (let op; links en rechts zijn nu dus weer teruggedraaid). Ook {SomeOne_01} denkt dat het hier om dezelfde persoon gaat. Op de backstage foto met de titel “Voorbereidingen” (opvallend onderschrift volgens {JolienWIDM}) zien we de actrice wat beter. {FS}: “Ik heb het echt 5 keer teruggespoeld maar  kan haar niet ontdekken tijdens de show. De dames in het oranje lijken erop maar de vrouw op de foto is iemand anders. Nu heb ik Daphne goed bekeken van de zijkant en ben tot de ontdekking gekomen dat ze er wel heel erg op lijkt. Zelfde neus, kaaklijn, lippen.” Meerde molloten vinden de persoon op betreffende foto opvallend veel op Daphne lijken (ze ‘lijkt’ er inderdaad ook wel op), maar {Zwanee} vindt de puntneus van Daphne totaal niet op de ronde operaneus lijken. {Daedalus} voegt daar ook nog de kin aan toe + het feit dat ze op het podium staat, terwijl alle kandidaten in het publiek zitten. {FS} is het daar op haar beurt weer niet mee eens.
Enfin, op [11:25] en [13:46] zien we onze verdachte toch duidelijk ‘live’ op de bühne staan; het is een van de vier inmiddels beruchte oranje dames. Een screenshot met hoge resolutie {Joost2 #678} toont aan dat de flapjes wat betreft vorm, grootte en positie wederom exact overeen komen met de eerder genoemde beelden en foto’s. De Mol kan echter niet op de bühne staan, waardoor de bij het schminken gevolgde actrice met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid niet de Mol kan zijn. Jammer!
Overigens is het weldegelijk mogelijk dat de Mol in beeld geschminkt wordt. Het zou dan echter niet de gevolge actrice zijn, maar een van de personen die we iets later in het tentje geschminkt zien worden. Ik vraag me dan wel af wat de meerwaarde van het programma is om een andere actrice close-up in beeld te brengen. De kans dat dat laatste scenario is gevolgd, lijkt mij daarom nihil.

{JuriaanH} over de backstage foto’s:
Leuke foto's, maar veel zal er niet achter steken. De actrice/zangeres op de eerste afbeelding kan onmogelijk de Mol zijn, omdat ze veel “tekst” (waarom ik dit tussen aanhalingstekens zet lijkt me helder) had en de Mol dit nooit overtuigend zou kunnen brengen. Op de tweede foto zie ik dezelfde actrice, samen met een Chinese regisseur en een oudere man (links) die ik meen te herkennen uit het toneelstuk. Dus nee, ik vermoed niet dat hier iets in verstopt zit.”
{Rat} voegt daar aan toe:
“Eerlijk gezegd, verwacht ik niet dat ze bij de backstage foto's een foto stoppen van een vermomde Mol. Het aantal kijkers dat die foto's bekijkt is klein. Er zijn wel eens hints geweest buiten de uitzending om, maar dit zou 'oneerlijk' zijn richting de ‘gewone’ kijkers.”