Auteur Topic: Aflevering 4 - opdracht 3 - Tapobrane eiland  (gelezen 74744 keer)

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Aflevering 4 - opdracht 3 - Tapobrane eiland
« Reactie #100 Gepost op: 24-01-2015, 21:53:17 »
Niemand die zich specifiek focust op de foto met de brede bruine rand?

De persoon met het witte hemd lijkt op die foto wel erin te zijn geshopt.


Degene die me erop attent heeft gemaakt, is ervan overtuigd, dat het om Viktor gaat. Dit, in combinatie met het feit dat ie niet meer precies wist wat zijn favoriete stad is, kan dus goed op Viktor wijzen.

Ik ben nog steeds niet 100 procent overtuigd.
« Laatst bewerkt op: 24-01-2015, 21:57:28 door Bodejos »

Offline Suzanna

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 4 - opdracht 3 - Tapobrane eiland
« Reactie #101 Gepost op: 24-01-2015, 22:48:28 »
Ik heb nog eens zitten luisteren naar Art. Hij zegt: "Ohja, bij de familiefoto's staat er een, die is van de Mol."

Maar wil dat meteen zeggen dat het een familiefoto is, die van de Mol is? En dat wil toch nog niet zeggen dat de Mol op de foto staat?

En belangrijker... stel dat je het letterlijk moet nemen. "Ohja, BIJ de familiefoto's staat er een, die is van de Mol." Dat zou iets moeten zijn dat BIJ de foto's staat, en dat is de olifant! Ben ik de enige die dan link koppelt tussen een olifant en een Muis?  ::oink::
Voor meer hint, gezelligheid en afkick-verschijnselen: kijk eens op het WIDM-afkick-forum!

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Aflevering 4 - opdracht 3 - Tapobrane eiland
« Reactie #102 Gepost op: 24-01-2015, 22:54:12 »
Nee hoor, die link had ik ook al gelegd.


Mij viel dus vooral het woordje BIJ op, en dat kun je dan breed interpreteren.

Offline Rat

  • Forumlid
  • 罗本是卧底
Re: Aflevering 4 - opdracht 3 - Tapobrane eiland
« Reactie #103 Gepost op: 24-01-2015, 22:59:30 »
Jos, die foto is te zien op een foto en video van voordat widm was neergestreken op het eilandje.

Ik heb nog eens zitten luisteren naar Art. Hij zegt: "Ohja, bij de familiefoto's staat er een, die is van de Mol."

Maar wil dat meteen zeggen dat het een familiefoto is, die van de Mol is? En dat wil toch nog niet zeggen dat de Mol op de foto staat?

En belangrijker... stel dat je het letterlijk moet nemen. "Ohja, BIJ de familiefoto's staat er een, die is van de Mol." Dat zou iets moeten zijn dat BIJ de foto's staat, en dat is de olifant! Ben ik de enige die dan link koppelt tussen een olifant en een Muis?  ::oink::
Leuke theorie. Het is zeker mogelijk dat Art die uitspraak doet om een link te leggen met de mol, maar de eigenaar van het eiland heeft ook iets met olifanten. Hij organiseert (of organiseerde) wekelijks de enige olifanten polo competitie te wereld op het strand voor het eiland. Ja, dat is serieus een ding. :P

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Aflevering 4 - opdracht 3 - Tapobrane eiland
« Reactie #104 Gepost op: 25-01-2015, 00:20:41 »
Ik kan me voorstellen dat mensen nu zitten te zoeken naar een foto die er pas tijdens de opnames is neergezet. Maar in theorie kan alles, natuurlijk.

Wat ik bedoel te zeggen: wie komt er met het sluitende bewijs, dat het gaat om een foto die later is toegevoegd? Je kan foto's van nu en 2010 tegen elkaar wegstrepen, en dan zou je er 1 over moeten houden. Ik heb die zelf ook nog niet kunnen ontdekken, helaas.

Aan de andere kant: het zou wel heel erg toevallig zijn dat de regie gebruik heeft gemaakt van een toevallig aanwezige foto van de mol van dit jaar. In 2010 kon men echt nog niet weten DAT er een seizoen 15 zou komen, en de kandidaten waren toen evenmin bekend. Dus de kans is groot dat het om een later toegevoegde foto gaat.

Maar welke........?

Offline Muldvarpen

  • Forumlid
  • Trust nobody - niet alleen in dit spel
Re: Aflevering 4 - opdracht 3 - Tapobrane eiland
« Reactie #105 Gepost op: 25-01-2015, 00:30:39 »
Goed opgemerkt van die spoiler. Maar waarom niet letterlijk de beelden er bij pakken.
Margriet zegt precies op het moment als deze foto in beeld komt: "We kwamen binnen en het was meteen al feest". Op de foto zien ook een 'feest': een diploma-uitreiking. We zien ook Margriet in eigen persoon door het beeld lopen (blauw shirt). Slaat dit niet letterlijk op Margriet...
Dit is een veel duidelijkere foto ! Bedankt hiervoor !
Wat zie ik namelijk ? Op die tribune zit iemand met beenwarmers ! Dat maakt het mogelijk de foto nauwkeurig te dateren: dat was midden jaren 80. O.a. de Dolly Dots waren van die club die dat droeg.

inderdaad is het een uitreiking aan een wat kleiner kind: de man met de microfoon kijkt behoorlijk naar beneden.
Lagere school ? Dan zitten we op iemand uit 1985 - 12 = 1973 geboortejaar, plus een jaar of twee

Offline Jayne

  • Winnaar VRT Pool!
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 4 - opdracht 3 - Tapobrane eiland
« Reactie #106 Gepost op: 25-01-2015, 01:03:47 »
Dit is een veel duidelijkere foto ! Bedankt hiervoor !
Wat zie ik namelijk ? Op die tribune zit iemand met beenwarmers ! Dat maakt het mogelijk de foto nauwkeurig te dateren: dat was midden jaren 80. O.a. de Dolly Dots waren van die club die dat droeg.

inderdaad is het een uitreiking aan een wat kleiner kind: de man met de microfoon kijkt behoorlijk naar beneden.
Lagere school ? Dan zitten we op iemand uit 1985 - 12 = 1973 geboortejaar, plus een jaar of twee
Ja, ik denk zelf tussen de 80 en de 85, niet later. Martine, Margriet, Viktor, Chris en Rik zijn allemaal geboren in 1970 of 1971, dus die waren toen tussen de 9 en 15 jaar. Kan prima dus dat één van hen als pakweg 12-jarige op die foto staat.

Zou betekenen dat Marlijn en Carolina afvallen als Molkandidaat, dat wel.

Aanvulling:
Ook niet erg Sri Lankaans trouwens, beenwarmers. :P Ik vind die foto sowieso een hele Hollandse vibe hebben. Begin er steeds meer van overtuigd te raken dat dit dé foto moet zijn.
« Laatst bewerkt op: 25-01-2015, 01:11:04 door Jayne »

Offline Tom---86

  • Forumlid
Re: Aflevering 4 - opdracht 3 - Tapobrane eiland
« Reactie #107 Gepost op: 25-01-2015, 12:38:17 »
Art zegt: "Bij de foto's, staat er een, die is van de mol.
Er zal heus geen foto staan van de mol, noch iets persoonlijks dat meer mensen kunnen herkennen dan alleen hun vertrouwenspersoon! Er zal wellicht iets neergezet zijn door het productieteam wat verwijst naar de mol...
Links van Chris zie je op deze foto een soort van kuikentje??? --> Kukelpapa --> Chris?

Overigens zegt Chris in 3 op reis (oktober 2014) dat Sri Lanka echt een land is om naar toe te gaan voor de dieren...


Offline Molzkovicz

  • Forumlid
Re: Aflevering 4 - opdracht 3 - Tapobrane eiland
« Reactie #108 Gepost op: 25-01-2015, 13:00:08 »
De foto met dikke donkergrijze lijst is ook op de foto die door widm addict is gepost te zien (zie bijgevoegde plaatje). Dus dan blijft alleen die foto over waar het beeldje half voor staat. Of een foto die we helemaal niet te zien krijgen, maar dat lijkt me stug.

Thanks. Dan houd je nog één getoonde foto over, die van de uitreiking. Dat is een publieke aangelegenheid geweest. De makers van WIDM nemen dan wel een groot risico: maar één iemand hoeft zichzelf of de gebeurtenis te herkennen en de identiteit van de Mol is achterhaald... Dit ligt deels in het verlengde van wat Tom---86 net heeft gezegd, al zal het naar mijn idee echt wel om een foto gaan en niet om een bepaald ornament zoals een kuikentje ('Bij de familiefoto's was er eentje van de Mol').
« Laatst bewerkt op: 25-01-2015, 13:24:36 door Molzkovicz »

Offline Jayne

  • Winnaar VRT Pool!
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 4 - opdracht 3 - Tapobrane eiland
« Reactie #109 Gepost op: 25-01-2015, 13:35:41 »
De makers van WIDM nemen dan wel een groot risico: maar één iemand hoeft zichzelf of de gebeurtenis te herkennen en de identiteit van Mol is achterhaald...
Ik betwijfel of ze het risico als 'groot' hebben ingeschat. Hebben ze beseft dat er een foto uit 2010 online staat, waardoor de andere foto's geëlimineerd kunnen worden en de focus snel op deze foto zou komen te liggen? Is er echt een grote kans dat kijkers één van de mannen op de foto herkennen en daaruit de goede conclusie kunnen trekken? Ik denk dat het eigenlijk wel meevalt. Het valt niet uit te sluiten, maar of het nou een 'groot' risico is?

Wie zou de foto moeten herkennen? De huidige vrienden van de Mol zullen de foto niet kennen (hij zal niet bij de Mol thuis aan de muur hangen). Het is typisch zo'n foto die alleen je ouders en broers/zussen ooit gezien hebben en al jaren onderin een schoenendoos ligt.
Dan zou natuurlijk iemand misschien één van de mannen kunnen herkennen, maar dat hoeft nog niet gelijk tot ontdekking te leiden. Je kan wel denken 'Hee, dat is een oude foto van Kees' of 'Goh, dat lijkt meneer Jansen van vroeger wel', maar weet je dan aan welke huidige BN-er hij vroeger iets uitgereikt heeft? Misschien weet Kees het zelf wel niet eens meer.

Als het inderdaad leraren zijn, dan zou een oud-leerling ze kunnen herkennen en dan zou de school bekend kunnen worden. Daar valt dan waarschijnlijk wel iets uit af te leiden. Dus wat dat betreft is het een risico, maar heel groot niet, denk ik. De meeste kijkers pluizen het ook allemaal niet zo uit zoals wij doen, natuurlijk.

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Aflevering 4 - opdracht 3 - Tapobrane eiland
« Reactie #110 Gepost op: 25-01-2015, 18:32:03 »
Oftewel: laat het maar gewoon gebeuren, verreweg de meeste kijkers zullen deze link niet leggen. Ik denk daarbij aan de razendsnelle ontrafeling van de priesterhint. Paniek alom, maar de storm erom heen, die ging snel liggen.

Offline Haakon

  • Forumlid
Re: Aflevering 4 - opdracht 3 - Tapobrane eiland
« Reactie #111 Gepost op: 25-01-2015, 20:38:15 »
Thanks. Dan houd je nog één getoonde foto over, die van de uitreiking. Dat is een publieke aangelegenheid geweest. De makers van WIDM nemen dan wel een groot risico: maar één iemand hoeft zichzelf of de gebeurtenis te herkennen en de identiteit van de Mol is achterhaald... Dit ligt deels in het verlengde van wat Tom---86 net heeft gezegd, al zal het naar mijn idee echt wel om een foto gaan en niet om een bepaald ornament zoals een kuikentje ('Bij de familiefoto's was er eentje van de Mol').



Ik heb het sterke vermoeden dat de foto van de 'uitreiking' niets met WIDM te maken heeft. De man lijkt namelijk enorm op een voormalige eigenaar van de Villa op het Taprobane Island: de Amerikaanse auteur en componist Paul Bowles.


Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Geen kandidaat van The Game
Re: Aflevering 4 - opdracht 3 - Tapobrane eiland
« Reactie #112 Gepost op: 25-01-2015, 20:53:57 »
Ik heb het sterke vermoeden dat de foto van de 'uitreiking' niets met WIDM te maken heeft. De man lijkt namelijk enorm op een voormalige eigenaar van de Villa op het Taprobane Island: de Amerikaanse auteur en componist Paul Bowles.
Goed gevonden! Helaas.
...óf niet!

Offline Rat

  • Forumlid
  • 罗本是卧底
Re: Aflevering 4 - opdracht 3 - Tapobrane eiland
« Reactie #113 Gepost op: 25-01-2015, 21:13:17 »
Ik heb het sterke vermoeden dat de foto van de 'uitreiking' niets met WIDM te maken heeft. De man lijkt namelijk enorm op een voormalige eigenaar van de Villa op het Taprobane Island: de Amerikaanse auteur en componist Paul Bowles.
Die foto maakt wel een sterk argument. Ik heb over de afgelopen dagen tientallen foto's van Paul Bowles gezien, maar de meeste zijn als hij een aantal jaar jonger of ouder is als op de foto. Op deze heeft hij vergelijkbare leeftijd en hij zou het goed kunnen zijn... maar ik ben nog niet 100% overtuigd. Bij de foto's waarop hij ouder is wijkt zijn neus behoorlijk af van dat op de widm foto.

Offline Pippi

  • Forumlid
Re: Aflevering 4 - opdracht 3 - Tapobrane eiland
« Reactie #114 Gepost op: 25-01-2015, 22:22:27 »
Ik vind hem er op die foto eigenlijk helemaal niet op lijken. Op deze misschien wel, maar ik ben er ook nog niet van overtuigd.

Offline Jayne

  • Winnaar VRT Pool!
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 4 - opdracht 3 - Tapobrane eiland
« Reactie #115 Gepost op: 25-01-2015, 23:24:02 »
Ik vind hem er op die foto eigenlijk helemaal niet op lijken. Op deze misschien wel, maar ik ben er ook nog niet van overtuigd.

Ik vind hem er ook helemaal niet op lijken. Echt niet! En qua leeftijd klopt het ook niet. Die beenwarmer-foto van de 'uitreiking' is zeker weten uit de vroege jaren 80 (ja, ik heb die tijd meegemaakt :-X ). Paul Bowles was toen de 70 al gepasseerd. De man op de foto is - ondanks z'n wat grijzige haar - nog (lang) geen 70. Die is daar in de 50, gok ik. Beetje de leeftijd van Dick Jol toen die meedeed met WIDM, misschien een paar jaar ouder, maar niet veel.

Offline Pippi

  • Forumlid
Re: Aflevering 4 - opdracht 3 - Tapobrane eiland
« Reactie #116 Gepost op: 26-01-2015, 09:36:41 »
Jayne, ik denk dat je gelijk hebt.

Ik ben ook van die tijd ;) en heb een diploma-foto die hier erg op lijkt (weliswaar in kleur, maar toch). En ik heb ook foto's met (zelfgebreide) beenwarmers, van rond '83 denk ik.
« Laatst bewerkt op: 26-01-2015, 11:10:36 door Pippi »

Offline jumper

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 4 - opdracht 3 - Tapobrane eiland
« Reactie #117 Gepost op: 26-01-2015, 11:36:19 »
Jayne, ik denk dat je gelijk hebt.

Ik ben ook van die tijd ;) en heb een diploma-foto die hier erg op lijkt (weliswaar in kleur, maar toch). En ik heb ook foto's met (zelfgebreide) beenwarmers, van rond '83 denk ik.
Helemaal eens. Dat betekent wel dat degene die het diploma krijgt bijna niet een van de kandidaten kan zijn, want die waren toen hooguit 12, 13 jaar, en Marlijn was nog niet eens geboren. Misschien gaat het om de kinderen die op de foto te zien zijn.

Offline Eva.

  • Forumlid
Re: Aflevering 4 - opdracht 3 - Tapobrane eiland
« Reactie #118 Gepost op: 26-01-2015, 12:47:46 »
Ik vind hem er ook helemaal niet op lijken. Echt niet! En qua leeftijd klopt het ook niet. Die beenwarmer-foto van de 'uitreiking' is zeker weten uit de vroege jaren 80 (ja, ik heb die tijd meegemaakt :-X ). Paul Bowles was toen de 70 al gepasseerd. De man op de foto is - ondanks z'n wat grijzige haar - nog (lang) geen 70. Die is daar in de 50, gok ik. Beetje de leeftijd van Dick Jol toen die meedeed met WIDM, misschien een paar jaar ouder, maar niet veel.

Je doet nogal wat aannames op basis van een vage zwart/wit foto, waarop weinig details duidelijk te zien zijn. Ook moet je rekening houden met het feit dat zwart/wit foto's vaak flatteuzer zijn dan kleurenfoto's. En misschien valt er wel net een hoop licht op z'n gezicht. Daarnaast weet je helemaal niet zeker wanneer de zwart/wit foto is gemaakt en hoe de beste man er toen zou hebben uitgezien.

*edit: opmerking over coltrui weggehaald*
« Laatst bewerkt op: 26-01-2015, 12:49:41 door Eva. »

Offline Syllie10

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 4 - opdracht 3 - Tapobrane eiland
« Reactie #119 Gepost op: 26-01-2015, 12:53:21 »
Net even wat dingen terug gelezen maar beenwarmers begin jaren 80 klopt helemaal. Dan zou het een diploma uitreiking van de lagere school moeten zijn (voor degene die begin 70 zijn geboren)

Nou kan ik me totaal niet herinneren dat we op de lagere school een diploma uitreiking kregen zoals in die foto gedaan wordt, maar dat wil niet zeggen dat ze dat op andere scholen niet deden.