Ik heb de opdracht nog eens teruggekeken om de layout van de verschillende kamers te begrijpen. Het was mij opgevallen dat bij Marije het kloppen vanuit de zijkant kwam, terwijl ik aannam dat de gang aan de tegengestelde kant van het raam was. Maar bij wat nazoeken kom ik erachter dat dit helemaal niet zo vreemd is. Hieronder mijn conclusies, maar ik denk niet dat er echts iets in zit, waar we iets mee kunnen.
Als referentiepunt heb ik dit uitzoekwerk gebruikt:
https://awwwesome.nl/widm/1/1/Deze indeling is gebaseerd op de lichtinval bij de shots aan het begin. Het lijkt waarschijnlijk (maar niet zeker) dat dit pretakes zijn die allemaal rond dezelfde tijd gemaakt zijn. Ik weet niet of deze verdeling klopt, maar ik er (met enige voorzichtigheid) wel van uit.
Er is echter 1 punt waar ik het niet zomaar mee eens ben. Ik ben het niet eens met de conclusie dat Rocky's kamer niet op het zuiden is gericht. Je ziet haar op een gegeven moment bij de deur staan en je ziet een vage schaduw van het soort die doorgaans door buitenlicht komt. Dat suggereert dat er een raam aan de andere kant zit. Voor het gemak ga ik er vanuit dat dat raam ook op het zuiden is gericht, maar zeker is dat niet.
Het valt overigens wel op dat Rocky's kamer geen deur aan 1 van de zijkanten heeft (niet aan de oostkant, als we aannemen dat de lichtrbon zuid is). Splinter, Charlotte, Renee, Marije, Lakshmi en Erik hebben in ieder geval wel een deur aan allebei de zijkanten (voor het gemak west en oost). Bij Florentijn, Joshua en Remco zien we maar 1 zijdeur (west bij Florentijn en Joshua, oost bij Remco), maar het is mogelijk dat er ook aan de andere kant nog een zijdeur is.
Lakshmi en Renee hebben geen deur aan de muur tegenovergesteld aan het raam (noord) en bij Florentijn is het niet duidelijk of hij aan die kant een deur heeft.
Nu de vraag: aan welke kant staat de mol? Dat verschilt nogal. Soms staat hij aan de wester zijdeur (Splinter, Florentijn, Renee, Lakshmi, Marije), soms aan de ooster zijdeur (Charlotte, Remco) en soms aan de noorderdeur tegenover het raam (Joshua, Erik, Rocky).
Als de kamers echt naast elkaar zaten in de volgorde die hierboven is aangenomen, dan heeft de mol dus geopereerd vanuit de kamers van de volgende kandidaten: Renee (2x), Splinter (1x), Charlotte (1x), Marije (1x), Erik (1x), 1 keer vanuit de eindkamer en dus 3 keer vanuit de gang.
We kunnen aannemen dat de kandidaten hun opdracht na elkaar uitgevoerd / opgenomen en dat de andere kamers toen leeg waren. Dus de mol kan prima tijdelijk de kamer van een andere kandidaat gebruikt hebben. Dus, zoals ik al zei, we kunnen er uiteindelijk niet echt iets mee.