Ik vind het bewijs dat Joshua op Renee zat behoorlijk overtuigend (om de redenen die hierboven staan). Maar daarmee is Renee nog niet uitgesloten als mol. Als Splinter ook op Renee zat, kan Renee nog wel de mol zijn (mits Splinter meer vragen goed had). De montage geeft ons ook vrij nadrukkelijk deze mogelijke verklaring mee. De cruciale vraag is dus: zette Splinter ook vol op Renee in?
Splinters biechten van de laatste afleveringen zweven een beetje heen en weer, dus het lijkt erop dat zijn instinct was om te spreiden. Maar Splinter is ook niet dom. Als hij niet de mol is, weet hij (hoogstwaarschijnlijk) dat Joshua vol op Renee zit. Dat betekent dat als Renee de mol is, Splinter alleen kan blijven als hij ook vol op Renee gaat zitten. Hij weet ook dat als een ander de mol is, hij met spreiden al bijna automatisch een hogere score dan Joshua zal krijgen. Hij weet dus dat hij een keuze moet maken, maar we weten niet welke keuze hij gemaakt heeft.
De aanwijzingen die we hebben zijn:
- de testbiecht van Splinter noemt alleen Renee. Maar dit klinkt als een stukje uit een langer verhaal, waarbij hij zijn verdachten afgaat. Het klinkt nog niet als een exclusieve verdenking.
- als Splinter vervolgens had gezegd: 'ik moet een keuze maken en ik kies voor Renee', dan denk ik dat de montage dit wel gebruikt heeft. Uiteindelijk moet het spel voor gewone kijkers te volgen zijn en met dit stukje informatie zou het voor gewone kijkers net iets gemakkelijker te volgen zijn geweest. Maar het kan zijn dat de montage deze audio wel heeft, maar besluit dat ze het voor ons te gemakkelijk maken.
- vorige biechten van Splinter zweefden nogal. De laatste twee afleveringen noemde hij Renee, maar ook Charlotte en Marije als verdachten.
- in het onderonsje tussen Joshua en Splinter, leek Joshua erg zeker van zijn zaak en Splinter leek erg te twijfelen. Joshua zei dat hij dacht dat Marije zou afvallen (ik vermoed dat zij dachten dat Marije vol op Joshua zat), maar Splinter opperde dat de mogelijkheid dat Marije hen door had of zelfs dat Marije de mol is. Joshua lijkt wat lacherig te reageren op die laatste suggestie, terwijl Splinter het serieus lijkt te overwegen.
- na zijn rode scherm, lijkt Joshua een openbaring te hebben. Met andere woorden: het rode scherm geeft hem echt nieuwe informatie. Het lijkt erop dat hij niet denkt dat Renee nog steeds de mol is en Splinter gewoon wat meer vragen goed had. Zijn inschatting is dus dat als Renee de mol was, hij sowieso meer vragen goed zou hebben. Dat kan zijn omdat (a) hij denkt dat Splinter niet vol voor Renee is gegaan of (b) hij denkt dat hij de test ondanks het gebrek aan voorbereiding heel goed heeft gemaakt, sowieso beter dan Splinter dat had kunnen doen. Verklaring (b) lijkt me niet echt logisch, aangezien hij in zijn biecht al zijn tekortkoming aangeeft en dat in zijn dagboek / interview in de podcast al aangeeft dat hij zijn exit al aan voelde komen. Dus ik vind verklaring (a) overtuigender.
Zelfs al denkt Joshua dat Splinter heeft gespreid dan hoeft dat nog niet te kloppen. Ik weet niet of hij met Splinter heeft kunnen overleggen wat ze gedaan hebben bij de test. Het lijkt erop dat ze direct van aankomst bij de loods naar de test gaan, dan naar de opdracht en dan naar de executie, dus ook al zijn ze de hele tijd samen geweest, er was steeds iemand om ze heen (tenminste Renee) en ze waren steeds met iets bezig. Het kan zijn dat ze de avond ervoor (toen ze wisten dat de kans bestond dat er een executie tussen drie zou volgen) al hebben overlegd wat ze zouden doen, maar daar spreekt tegen dat Joshua erg onverbereid leek. Dus ik denk dat Joshua een inschatting maakt van wat hij denkt dat Splinter gedaan heeft. Hij heeft veel meer met Splinter gesproken dan we op beeld zien en het lijkt erop dat Splinter eerlijk is geweest. Dus ik denk dat Joshua beter in staat is een inschatting dan wij te maken van wat Splinter heeft gedaan.
Met het bewijs dat we hebben gezien vind ik het wel het meest waarschijnlijk dat Splinter niet vol op Renee is gegaan (maar echte zekerheid hebben we natuurlijk niet). Dit alles zou betekenen dat Renee de mol niet is. Ik vind dat een lastige conclusie, omdat Renee wel een van mijn twee hoofdverdachten is. Ik houd me dus aanbevolen voor andere aanwijzingen / gedachtes over op wie Splinter zijn test heeft ingevuld.
Het is sowieso ook een punt om de komende afleveringen in de gaten te houden. Als hij wel vol voor Renee is gegaan, neem ik aan dat hij die tunnel niet meer uitkomt (al weet hij dat het nog steeds kan zijn dat hij fout zit en Joshua en hij erg laag gescoord hebben). Als hij niet vol voor Renee is gegaan, dan kan Splinter Renee vanaf dit moment uitsluiten. Dus in dat geval zien we Splinter Renee niet langer verdenken. Als Splinter zelf de mol is, kan hij (of de montage) natuurlijk kiezen of hij doet alsof hij Renee verdenkt.