Als we aannemen dat er niets naar beneden is gehezen, moet er dus minimaal 152 beneden gehangen hebben, maar waarschijnlijk meer.
Waarschijnlijk veel meer!
152 is het absolute minimum gegeven de uitkomst (82 kledingstukken onterecht laag, en 380 euro in de pot). Daar bovenop komen alleen nog de kledingstukken die terecht, op basis van juiste codes, omhoog zijn getakeld. In principe kunnen dat er 0 zijn, maar dan mag geen enkele gevonden code corresponderen met een kledingstuk dat omhoog moest. De enige die dat praktisch voor elkaar kon krijgen, is Splinter. Door de kleding van 1-3 kastjes te verwisselen met een kledingstuk dat laag had moeten blijven hangen (waardoor 22 kledingstukken toch omhoog gingen), en de kleding van de overige 11-13 kastjes te verwisselen met een kledingstuk dat er helemaal niet toe deed.
Splinter moest dan dus de kleding van alle 14 kastjes verwisselen, en ook nog weten welke kleding wel en welke er niet toe deed. Met het risico dat de mijnwerkers elkaar controleerden, niemand hem zou zijn komen helpen, en hij na afloop heel erg in de schijnwerpers kwam te staan. Ondenkbaar, dus er waren in het begin meer dan 152 kledingstukken. Allemaal toen nog laag.
Als het er echt niet op lijkt dat er zoveel laag hingen, dan kan het er ook op wijzen dat iemand weer kledingstukken naar beneden heeft gehezen. Omdat er geen reden is voor een kandidaat om dat te doen en omdat alleen Renee dat gedaan kan hebben, zou dat bijna een smoking gun zijn.
Inmiddels denk ik dat er toch wel minstens 200 kunnen hangen. De eerste foto hieronder is het beste beeld dat ik kon vinden om dat te onderbouwen. Het is maar een hoek van de zaal, en daar tel ik al maar dan 50 kledingstukken op. Dus 200 is denk ik geen gekke schatting. En Renée die kleding eerst omhoog hijst en dan weer omlaag, verandert niets aan het totaal aantal kledingstukken, toch?
Misschien ga ik ook nog een telpoging doen. Zijn er delen van de zaal zijn die aan het begin niet goed in beeld en zo ja, welke?
Volgens mij is de hele zaal in beeld gekomen, met name in het panorama shot dat als nadeel heeft dat het beweegt. Ik had ook al foto's klaar liggen, maar ik zie dat jijzelf en Momferdina me al voor zijn!
Hoe dan ook: steeds zien we maar een deel van de zaal. Op het shot vanuit de lucht dat ik al eerder postte is dat ook zo, maar hoeveel ervan ontbreekt weet ik niet. De tweede en derde foto hieronder hebben overlap, dus daar heb je ook een aardig deel van de zaal al mee te pakken. Maar lang niet alles.
@Moedermol: mooi uitgezocht! Heb je misschien ook enig idee waar de kleding van code '74' door Charlotte gepakt is? En wat de code van die locker zou kunnen zijn? Want een 2-cijferige code komt niet voor... Zo'n 5 of 6 lockers links ervan, is een locker met de code 555.