Het was volgens mij al 'om zeep' toen het groepje met Conny, Samya, Lancelot en Ruben de zandloper kozen om de tijd te 'meten'. Die rookmelder was veel handiger en nauwkeuriger geweest (zoals Foxhunter hierboven al opmerkte).
We zien dat de andere groep heel nauwgezet de tijd tussen twee alarmsignalen van de rookmelder bepaalt, volgens mij door het aantal tikken van de grote staande klok (elke seconde is één tik) te tellen (Leïla is daar op een gegeven moment mee bezig). Dat is al om te beginnen een vrij kleine systematische fout. En die rookmelder geeft exact om de x aantal seconden een geluidje in tegenstelling tot een zandloper die je zelf moet omdraaien.
Bij de andere groep kiezen ze dus voor de zandloper. We zien dacht ik niet in beeld hoe deze groep juist heeft ingeschat hoeveel seconden die zandloper liep. "Ongeveer 30 seconden" werd besloten, dus 120 keer draaien gedurende één uur. Die "ongeveer 30 seconden" is al een bepaling met veel te ruime foutmarge. Ze hadden exact moeten bepalen of het nu 29, 30, 31 of 32 seconden was.
Als ze er systematisch 2 seconden naast zaten (bvb 30 ipv 32) loopt de fout al op tot 240 seconden, dat is 4 minuten. Zelfs als ze 1 seconde te weinig tellen, zitten ze met hun "ongeveer 30 seconden' er al 120 sec of de toegestane marge van -2 minuten naast. Als Lancelot er dan ook nog eens vlotjes 2 'turns' bijtelt (90 ipv 88 ergens na 41 min), was het al helemaal om zeep.
Aan wie lag het dat ze die zandloper kozen? Hoe hebben ze die dertig seconden bepaald? Toch niet op basis van de tijd van de 100m van Usain Bolt? Conny brengt wel die 9.61 sec aan en ze lijken dan af te ronden naar 10 (op zich ook al een vrij grote fout), maar zo hebben ze toch nooit kunnen bepalen dat de zandloper dertig seconden was? Dat is anders gegaan (met die bruistablet van Paracetamol? ook biezonder onnauwkeurig en variabel als je het mij vraagt) en dat mogen we niet zien en dat is dus verdacht.