Ik lees hier veel dat het een regel zou zijn dat de mol geen rood scherm kan krijgen en dat wanneer het wel kan, ze dit hadden moeten meedelen.
Dat klopt gewoon niet. Dat is geen regel. De enige regel is, en dat werd tijdens de eerste seizoenen van de mol elke keer gezegd: "De mol, die moet nooit naar huis". Dat is iets anders dan "de mol kan geen rood scherm krijgen".
Dus de mol die een rood scherm krijgt kan én hoeft ook niet nog eens extra vernoemd te worden.
In het verleden hebben ze al vaker gewerkt met rode schermen. Griekenland en Zuid-Afrika om er maar 2 te noemen.
In beide gevallen kon de afvaller toen zijn rode scherm terug veranderen naar een groen scherm. Toen kon diegene met het rode scherm niet anders dan de afvaller zijn. Toen werd in beide gevallen noch ons, noch de kandidaten bekend gemaakt wie het rode scherm had. Dat wisten we pas in de laatste aflevering, toen alles uit de doeken werd gedaan. Dit om het spannend te houden tot op het laatste.
Als de regel zou zijn dat de mol ook hier geen rood scherm kan krijgen zouden ze ook dit seizoen ervoor kiezen om het rode scherm geheim te houden. Mits enkele aanpassingen in het spel is dat perfect mogelijk.
Het feit dat dit niet werd gedaan wil ook zeggen dat de mol een rood scherm kan krijgen.
Voor mij is het dus geen issue dat de mol een rood scherm kan krijgen, maar eerder een kwestie van spelethiek.
De tweede afvaller krijgt hier geen faire kans, maar je kan opperen dat de tweede afvaller dan net de slechtste was en dus terecht naar huis moet. Ik vind dat heel dubbel, maar mocht het zo zijn dat Commy de mol is dan hoop ik dat men in de laatste aflevering met een uitleg komt waar ik me kan in vinden.
Commy is samen met Lancelot voor mij de meest plausibele mol.
Maar als Lancelot de mol is, dan is het heel raar dat Toos, die toch de sterke indruk geeft Comfort te verdenken, nog in het spel is.
Hij zou dan als enige vragen als M/V, kinderen/geen kinderen fout hebben en dus grotere kans gehad hebben dan Ruben om het spel te moeten verlaten. Aangezien ik in Toos geen mol zie denk ik dus dat Commy de mol is.