Ik heb de ‘MartinJ challenge’ van hierboven ook eens gedaan. Ik gebruikte de stopwatch van mijn telefoon. Om het ‘realistischer’ te maken heb ik de test gedaan terwijl er iemand aan het praten was (op tv), als een soort afleiding (vergelijkbaar met iemand naast je die iets vertelt).
Zie hier de resultaten van mijn tien pogingen:
00:55,12
00:59,65
01:01,20
00:57,81
00:57,36
01:02,01
01:00,99
00:59,33
01:00,49
00:53,58
Twee duidelijke ‘outliers’: de eerste (niet verwonderlijk, ik moest er wat inkomen) en de laatste (daar was ik de tel kwijt omdat er plots ook muziek begon te spelen). Als ik heel streng ben (en de honderdsten als zodanig meeneem) vijf resultaten binnen de limieten, maar als ik de honderdsten afrond (wat realistischer is) haal ik zeven keer de limieten.
Ik heb dat hier nu wel gedaan terwijl ik rustig op de bank zat, wel met de tv aan, maar toch: het lijkt me moeilijker als je daar tegen dat schip hangt met je voeten in het water terwijl iemand een verhaal afsteekt. Een abrupte verstoring of afleiding doet veel aan je concentratie en dan ben je zo de tel kwijt, zoals mij overkwam bij mijn laatste poging. Maar ik denk ook dat “oefening kunst baart”: hoe meer je het doet, hoe beter het gaat.