Auteur Topic: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Molkoffer onderscheppen  (gelezen 7726 keer)

Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Molkoffer onderscheppen
« Reactie #140 Gepost op: 21-04-2025, 14:38:36 »
Kan ook zijn dat Nimrod Pedro heeft gered met lucky nr. 5. op de trappen. Dan kunnen Jan Els en Sarah 200,300 en 400 hebben gehad.
Lucky nr. 5 ? Iets meer uitleg als dat kan.

Online Mogura

• Forumlid
« Reactie #141 Gepost op: 21-04-2025, 14:39:31 »
Hoe ? Dit moet je toch uitleggen, want daar begrijp ik niets van.
De koffers van Nimrod, Pedro, Michéle en Alexy zijn niet tot in de laatste wagon geraakt, hoe zou het plan met de molkoffer gelukt zijn als deze niet eens in de laatste wagon zitten.

De molkoffer met het te wisselen bedrag staat toch tussen de eerste en tweede wagon? Pedro, Michèle en Alexy zijn daar toch ook geweest dus zouden zij ook het bedrag kunnen wisselen.
Ze gaan echt niet riskeren dat de mol niet kan wisselen en dat een kandidaat dan de berekening zou kunnen maken dat er eigenlijk 1000 euro in die koffer zit.
Nimrod zou ook kunnen wisselen, maar zijn koffer heeft geen enkele kans om tot bij Gilles te raken. De koffers van Pedro, Michèle en Alexy wel, moest Hilde toevallig die koffers meegenomen hebben.

Mis ik iets, want ik volg jullie theorie dat Sarah sowieso de mol is en de koffers heeft gewisseld niet. Welk concreet bewijs is hiervoor?
« Laatst bewerkt op: 21-04-2025, 14:41:05 door Mogura »

« Reactie #142 Gepost op: 21-04-2025, 14:43:27 »
De molkoffer met het te wisselen bedrag staat toch tussen de eerste en tweede wagon? Pedro, Michèle en Alexy zijn daar toch ook geweest dus zouden zij ook het bedrag kunnen wisselen.
Ze gaan echt niet riskeren dat de mol niet kan wisselen en dat een kandidaat dan de berekening zou kunnen maken dat er eigenlijk 1000 euro in die koffer zit.
Nimrod zou ook kunnen wisselen, maar zijn koffer heeft geen enkele kans om tot bij Gilles te raken. De koffers van Pedro, Michèle en Alexy wel, moest Hilde toevallig die koffers meegenomen hebben.

Mis ik iets, want ik volg jullie theorie dat Sarah sowieso de mol is en de koffers heeft gewisseld niet. Welk concreet bewijs is hiervoor buiten, buikgevoel?
We zeggen niet dat Sarah sowieso de mol is, we zeggen ook niet wie kan/zou wisselen in hun molkoffer. We zeggen dat Sarah de enige is nog in het spel waar de molkoffer van in het laatste wagon zit. We zeggen ook als de missie van de mol geslaagd is om de molkoffer in het laatste wagon te krijgen en dus ook de wissel gebeurd is, dat het enkel nog Sarah kan zijn.

Kandidaten kunnen het bedrag niet veranderen van hun koffer, hé. Het is duidelijk gezegd geweest dat de mol enkel en alleen haar of zijn koffer kan veranderen van bedrag. Geen andere koffers.
« Laatst bewerkt op: 21-04-2025, 14:45:16 door Fervente mollenjager »

« Reactie #143 Gepost op: 21-04-2025, 14:47:34 »
Pedro en Nimrod heb ik toch al even afgeschreven, maar vanaf afl. 2 zit continu tussen Alexy, Sarah en Michéle. Ik kan maar geen van de 3 afschrijven.

Online Smilin Jack

• Forumlid
« Reactie #144 Gepost op: 21-04-2025, 14:50:59 »

Dat is dan enkel in de hypothese dat degene die bij Gilles geraakt niet in zijn/haar koffer kijkt en de er (1.000 + 900 + 800 +700 =) 3.400 euro verdiend wordt. 

Niet onmogelijk, maar die kans lijkt me toch wel heel klein.

Online Mogura

• Forumlid
« Reactie #145 Gepost op: 21-04-2025, 14:53:22 »
We zeggen niet dat Sarah sowieso de mol is. We zeggen dat Sarah de enige is nog in het spel waar de molkoffer van in het laatste wagon zit. We zeggen ook als de missie van de mol geslaagd is om de molkoffer in het laatste wagon te krijgen en dus ook de wissel gebeurd is, dat het enkel nog Sarah kan zijn.

Ok maar er is toch geen bewijs voor of tegen dat de koffer van de mol in de laatste wagon is geraakt? Dat gaan ze ook niet zo makkelijk vrijgeven.

Het klopt wat je zegt en ik zal u niet goed begrepen hebben, maar je kan hier volgens mij geen conclusie uit trekken.

« Reactie #146 Gepost op: 21-04-2025, 15:01:20 »
Ok maar er is toch geen bewijs voor of tegen dat de koffer van de mol in de laatste wagon is geraakt? Dat gaan ze ook niet zo makkelijk vrijgeven.

Het klopt wat je zegt en ik zal u niet goed begrepen hebben, maar je kan hier volgens mij geen conclusie uit trekken.

Er is geen bewijs, daarom dat ik erbij zeg "als het toch niet gelukt is" maar de missie was wel om de molkoffer in het laatste wagon te geraken.

Eigenlijk een vraagje als je in wagon 3 zit, is de kans dan groter dat jouw molkoffer mee is met de juiste persoon (dus Hilde) ?

Er vergt ook een klein beetje voorkennis voor wie ze de molkoffer doen laten nemen en kijken ze wie het meest gaat voor het voordeel.

Dat ze dan proberen mee te geven aan de persoon waarvan ze denken dat hij of zij wel eens tot de laatste wagon kan raken.

De helpers zijn in dit geval ook wat meer verdacht en daar kom ik alweer uit op mijn trio dat ik al heb sinds afl. 2 (Sarah, Michéle en Alexy).

« Reactie #147 Gepost op: Gisteren om 00:57:40 »
Als het plan van de molkoffer gelukt is, is het toch simpelweg Sarah ?
Welke berekening ook. De mol verlaagt zijn bedrag van € 1.000 naar een gekozen bedrag, hé. Ik ben niet de beste in wiskunde, maar stel nu gewoon dat Sarah 300 koos met de 800 van Hilde, dan ben je al op 1.100 van de 1.600. Jan met 100 en Els met 400 die ook pas in afl. 4 er uit was.

Het is volgens mij heel simpel hier. Molkoffer gelukt in trein -> Sarah is de mol.

Indien niet, dan weten we het uiteraard nog altijd niet.
Ik vraag me nu oprecht af als de mol liefst in wagon 3 raakt waar de kans groter wordt dat de juiste molkoffer wordt genomen.

In wagon 2 is er 25 % kans dat de molkoffer mee is met de persoon dat je graag zou willen. In wagon 3 is er 50 % kans dat de juiste 'molkoffer' mee is.

Volgens mij wilt de mol wel door in wagon 2. Je leert de landen vanbuiten en je vergroot je kans dat de juiste molkoffer mee is na wagon 3.

Offline HanMic

• Forumlid
« Reactie #148 Gepost op: Gisteren om 06:57:57 »
Ik vraag me nu oprecht af als de mol liefst in wagon 3 raakt waar de kans groter wordt dat de juiste molkoffer wordt genomen.

In wagon 2 is er 25 % kans dat de molkoffer mee is met de persoon dat je graag zou willen. In wagon 3 is er 50 % kans dat de juiste 'molkoffer' mee is.

Volgens mij wilt de mol wel door in wagon 2. Je leert de landen vanbuiten en je vergroot je kans dat de juiste molkoffer mee is na wagon 3.

Mss een domme vraag, maar waarom zou de mol per se willen dat zijn/haar koffer mee is? Zo lang de kandidaten weten dat de molkoffer gebruikt had kunnen worden, is er toch voldoende verwarring gezaaid en moet de koffer zelf er niet per se bij zijn, toch?

Online Betonmol

• Forumlid
« Reactie #149 Gepost op: Gisteren om 09:11:24 »
Mss een domme vraag, maar waarom zou de mol per se willen dat zijn/haar koffer mee is? Zo lang de kandidaten weten dat de molkoffer gebruikt had kunnen worden, is er toch voldoende verwarring gezaaid en moet de koffer zelf er niet per se bij zijn, toch?
De gemiddelde waarde van een kandidatenkoffer is €500
De waarde van de niet-gewisselde molkoffer is €1000
Als de mol de koffer kon wisselen en er een bedrag <€500 in de plaats kon zetten is het voor de mol een gelukte sabotage als zijn/haar koffer achteraan geraakt.

Maar je kan itt wat sommigen hier beweren helemaal niet bewijzen dat Sarah de mol is.
Het enige wat we 100% zeker weten is dat Els geen €100 had en dat Hilde €800 had. En dan zijn er nog heel veel mogelijke combinaties waarbij je aan €1700 geraakt.

Online Crapuleke

• Forumlid
« Reactie #150 Gepost op: Gisteren om 11:23:09 »
Plan A van de mol ‘bij Gilles komen’ is niet gelukt. Dan zou plan B toch moeten zijn ‘jouw koffer bij Gilles laten komen’, zodat als de koffer gesloten blijft er zo min mogelijk geld naar de pot gaat?

Ik zou inschatten dat assertieve Hilde een grotere kans (groter dan 50%) heeft bij Gilles te komen dan Rusiana.. Een mol zou de eigen koffer met het verwisselde bedrag denk ik willen doorgeven aan Hilde. Opvallend dat de koffers niet als stapel worden doorgegeven maar verdeeld, dat kan gedaan zijn door een mol. Pedro geeft zijn eigen koffer aan Rusiana, Sarah geeft haar eigen koffer aan Hilde. Dan lijkt Sarah hier voor mij meer een mol dan Pedro.

Als Alexy of Michèle de mol is hebben ze geen invloed meer gehad op de verdeling van de koffers en hebben ze geluk, geen geld in de pot en niemand is door de inhoud van de koffers iets wijzer geworden. Hier heeft de mol verloren van de groep.

Offline HanMic

• Forumlid
« Reactie #151 Gepost op: Gisteren om 11:49:59 »
De gemiddelde waarde van een kandidatenkoffer is €500
De waarde van de niet-gewisselde molkoffer is €1000
Als de mol de koffer kon wisselen en er een bedrag <€500 in de plaats kon zetten is het voor de mol een gelukte sabotage als zijn/haar koffer achteraan geraakt.

Maar je kan itt wat sommigen hier beweren helemaal niet bewijzen dat Sarah de mol is.
Het enige wat we 100% zeker weten is dat Els geen €100 had en dat Hilde €800 had. En dan zijn er nog heel veel mogelijke combinaties waarbij je aan €1700 geraakt.

Het zou me zelfs sterk lijken. Als Sarah de mol is en de kaartjes verwisseld zou hebben, dan is het in het beste geval van EUR 1000 naar EUR 100 gegaan, waarmee je EUR 900 uit de pot speelt. Alleen speelt ze door Thailand te noemen EUR 1000 in de pot, dus netto brengt ze dan als mol bij. Ik kan me niet voorstellen dat je als mol zo hard zou willen doorgaan naar de derde wagon dat je dat er voor over hebt. Tenzij je een heel groot risico ziet dat de andere groep alle andere hoge bedragen heeft en die net uit elkaar wilt spelen omdat hun koffers dan gesplitst worden over de kandidaten die wel doorgaan en het geld dus meer verdeeld wordt. Hoe kleiner het bedrag, hoe groter de kans dat er bij Gilles gekeken wordt, alhoewel die kans sowieso al heel groot was natuurlijk.

Offline Mollenjager-DT

• Forumlid
« Reactie #152 Gepost op: Gisteren om 19:05:43 »
Ik ga nog steeds niet mee in het idee dat de mol zijn missie is om zijn koffer tot in de laatste wagon te krijgen. De mol wil uiteraard het liefst zelf daar geraken, omdat dat de enige manier is om er zeker van te zijn dat de koffers geen geld opbrengen, maar die kans is er niet door zijn eigen koffer mee te geven. Meer zelfs, er zijn combinaties met kandidaten die minder geld opleveren waarschijnlijk dan wanneer de mol zijn koffer er bijzit. Zoals hier door enkele opmerkzame mensen eerder al slim is opgemerkt, kan de mol om veilig te zijn beste een bedrag tussen €400 en €600 in zijn koffer steken, aangezien die anders het risico neemt om op het einde toch nog door de mand te vallen. De kandidaten die lagere bedragen in hun koffer hebben, zouden dus minder opbrengen wanneer hun koffer tot in de laatste wagon geraakt.

Offline de_witte

• Forumlid
  • Geslacht: Man
« Reactie #153 Gepost op: Gisteren om 19:42:00 »
In de eerste wagon ziet de mol het liefst de hoge bedragen uitgeschakeld worden. Dus wellicht wel zichzelf en misschien doet hij ook wel een poging om een kandidaat met een hoog bedrag (900 of 700, want de 800 is sowieso niet gelukt) uit te schakelen.

Daarna heb je er als mol geen controle meer over. Al kan je dan nog wel heel hoog proberen te bieden bij de landenopdracht en/of proberen heel erg te knoeien met de glazen.

Alexy is Hilde actief aan het helpen (onmols). Nimrod die zelf te laat is zit naast Pasquino (zou die een hoog bedrag hebben en later geswitched zijn van verdachten?)

Het is Pedro die hoog biedt, en vervolgens enkele makkelijke landen opnoemt om het daarna over te laten aan zijn teamgenoten (van wie voornamelijk Rusiana er nog veel noemt).
Sarah haalt totaal onnodig de 1000 euro binnen door 2 seconden voor tijd Thailand te noemen
« Laatst bewerkt op: Gisteren om 19:48:04 door de_witte »
Wit is ook een kleur!

Offline foxhunter

• Forumlid
  • Opa F
« Reactie #154 Gepost op: Gisteren om 21:03:23 »
Pedro pakt de koffer van Els.
Rusiana de koffer van Alexy.
Sarah pakt de koffer van Michèle.
Hilde de koffer van Jan.

Pedro en Sarah verliezen de barproef.
Koffer Pedro naar Rusiana
Koffer Els via Pedro naar Hilde
Koffer Michèle via Sarah naar Rusiana
Koffer Sarah naar Hilde.
Er vindt een mix plaats.
Met de kennis van nu zitten nu de hoogste koffers bij Rusiana. De 800 van Hilde is onvermijdelijk.

Als mol weet je dat Hilde verbaal sterker is dan Rusiana.

Hilde heeft 800 + 900 voor drie.
Rusiana heeft Pedro Alexy en Michèle. 1 lage en 3 hoge. 200+600+700+900 is 2300. 2300 vs 1700 dat loont de moeite niet, zeker geen 1000 euro Thailand. In principe zal de verdeling van de laatste twee fifty fifty zijn.
Nimrod kan de 1000 euro gehad hebben en uit het spel gehaald door te laat te komen. Hij heeft de maximale score die je kan halen zonder op te vallen. Even hard fietsen voor de camera en voor de rest rustig aan doen. Op zijn gemak de 1000 voor 300 verwisselen, stel de trein heeft wel vertraging…..dan is zijn koffer de opbrengst. De beste meest zekere route is die van Nimrod op de fiets. Voor de rest maakt de opbrengst weinig uit. Ze gaan de landenproef willen winnen, de glazen gaan vallen en de verdeling is fifty fifty waardoor de verwachting is dat het eigen voordeel wordt gepakt. Uiteindelijk is er een selectie geweest op felheid van kandidaten. Die gaat het voordeel wel pakken.

Offline mocemole

• winnaar De Mol pool 2024
  • Forumlid
« Reactie #155 Gepost op: Gisteren om 21:26:32 »
Pedro pakt de koffer van Els.
Rusiana de koffer van Alexy.
Sarah pakt de koffer van Michèle.
Hilde de koffer van Jan.

Pedro en Sarah verliezen de barproef.
Koffer Pedro naar Rusiana
Koffer Els via Pedro naar Hilde
Koffer Michèle via Sarah naar Rusiana
Koffer Sarah naar Hilde.
Er vindt een mix plaats.
Met de kennis van nu zitten nu de hoogste koffers bij Rusiana. De 800 van Hilde is onvermijdelijk.

Als mol weet je dat Hilde verbaal sterker is dan Rusiana.

Hilde heeft 800 + 900 voor drie.
Rusiana heeft Pedro Alexy en Michèle. 1 lage en 3 hoge. 200+600+700+900 is 2300. 2300 vs 1700 dat loont de moeite niet, zeker geen 1000 euro Thailand. In principe zal de verdeling van de laatste twee fifty fifty zijn.
Nimrod kan de 1000 euro gehad hebben en uit het spel gehaald door te laat te komen. Hij heeft de maximale score die je kan halen zonder op te vallen. Even hard fietsen voor de camera en voor de rest rustig aan doen. Op zijn gemak de 1000 voor 300 verwisselen, stel de trein heeft wel vertraging…..dan is zijn koffer de opbrengst. De beste meest zekere route is die van Nimrod op de fiets. Voor de rest maakt de opbrengst weinig uit. Ze gaan de landenproef willen winnen, de glazen gaan vallen en de verdeling is fifty fifty waardoor de verwachting is dat het eigen voordeel wordt gepakt. Uiteindelijk is er een selectie geweest op felheid van kandidaten. Die gaat het voordeel wel pakken.

Ik ben mee met uw overzicht, maar je kan toch gewoon niet weten wie welk bedrag had? Waar haal je het dat Rusiana 600, 700 en 900 had? En ook nog, Nimrod kon niet weten wie welke koffers meehad.
Voor hetzelfde geld had Hilde die hoge mee, zou ze voor dat bedrag gekeken hebben in haar eigen koffer? En hoe zou Nimrod weten dat Hilde bij Gilles zou terecht komen.
Je weet alleen dat Hilde 800 had, Jan, Els en Sarah samen 900 en dat de 100 bij Jan, Sarah, Pedro of Michèle zat. Dat de bedragen van Jan en Els eerder laag waren, gezien ze niet de mol zijn en hun waarde echt is. Voor de rest is het speculatie.

Ik denk wel dat de mol alleszins een deel van de bedragen kende en er kon voor zorgen dat niet alle hoge bij elkaar zouden geraken. Misschien zat er wel een logica in hoe ze in de trein zaten.
Het was wel opvallend dat Hilde met haar 800 naast Rusiana zat die de volgende afvaller was. En dat iedereen in de eerste wagon kon weten wie wanneer los kwam, behalve Jan en Michèle, die met hun rug naar de anderen en de deur zaten.

Offline _Malle_Molloot

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Doorgedraaide Molloot
« Reactie #156 Gepost op: Gisteren om 21:28:40 »
… volgens mij zitten jullie in het verkeerde topic met dit onderwerp. Dit topic gaat over aflevering 1 en het onderscheppen van de molkoffer voordat ie de helikopter ingaat.
Deze hobby kost me echt teveel tijd...

Offline Flos

• Forumlid
« Reactie #157 Gepost op: Gisteren om 23:05:34 »
… volgens mij zitten jullie in het verkeerde topic met dit onderwerp. Dit topic gaat over aflevering 1 en het onderscheppen van de molkoffer voordat ie de helikopter ingaat.

:P

Offline Fernandel

• Forumlid
  • tutti insieme
« Reactie #158 Gepost op: Vandaag om 10:04:06 »
Back to
Opdracht 2: De trein  ;D