Inderdaad, Pedro bleef gewoon wachten. De vraagstelling 'Kies 6 kandidaten die graag in de hoogte werken' had al een behoorlijke bias richting iets daadwerkelijk letterlijk zelf op hoogte te moeten doen. Genoeg kandidaten die dat in De Mol willen meemaken. Dat het slechts om hoogte opmeten ging had niemand kunnen vermoeden.
Dan heb je nog de briefing van de mol in de auto (waarin het winnende Radio Mol-groepje Pedro, Hilde, Nimrod en Michèle zit) waarin uit de doeken wordt gedaan hoe de meloenenproef werd gesaboteerd:
"Als ze dat (=briefje) zien is de kans veel groter dat ze tijdens het spel ook meloenen opemaken."
Door de gekozen formulering lijkt dit alsof de mol dit gezegd heeft vanuit het perspectief dat de mol dan wel vanzelfsprekend voor olifanten opmeten gekozen zal hebben en dus zelf geen meloenen heeft gesloopt. Lijkt me een mooi staaltje misleiding. Ik meen bij Pedro in de auto zelfs een beetje matig gespeelde verbazing ("Woaah..") te bespeuren als reactie op het sabotagefilmpje.
Pedro brengt het briefje ook ter sprake als er uitgelegd moet worden waarom alle meloenen eraan zijn voor de moeite als iedereen de meloenenslachting aanschouwt na afloop.
Ik vermoed dat de mol hier lekker een dubbelslag geslagen heeft: lekker een kandidaat spelen die pe sé dat briefje wil vinden.
Riskant? Ja, maar dat was Comfort's molactie op het touw (varken met 3000 euro laten vallen) toen ook.
En dit is natuurlijk prachtige tv in de terugblikaflevering.
Klopt, maar Pedro is ook diegene die aandacht vestigt op de kader met de tekst.
Zou De Mol dit doen? Lijkt mij behoorlijk kandidaats. Zelfs na de hele tekst te hebben gelezen en daar nog eens 7 meloenen voor te hebben opgeofferd, bleven er nog steeds 14 meloenen (geloof ik) over. Dan kan je als Mol misschien daarna nog wel zeggen dat er misschien iets in de meloenen zit, maar als je een kandidaat hebt die zegt "neenee, de tekst is duidelijk, we doen niets, want dat is waarschijnlijk net de bedoeling", dan sta je daar met nog 14 watermeloenen.
Beter had dan geweest door te gaan met meloenen bashen, en dan, bij meloen 23 aandacht vestigen op de tekst. Of toch minstens wachten tot meloen 20.
Wat wel voor Pedro als mol spreekt in deze proef, los van het bashen, is dat hij eerst oppert om alle meloenen terug in de houten krat te kieperen, terug dicht te timmeren, en dan pas afkomt met "hey, vanmorgen zat er een briefje in de meloenen, zouden we ze niet allemaal kapot steken".
Dat is slim als mol, want dan zitten de meloenen in een dichtgespijkerde houten krat, en dan kan je de meloenen uitwendig niet controleren. Als iemand iets in een meloen stopt, moet dit uitwendig toch zichtbaar zijn.
Wat ook verdacht is, is dat ze daarna even steken in alle meloenen, zonder de meloenen echt te controleren op inhoud. Ze doorprikken elke meloen een keer, maar zo kan je toch nog steeds niet deftig zien of er iets inzit? Als er een briefje inzit kan het gewoon zijn dat je net langs het briefje steekt. Als ze echt willen weten of er iets in de meloenen zit, zou dit grondiger moeten gebeuren.