Auteur Topic: [Kandidaat] Pedro  (gelezen 7286 keer)

Offline Luc

• Forumlid
Re: [Kandidaat] Pedro
« Reactie #60 Gepost op: 8-04-2025, 09:42:20 »
Mee eens. De positie en eventuele molactie van Pedro is te voor de hand liggend en ik ben er zeker van dat zowat iedereen hem verdenkt en dat wil de mol toch niet. Moest Jan niet zijn afgevallen was hij nu wellicht de hoofdverdachte. Ik denk dat de meesten ook op dat idee komen om de meloenen stuk te maken met al dat gereedschap. Zeker nadat de mol een zaadje heeft gepland om het briefje in de meloen te plaatsen waardoor Jan en Pedro op die manier denken.

Bij de olifanten kun je op allerlei manieren vertragen. Als niemand bij Jan en Pedro geraakte was er sowieso niets verdiend of die meloenen stuk waren of niet. Het is enkel dankzij Alexy dat ze nog 6 minuten tijd over hadden om de meloenen bij Jan en Pedro en Pedro af te halen en bij de olifanten te brengen en ik twijfel of dat nog genoeg was.

Offline Smilin Jack

• Forumlid
« Reactie #61 Gepost op: 8-04-2025, 10:39:38 »
Het is enkel dankzij Alexy dat ze nog 6 minuten tijd over hadden om de meloenen bij Jan en Pedro en Pedro af te halen en bij de olifanten te brengen en ik twijfel of dat nog genoeg was.

Het volstond dat ze binnen het uur bij Jan en Pedro waren.  Ze moesten niet nog eens (binnen dat uur) met de watermeloenen tot bij de olifanten geraken.  ;)

Offline Mollem

• Forumlid
  • Hoi Els!
« Reactie #62 Gepost op: 8-04-2025, 11:21:41 »
De olifanten moesten om een bepaalde tijd hun eten krijgen. Lijkt me dat de aftelklok naar dat moment liep.

Offline Smilin Jack

• Forumlid
« Reactie #63 Gepost op: 8-04-2025, 11:46:53 »
De olifanten moesten om een bepaalde tijd hun eten krijgen. Lijkt me dat de aftelklok naar dat moment liep.

Wanneer de zes 'hoogtewerkers' bij Jan en Pedro zijn zegt GDC expliciet:

"Jullie moesten binnen het uur zijn.  Dat is het geval, maar de watermeloenen moesten nog heel zijn.  En dat is zeer zeker niet het geval."

Offline vloeistof

• Forumlid
« Reactie #64 Gepost op: 8-04-2025, 15:15:08 »
Pedro is één van mijn hoofdverdachten, maar wat ik niet kan rijmen met het molschap is zijn opvallendheid. Senne en Lennart staan bekend als durfmollen, maar als ik terugkijk naar de eerste afleveringen van hun seizoenen waren er veel momenten dat zij zich op de achtergrond hielden, ondanks dat zij ook veel risico namen. Dat Pedro na de opdracht met de meloenen waarin hij al het geld heeft weggespeeld doodleuk het verkeerde antwoord geeft met 'Sleeplife' vind ik voor een mol die niet op wil vallen al vreemd. In dat rijtje vind ik ook passen dat hij zijn lintje laat vallen bij de thaiboxopdracht, na al een grote slag te hebben geslagen als mol door de molkoffer in het spel te houden. Ik vraag me dus af: is Pedro niet te opvallend voor een mol?

Over Senne heeft de eindredacteur gezegd dat ze eens een mol wilden kiezen die juist erg in your face molde. Dat Senne veel molde was ook nuttig, gezien de introductie van de verdubbelaars. Hebben ze nu een mol gekozen die ook in your face molt, terwijl hij in tegenstelling tot Senne juist een hulpstuk heeft in de vorm van een molkoffer? Of is Pedro simpelweg de mol niet?
« Laatst bewerkt op: 8-04-2025, 15:17:45 door vloeistof »

Offline Luc

• Forumlid
« Reactie #65 Gepost op: 8-04-2025, 15:42:04 »
Senne werd pas na de derde aflevering verdacht door een kandidaat (Bernard) en pas na aflevering 6 door de andere kandidaten vanwege dat weekendje Amsterdam. Senne kwam soms verdacht in beeld (met name met de box van Pandora) maar op andere momenten wist hij zich op de achtergrond te houden.

Pedro wordt mij veel te verdacht neergezet, al in aflevering 1 met stoppen met fietsen in de container, het weggooien van een lintje in het Thaiboksen dat duidelijk in beeld werd gebracht en waardoor hij door meerdere kandidaten wordt verdacht. Nu met die meloenen, het zit er te vingerdik op.

Met WIDM eerder dit jaar twijfelde ik aanvankelijk ook aan Stijn omdat zijn molacties mij te duidelijk waren. Maar na een tijd zag ik geen alternatief en bovendien hadden wij het te maken met een onvoorbereide mol.

Hier hebben wij een goed voorbereide mol die op een subtielere wijze te werk gaat en zijn er kandidaten die beter in het molprofiel passen dan Pedro.
« Laatst bewerkt op: 8-04-2025, 15:46:52 door Luc »

Offline Heinz

• Forumlid
  • Niet zeuren, Heinz!
« Reactie #66 Gepost op: 8-04-2025, 16:55:39 »
Mee eens hoor. Het is dat ik Pedro al van het begin verdacht dat ik 'm niet zomaar als hoofdverdachte loslaat omdat ie in aflevering 3, tsja, eh, hééél verdacht en mols deed. Maar bij mij knaagt natuurlijk hetzelfde; Pedro past helemaal niet in het plaatje van een Mol zoals we die zeker de eerste drie afleveringen kennen. Die wordt doorgaans veel meer op de achtergrond gehouden.

En het is ook dat Pedro na zijn misschien wat uit de hand gelopen molactie met de meloenen bij de loterij zo ontzettend zijn best doet om onschuldig over te komen (waarbij hij graag 1000 euro wou inzetten om zijn onschuld te bewijzen), dat ik hem toch nog steeds als Mol kan zien. (Had ik dat maar ook toen Commy haar rode scherm kreeg. Iets wat er in eerste instantie duidelijk op wees dat ze toch de Mol niet was, maar na haar rode scherm raadde ze wel doodleuk geen enkele kinderfoto goed. En zo paste alles toch weer in het molplaatje.)
« Laatst bewerkt op: 8-04-2025, 17:10:36 door Heinz »

Offline Luc

• Forumlid
« Reactie #67 Gepost op: 8-04-2025, 23:18:00 »
Dat briefje in de watermeloen steken waardoor kandidaten denken dat er in de watermeloenen voor de olifanten ook een briefje steekt is een zeer subtiele en onzichtbare molactie en strookt totaal niet met profiel van Pedro die opvallend naar voren komt en direct is.

Offline Heinz

• Forumlid
  • Niet zeuren, Heinz!
« Reactie #68 Gepost op: 9-04-2025, 07:40:36 »
Maar het is toch niet omdat de Mol nu met de molkoffer subtiel kan mollen dat we daarom verder een totaal onzichtbare Mol zouden hebben?

Overigens vind ik Pedro helemaal niet zo direct. Hij beweegt vaak mee met anderen in de groep, luistert en geeft anderen de ruimte. Dat in combinatie met hier en daar een beslissing nemen en wat meer op de voorgrond treden.

Offline Luc

• Forumlid
« Reactie #69 Gepost op: 9-04-2025, 09:10:16 »
Zijn molacties zijn wel direct en erg opvallend zoals het neergooien van het lintje en de watermeloenen. Pedro zit wel goed in de groep en beweegt zich daar ook goed in, dat is zeker het geval. Maar hij wordt ook vaak verdacht.
Dat de mol de letters niet wilde verwisselen in de drakentoren wegens te risicovol toont aan dat de mol zeer voorzichtig te werk gaat en vind ik ook niet rijmen met Pedro.
Ik sluit Pedro niet helemaal uit. Maar Sarah, Els en Hilde vind ik beter in het molprofiel passen.

Offline NVR_95

• Forumlid
« Reactie #70 Gepost op: 9-04-2025, 10:06:28 »
I doubt that he's the mole, because the MOLE came up with that idea with the hand drill — and it was a great idea!
Why bother with that gadget if your goal is to personally get to that task yourself? If that’s your objective, there’s no point playing around with the drill, because you can sabotage the task in a million other ways without it.

Hier ben ik het volledig mee eens, bijna tot op het punt om Pedro volledig af te schrijven. Je steekt dat briefje stiekem in de watermeloen om de twee die de opdracht doen te manipuleren. En vooral zodat je als mol heerlijk op de achtergrond kan blijven. Waarom zou je dan bewust kiezen om dat niet te doen?

Je kan de opdracht ook zien als een deel A en een deel B. In deel A heeft de mol al gemold, dus is daar niet meer nodig. Dan gaat ie uiteraard liever ook in deel B saboteren. Heel menselijk.

Natuurlijk kan een een Pedro-tunnelaar altijd zeggen dat een mol dat daarom juist doet. Alles valt te beargumenteren. Maar ik vind dit een typisch voorbeeld waarvan we altijd achteraf zien dat, inderdaad, de mol hier op de logische plek zat. En dat is bij de olifanten.

Offline Doctor WidM?

• Forumlid
  • What?!
« Reactie #71 Gepost op: 9-04-2025, 10:54:07 »
Je moet ook maar net het geluk hebben dat je bij de meloenengroep terechtkomt hè. Dat kun je niet volledig afdwingen (en het staat verdacht als je dat heel hard probeert). De strategie van Mol Pedro kan best geweest zijn: ik bereid me erop voor dat ik bij de olifanten terechtkom en vertrouw dan op de meloenboorsabotage, maar als het me zonder veel forceren lukt om bij de meloenen te komen, doe ik dat gewoon alsnog.  ::tandpastasmiley::

Offline mocemole

• winnaar De Mol pool 2024
  • Forumlid
« Reactie #72 Gepost op: 9-04-2025, 11:57:53 »
Je moet ook maar net het geluk hebben dat je bij de meloenengroep terechtkomt hè. Dat kun je niet volledig afdwingen (en het staat verdacht als je dat heel hard probeert). De strategie van Mol Pedro kan best geweest zijn: ik bereid me erop voor dat ik bij de olifanten terechtkom en vertrouw dan op de meloenboorsabotage, maar als het me zonder veel forceren lukt om bij de meloenen te komen, doe ik dat gewoon alsnog.  ::tandpastasmiley::

Hij moest toch gewoon maar afwachten? De vraag was: 6 kandidaten die in de hoogte willen werken. Daar was volk genoeg voor, hij heeft zelfs geen hoogtevrees moeten veinzen, hij bleef gewoon over.

Offline marivwae

• Forumlid
« Reactie #73 Gepost op: 9-04-2025, 12:17:35 »
Maar dat is hoe de verdeling nu toevallig verliep. Je kan niet dagen/weken op voorhand al voorspellen dat de verdeling zéker zo gaat gebeuren.
Voor hetzelfde geld zegt Els of Sarah of Nimrod: 'Ja, ik ben ook niet zo zot van hoogtes.'
Tsja, dan sta je daar toch als mol. Wat ga je dan doen om je toch bij de meloenen te manoeuvreren? 

In dat geval is die meloen gewoon handig. Lukt het je niet om bij de meloenen te komen op een natuurlijk ogende manier, dan heb je nog altijd de psychologie achter de watermeloen als backup.
I was blind but now I can see

Offline mocemole

• winnaar De Mol pool 2024
  • Forumlid
« Reactie #74 Gepost op: 9-04-2025, 16:44:25 »
Maar dat is hoe de verdeling nu toevallig verliep. Je kan niet dagen/weken op voorhand al voorspellen dat de verdeling zéker zo gaat gebeuren.
Voor hetzelfde geld zegt Els of Sarah of Nimrod: 'Ja, ik ben ook niet zo zot van hoogtes.'
Tsja, dan sta je daar toch als mol. Wat ga je dan doen om je toch bij de meloenen te manoeuvreren? 

In dat geval is die meloen gewoon handig. Lukt het je niet om bij de meloenen te komen op een natuurlijk ogende manier, dan heb je nog altijd de psychologie achter de watermeloen als backup.
Dan zit je bij de olifanten, daar is zeker goed te mollen.
Het briefje in de meloen zal een deel van het werk doen, en zelf probeer je het zo lang mogelijk te rekken.

Offline FS

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #75 Gepost op: 9-04-2025, 18:00:20 »
De mol bereidt zich voor op beide posities

Offline Tarbozan

• Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
« Reactie #76 Gepost op: 10-04-2025, 20:39:46 »
Als de mol bij de meloenen wilde terecht komen, was dat echt wel te manipuleren, faken van hoogtevrees bv.  Pedro zou prima passen bij een mol die bij de meloenen wilde zitten , alleen heb ik wat twijfel of je daar als mol wil zijn.

Ja want daar wordt het geld verdiend of verloren , maar ik kan me zomaar voorstellen dat elke kandidaat hier meloenen ziu hebben gesloopt, zeker als je een uur niks anders te doen hebt .

Bij de olifanten is het de taak van de mol de meloenslopers ruim de tijd te geven en dus te vertragen

Offline MoleBuster

• Forumlid
  • Geslacht: Man
  • "Blau ist mein Lieblingskleure" - J-M Pfaff 1982
« Reactie #77 Gepost op: 11-04-2025, 00:05:35 »
Hij moest toch gewoon maar afwachten? De vraag was: 6 kandidaten die in de hoogte willen werken. Daar was volk genoeg voor, hij heeft zelfs geen hoogtevrees moeten veinzen, hij bleef gewoon over.

Inderdaad, Pedro bleef gewoon wachten. De vraagstelling 'Kies 6 kandidaten die graag in de hoogte werken' had al een behoorlijke bias richting iets daadwerkelijk letterlijk zelf op hoogte te moeten doen. Genoeg kandidaten die dat in De Mol willen meemaken. Dat het slechts om hoogte opmeten ging had niemand kunnen vermoeden.

Dan heb je nog de briefing van de mol in de auto (waarin het winnende Radio Mol-groepje Pedro, Hilde, Nimrod en Michèle zit) waarin uit de doeken wordt gedaan hoe de meloenenproef werd gesaboteerd:

"Als ze dat (=briefje) zien is de kans veel groter dat ze tijdens het spel ook meloenen opemaken."

Door de gekozen formulering lijkt dit alsof de mol dit gezegd heeft vanuit het perspectief dat de mol dan wel vanzelfsprekend voor olifanten opmeten gekozen zal hebben en dus zelf geen meloenen heeft gesloopt. Lijkt me een mooi staaltje misleiding. Ik meen bij Pedro in de auto zelfs een beetje matig gespeelde verbazing ("Woaah..") te bespeuren als reactie op het sabotagefilmpje.

Pedro brengt het briefje ook ter sprake als er uitgelegd moet worden waarom alle meloenen eraan zijn voor de moeite als iedereen de meloenenslachting aanschouwt na afloop.

Ik vermoed dat de mol hier lekker een dubbelslag geslagen heeft: lekker een kandidaat spelen die pe sé dat briefje wil vinden.

Riskant? Ja, maar dat was Comfort's molactie op het touw (varken met 3000 euro laten vallen) toen ook.

En dit is natuurlijk prachtige tv in de terugblikaflevering.
« Laatst bewerkt op: 11-04-2025, 00:13:10 door MoleBuster »
Winnaar Klassiekers Pool 2023

Offline marivwae

• Forumlid
« Reactie #78 Gepost op: 11-04-2025, 12:11:25 »
Wanneer de zes 'hoogtewerkers' bij Jan en Pedro zijn zegt GDC expliciet:

"Jullie moesten binnen het uur zijn.  Dat is het geval, maar de watermeloenen moesten nog heel zijn.  En dat is zeer zeker niet het geval."

Ja, maar de opdracht was wel echt duidelijk: de olifanten moesten gevoederd worden met de watermeloenen. Dus ze moesten wel degelijk nog op tijd met de watermeloenen naar de locatie gaan waar de olifanten gevoederd werden.
Wanneer Sarah en Alexy bijna bij Jan en Pedro aankomen hoor je ze ook nog roepen dat ze snel alle hele watermeloenen moesten verzamelen.
Mocht de opdracht zijn: kom aan bij Jan en Pedro binnen het uur, dan zouden ze dit niet hebben moeten roepen. Dan moest er helemaal niets meer verzameld worden. Dan was het gewoon aankomen bij Jan en Pedro, klaar.

Offline marivwae

• Forumlid
« Reactie #79 Gepost op: 11-04-2025, 12:32:50 »
Inderdaad, Pedro bleef gewoon wachten. De vraagstelling 'Kies 6 kandidaten die graag in de hoogte werken' had al een behoorlijke bias richting iets daadwerkelijk letterlijk zelf op hoogte te moeten doen. Genoeg kandidaten die dat in De Mol willen meemaken. Dat het slechts om hoogte opmeten ging had niemand kunnen vermoeden.

Dan heb je nog de briefing van de mol in de auto (waarin het winnende Radio Mol-groepje Pedro, Hilde, Nimrod en Michèle zit) waarin uit de doeken wordt gedaan hoe de meloenenproef werd gesaboteerd:

"Als ze dat (=briefje) zien is de kans veel groter dat ze tijdens het spel ook meloenen opemaken."

Door de gekozen formulering lijkt dit alsof de mol dit gezegd heeft vanuit het perspectief dat de mol dan wel vanzelfsprekend voor olifanten opmeten gekozen zal hebben en dus zelf geen meloenen heeft gesloopt. Lijkt me een mooi staaltje misleiding. Ik meen bij Pedro in de auto zelfs een beetje matig gespeelde verbazing ("Woaah..") te bespeuren als reactie op het sabotagefilmpje.

Pedro brengt het briefje ook ter sprake als er uitgelegd moet worden waarom alle meloenen eraan zijn voor de moeite als iedereen de meloenenslachting aanschouwt na afloop.

Ik vermoed dat de mol hier lekker een dubbelslag geslagen heeft: lekker een kandidaat spelen die pe sé dat briefje wil vinden.

Riskant? Ja, maar dat was Comfort's molactie op het touw (varken met 3000 euro laten vallen) toen ook.

En dit is natuurlijk prachtige tv in de terugblikaflevering.

Klopt, maar Pedro is ook diegene die aandacht vestigt op de kader met de tekst.
Zou De Mol dit doen? Lijkt mij behoorlijk kandidaats. Zelfs na de hele tekst te hebben gelezen en daar nog eens 7 meloenen voor te hebben opgeofferd, bleven er nog steeds 14 meloenen (geloof ik) over. Dan kan je als Mol misschien daarna nog wel zeggen dat er misschien iets in de meloenen zit, maar als je een kandidaat hebt die zegt "neenee, de tekst is duidelijk, we doen niets, want dat is waarschijnlijk net de bedoeling", dan sta je daar met nog 14 watermeloenen.
Beter had dan geweest door te gaan met meloenen bashen, en dan, bij meloen 23 aandacht vestigen op de tekst. Of toch minstens wachten tot meloen 20.

Wat wel voor Pedro als mol spreekt in deze proef, los van het bashen, is dat hij eerst oppert om alle meloenen terug in de houten krat te kieperen, terug dicht te timmeren, en dan pas afkomt met "hey, vanmorgen zat er een briefje in de meloenen, zouden we ze niet allemaal kapot steken".
Dat is slim als mol, want dan zitten de meloenen in een dichtgespijkerde houten krat, en dan kan je de meloenen uitwendig niet controleren. Als iemand iets in een meloen stopt, moet dit uitwendig toch zichtbaar zijn.
Wat ook verdacht is, is dat ze daarna even steken in alle meloenen, zonder de meloenen echt te controleren op inhoud. Ze doorprikken elke meloen een keer, maar zo kan je toch nog steeds niet deftig zien of er iets inzit? Als er een briefje inzit kan het gewoon zijn dat je net langs het briefje steekt. Als ze echt willen weten of er iets in de meloenen zit, zou dit grondiger moeten gebeuren.