En vind je dat juist niet ook raar? De mol heeft naast de taak om zo veel mogelijk geld uit te pot te halen, ook gewoon een taak om zo lang mogelijk onverdacht te blijven. Anders kan je jezelf als mol heel makkelijk buitenspel zetten.
Sarah haalt inderdaad onnodig geld binnen, daar zet ik zelf ook vraagtekens bij.
Ja, maar ik vind nu ook weer niet dat ze er zó de aandacht op vestigen. Zeker bij de eerste 3 afleveringen valt dit wel mee.
Senne werd in aflevering 2 al veel harder verdacht gemaakt door alleen in de toren te zitten én de doos van Pandora te openen bijvoorbeeld.
En zijn keuze bij de mama's was ook onomfloerst in beeld gebracht. Senne stond ook telkens 1 of 2 bij de verdenkingen. En toen had ik ook het idee: zoveel molacties in beeld, dat kan de mol niet zijn. En toch...
Bij Michèle vind ik dat we pas in de laatste afleveringen veel meer overduidelijke molacties zien. En die worden dan nog vaak overschaduwd door andere, nog meer verdachte zaken (Nimrod die een foute kleur doorgeeft bijvorbeeld). Maar ik ben het zeker eens dat het van mij allemaal wat subtieler mag. Op dat vlak zijn wij als kijker ook wel wat wispelturig: als een mol veel molt is het niet goed, want te overduidelijk. Molt de mol minder, maar subtieler, dan klagen we dat er niet genoeg werd gemold. Molt de mol veel, maar werd hij enorm geholpen door de montage, dan klagen we daar weer over.
Bij mij is het vooral: ik zie alleen in Sarah nog een alternatief, maar ik vind dat zij veel te veel geld binnenbrengt (maar hetzelfde kon ook gezegd worden over Comfort, die ik wél als mol had gekozen).
Nimrod: sorry, die jongen, los van de antimolacties en dat hij zichzelf vaak snel buitenspel zet (bij de olifanten en de trein bijvoorbeeld) is gewoon geen molmateriaal. Duidelijk sociaal onwennig, wou duidelijk ook echt niet parachutespringen, wat raar is, want als mol heb je daar wel een keuze.
Alexy: Hem zou ik de grootste verrassing van allemaal vinden. Bij de ballonnen kon hij zowat alle steden juist beantwoorden. Bij Barcelona kan je hem nog verwijten dat hij de kustlijn niet meer liet zien, wat het een pak moeilijker maakte voor de kandidaten, maar voor de rest...doet hij alles prima.
Koopt geen balletjes bij de pasvragenloterij (wat ik nog ergens wel verwacht van de mol, we zien dat wel vaker bij dit soort spelletjes in andere seizoenen), maar hij maakt dan ook nog eens onmiddelijk Nimrod verdacht, die inderdaad pasvragen had. Bij de olifanten lost hij alles juist op. Zijn molacties zouden dan wel hééééél goed afgeschermd zijn door de productie. Enkel bij de drakentoren doet hij verdachte dingen, maar dat komt zo goed in beeld. Ik vermoed dat Rusiana op Alexy (en Hilde) naar huis is gegaan op basis van die actie.
Sarah fanatieke kandidaat. Of mol met zeer rare keuzes die ik niet kan plaatsen. Om haar nog als mol te zien moet ik ervan uitgaan dat bij de treinopdracht haar biljet van 1000€ nog niet was verwisseld. (dat ze het andere biljet wel al uit de molkoffer wist te halen, maar geen tijd had om het in haar eigen koffer te steken en dat ze dit dan moet doen bij het omkleden voor de proef in de derde coupé bijvoorbeeld). Met elk ander scenario kan ik geen genoegen nemen.
Bij de dansers wil ik nog wel best geloven dat haar slecht dansen overschaduwd werd door het nog slechtere (of duidelijker slechter) dansen van kandidaat 6.
Dan hebben we een mol die bij 2 opdrachten echt enorme pech heeft gehad. (maar dat kan natuurlijk).
Ze zit vaak in goede posities, maar zeker niet altijd. Soms zelfs de veruit slechtere. Ze zit bij het thaiboxen, terwijl je bij the floating market beter kan mollen.
Ze zit bij de waxers, wat een slechtere positie is dan de golfers: op zich is dit zelfs niet waar, als je de karaoke verbrodt, maar dat gebeurde niet. Hierdoor heeft ze positieve invloed op de uitkomst van de handicaps, want alles werd correct doorgegeven. Terwijl de golfers duidelijk een negatieve invloed hadden bij de lachers.
Bij de dansers zat ze ook op een slechte positie, want geen invloed op het roeien (terwijl omgekeerd er wel invloed was dmv de molkoffer)