Auteur Topic: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Molkoffer onderscheppen  (gelezen 4471 keer)

Offline Mollem

• Forumlid
  • Hoi Els!
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Molkoffer onderscheppen
« Reactie #80 Gepost op: 26-03-2025, 11:18:41 »
Je kan in het achterste busje wel aansturen op een fout antwoord, maar het blijft toch het voorste busje wat de eindelijk keuze maakt en dus bepaalt of er 3 k winst is .

Als je dus als mol in busje 1 zit , kun je 2 keer fout antwoorden .  Die kans heb je als mol in busje  2 niet .

Goede observatie, nog meer reden voor de mol om in de eerste bus te zitten.

Offline Reflektor

• Forumlid
« Reactie #81 Gepost op: 26-03-2025, 14:42:23 »
Toen het eerste busje vertrok, riep Gilles dat om via de luidspreker. Als je dat hoort als kandidaat, bestaat er volgens mij een vrij grote kans dat iemand juist op dat moment gaat schelden. Als in: 'fuck, fuck, we moeten sneller zijn'. Of door die info juist gestresst raakt en vervolgens meer gaat schelden.

Als je de mol bent in deze container, zou je dat element toch eerder al uitgeschakeld hebben? Als in zeggen dat je vermoed dat schelden voor minpunten zorgt. 

Naast het feit dat deze container geen van de busjes gehaald heeft, lijkt het me ook de meest risicovolle container om als productie de mol in te zetten (of om zelf voor te kiezen als mol vooraf). Alles wijst er toch op dat de mol hier niet inzat.

De leepste snor van het land

Offline reaver

• Forumlid
  • Geslacht: Man
« Reactie #82 Gepost op: 26-03-2025, 15:06:55 »
Ik denk niet dat de mol perse in een busje moet zitten,  wel zou ik als mol ervoor zorgen dat zo weinig mogelijk mensen een voordeel hebben dus ik zou me in de groep van 4 zetten.

Ook qua dynamiek in de helikopter is een onpaar aantal eenvoudiger om keuzes te maken.
« Laatst bewerkt op: 26-03-2025, 15:31:31 door reaver »

Offline marivwae

• Forumlid
« Reactie #83 Gepost op: 26-03-2025, 17:24:04 »

Naast het feit dat deze container geen van de busjes gehaald heeft, lijkt het me ook de meest risicovolle container om als productie de mol in te zetten (of om zelf voor te kiezen als mol vooraf). Alles wijst er toch op dat de mol hier niet inzat.

waarom risicovol? Als ze echt in het busje terecht willen komen lijkt het me net de makkelijkste van de drie. Hier kan je als mol ofwel nog snel een paar keer zijn/haar neus aanraken zonder dat het zwaar opvalt, want niemand van de kandidaten weet waarop hij moet letten. of je neus aanraken, een punt zien bijkomen en zeggen "ik weet hoe het zit, je moet je neus aanraken!" (iets wat Michèle nota bene bijna doet door te zeggen 'ik deed dit en...). Iedereen raakt zijn neus aan: vrij.
Wil je langer in de container zitten? Een paar shits hier, een fuck daar, een verdomme ginder. Perfect te controleren.

In de andere containers is dit toch moeilijker: stel, Hilde is de mol. Ze hebben al 2 linken gevonden, maar dit keer is het '1 Hond en 2 kippen' en 'Thuis' dat ze vonden (omdat bijvoorbeeld niet Hilde, maar Jan met die oplossing kwam). Hilde haar linken met andere kandidaten zijn dus al opgelost. Jan en Nimrod moeten nog 'Heilig Hart vinden, maar vinden de link niet. Ze hebben al over hun studies verteld, maar Nimrod vergat zijn school te noemen en ook Bart laat dit na. Dan wordt het wel moeilijk voor Hilde als mol om ineens 'Heilig Hart' uit te schreeuwen, als er nog maar 1 letter op het bord staat, onopvallend, zonder de indruk op voorkennis te wekken.

Ook Bij de container met de vragen: Stel, Els is de mol. Ze beginnen aan de vragen, maar Pedro en Sarah maken er een zootje van, ze slagen er niet in om vragen juist op te lossen en zetten alle dozen verkeerd. Op zich goed voor de mol zolang er geen andere container open gaat. Hoe langer iedereen in de container zit, hoe beter. Dus Els laat begaan.
Maar in de container ernaast gaat het plots zeer vlot. Hilde raadt thuis quasi direct, 1 hond en 2 kippen vinden ze ook na 10 minuten en Heilig Hart wordt kort daarna door een plotse ingeving ook gevonden. Die container is vrij. Dit wordt afgeroepen door Gilles.

Om toch nog in de bus te komen moet Els dan plots heel snel, zonder overleg, al de foute antwoorden direct juist gaan zetten en in één ruk het juist aflezen. Dat valt toch ook op?
Of ze kan zelf direct al de juiste antwoorden geven en overkomen als de überslimme kandidaat, die dan telkens Pedro en Sarah corrigeert. Maar vragen als "hoeveel medailles haalde Thailand op de laatste Olympische Spelen" en "hoeveel € is 184 baht" zijn nu toch geen parate kennis? Dus ook best opmerkelijk.

De Oranje container is dus net de minst risicovolle, want de mol kan net alles heel goed controleren en snel schakelen als het nodig is.
Tegen dat de mol in de rode container de naam van Bangkok uitgesproken heeft, heeft de mol in de Oranje container al 30 keer zijn/haar neus kunnen aanraken :-)
I was blind but now I can see

Offline marivwae

• Forumlid
« Reactie #84 Gepost op: 26-03-2025, 17:30:29 »
Toen het eerste busje vertrok, riep Gilles dat om via de luidspreker. Als je dat hoort als kandidaat, bestaat er volgens mij een vrij grote kans dat iemand juist op dat moment gaat schelden. Als in: 'fuck, fuck, we moeten sneller zijn'. Of door die info juist gestresst raakt en vervolgens meer gaat schelden.

Als je de mol bent in deze container, zou je dat element toch eerder al uitgeschakeld hebben? Als in zeggen dat je vermoed dat schelden voor minpunten zorgt. 

Waarom zou de mol dat vroeg uitschakelen als je minsten wil wachten op het tweede busje? Zelfs als ze vloeken kan de mol dat compenseren door de neus telkens aan te raken. Als je dit al vroeg uitschakelt dan ben je echt in een mum van tijd vrij, zelfs als je niet weet hoe je dan wel punten kan pakken. De kandidaten waren nog maar enkele minuten in de container en ze hadden al 3 of 4 punten. Als ze er na 10 minuten al uit zijn, en de mol heeft de pech dat de andere container ook snel vrij komt, dan onderscheppen ze zéker de koffer, en dat wil je net voorkomen. Je wil én geen geld én de koffer onbetwist op bestemming hebben.
I was blind but now I can see

Offline Tarbozan

• Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
« Reactie #85 Gepost op: 26-03-2025, 19:49:41 »
Laat de koffer nu toch los, de makers hebben al aangegeven dat er een paln b was om die koffer toch in het spel te houden.

De mol hoeft niet in die busjes te zitten vanwege de koffer, maar wel om invloed te houden op het te winnen geld.

Stel een mol zit in de container die niet opengaat , dus er gaan 6-7 kandidaten naar de busjes en die besluiten het eerlijk te spelen en het geld binnen te halen, dan sta je daar als mol met 9k .

Container met de punten is het makkelijkste qua invloed voor de mol, zowel grootste groep , als nog eenvoudig om te gooien ( snel paar keer neus aanraken)
Dus als je als mol in die container zit, kun je het makkelijkst voorkomen dat je niet in de bussen komt.
Moeten we dan geloven dat de mol toevallig pech heeft en niet in de bussen komt?
Ik vind het een lastige ,  ik neig ernaar om te denken dat de kans dat de mol hier zat klein is

Offline Mollem

• Forumlid
  • Hoi Els!
« Reactie #86 Gepost op: 26-03-2025, 20:31:35 »
De mol met voorkennis is het meest verdacht in de container waar willekeur en gokken de deuren opent. Als je daar gaat sturen zou dat enorm kunnen opvallen. Maar vragen beantwoorden obv kennis kan echter heel goed geacteerd worden door een mol die z'n uiterste kadidaatsbest doet.

Offline mastermol

• Forumlid
« Reactie #87 Gepost op: 26-03-2025, 22:38:18 »
Bij de start van deze opdracht zegt Gilles tegen de kandidaten: "Dag Mol, je stast eindelijk tussen alle andere kandidaten"
Staat de mol precies in het midden?
De middelste containter, met Els in het midden van deze containter. Dit was ook de enige container die donker was van binnen. En dat is wat de mol gewend is, geen licht!

Offline Luc

• Forumlid
« Reactie #88 Gepost op: 26-03-2025, 23:10:15 »
De kandidaten in de twee busjes nog eens nader geanalyseerd (de mol zit vast in één van de twee busjes).

Nimrod stelde snel voor om bij de eerste twee vragen het juiste antwoord door te sturen en bij het derde een fout. Lijkt mij typisch kandidaats.
1e vraag: beroep van Hilde: kinderpsychiater. Werd juist doorgegeven. Sarah twijfelde aan het juiste antwoord maar ging na aandringen van Nimrod er toch voor, Els en Pedro gingen er in mee.
2e vraag: echte naam van Nimrod: Nimrod. Werd juist doorgegeven. Pedro leek eerst verwarring te zaaien, Els zei dat Nimrod het niet kan zijn en Sarah ging dan voor Roderick waarna Els en Pedro volgden.
3e vraag: fysiek kunstje Els: tenen spreiden. Werd juist doorgegeven. Hilde zei dat het niet waar was, Nimrod koos voor A en Jan volgde.

Nimrod vind ik het minst verdacht hier, Hilde en Sarah het meest.
« Laatst bewerkt op: 27-03-2025, 08:48:56 door Luc »

Offline Luc

• Forumlid
« Reactie #89 Gepost op: 27-03-2025, 09:13:21 »
Ik vind de actie van Hilde bij de derde vraag over de tenen van Els opmerkelijk. Zij stuurde op een verkeerd antwoord hoewel je als kandidaat alle belang hebt om het juiste antwoord te geven opdat jouw busje voorop blijft en dus de persoonlijke voordelen hebt. Wilde zij als mol nog niet in de kijker komen en ging ze terecht van uit dat de kandidaten voor het persoonlijke voordeel zouden kiezen?

Ik geloof ook in de stelling die in Moltalk werd geopperd dat de kandidaten zo in de containers werden ingedeeld dat degenen die niet voor het persoonlijke voordeel zouden kiezen in elke container in de minderheid waren maw. dat de kandidaten die daar niet voor zouden kiezen niet samen in één container werden gebracht. Zoals in de blauwe container waar Pedro eerst twijfelde maar Els en Sarah duidelijk voor het persoonlijk voordeel kozen waarop Pedro niet anders kon dan zich daarbij aansluiten.
« Laatst bewerkt op: 27-03-2025, 09:14:57 door Luc »

Offline Tarbozan

• Forumlid
« Reactie #90 Gepost op: 27-03-2025, 10:26:36 »
Eh weet je kandidaat dat els haar tenen zo ver kan strekken.

Enkel als je dat weet kun je bewust aansturen op een goed of fout antwoord
Dus enkel als hetgene wat gezegd is aannemelijk of niet aannemelijk klinkt, zegt natuurlijk nog niets.

Enkel de mol zal hier weten welke antwoorden juist zijn en kan daar zijn tactiek op afstemmen om juist wel of juist niet als eerste bij de helikopter te komen en daar eventueel geld in de pot voor over hebben.
Juist die optie om daarmee te spelen , zorgt er bij mij voor om in deze opdracht minder molpunten te geven aan mensen die niet in een bus zitten , ook al is het natuurlijk prima mogelijk dat de mol net te laat een paar keer aan zijn neus kwam

Offline MitchK

• Forumlid
  • RN F1 Manager van 2024!
« Reactie #91 Gepost op: 27-03-2025, 10:31:21 »
De kandidaten in de twee busjes nog eens nader geanalyseerd (de mol zit vast in één van de twee busjes).

Nimrod stelde snel voor om bij de eerste twee vragen het juiste antwoord door te sturen en bij het derde een fout. Lijkt mij typisch kandidaats.
1e vraag: beroep van Hilde: kinderpsychiater. Werd juist doorgegeven. Sarah twijfelde aan het juiste antwoord maar ging na aandringen van Nimrod er toch voor, Els en Pedro gingen er in mee.
2e vraag: echte naam van Nimrod: Nimrod. Werd juist doorgegeven. Pedro leek eerst verwarring te zaaien, Els zei dat Nimrod het niet kan zijn en Sarah ging dan voor Roderick waarna Els en Pedro volgden.
3e vraag: fysiek kunstje Els: tenen spreiden. Werd juist doorgegeven. Hilde zei dat het niet waar was, Nimrod koos voor A en Jan volgde.

Nimrod vind ik het minst verdacht hier, Hilde en Sarah het meest.

Grotendeels eens, maar ik vind het juist wel verdacht dat Nimrod zo eerlijk wil zijn. Daar scoor je punten mee en in dit spel is de kans groot dat mensen je niet geloven. Zoals Hilde Els dus niet geloofde die eerlijk was. Soms is eerlijk zijn, juist slim. Zo zie je dat ze 3 keer eerlijk waren en maar 1 keer een goed antwoord gaven. Mogelijk dacht Nimrod dat ze niet mee zouden gaan.
Nog steeds een onbekende na Het Onbekende!

Offline Tarbozan

• Forumlid
« Reactie #92 Gepost op: 27-03-2025, 10:39:57 »
Als je dat waarheid zo kan brengen dat iemand liegt, is de waarheid brengen eventueel mols.
Maar dat is totaal niet wat nimrod doet, in mijn ogen. Het ligt enkel aan zijn wat vreemde naam dat het niet geloofd wordt en ze fout kiezen.

Enkel de mol weet de antwoorden allemaal en kan bewuste keuzes maken, de kandidaten kiezen wat hen het aannemelijkste lijkt op basis vand se opties en wat ze gehoord hebben.

Dat een kandidaat kiest om de waarheid of een leugen te vertellen is niet zozeer van belang bij deze opdracht

Offline foxhunter

• Forumlid
  • Opa F
« Reactie #93 Gepost op: 27-03-2025, 11:10:52 »
naar  Eliminatiestoelen uitschakelen geherrubriceerd.
« Laatst bewerkt op: 27-03-2025, 13:23:41 door foxhunter »

Offline Luc

• Forumlid
« Reactie #94 Gepost op: 27-03-2025, 12:24:12 »
Sarah opperde snel dat het andere busje het verkeerde antwoord zou doorgeven maar Nimrod herhaalde meermaals het juiste beroep van Els. Vind ik niet echt mols maar de reactie van Sarah is wel typisch mols: suggereren dat anderen niet te vertrouwen zijn en dus verdacht maken. Dit heeft ook voor gevolg dat er getwijfeld werd over de echte naam van Nimrod waar ze alle 3 tenslotte voor het verkeerde antwoord kozen.

Sarah en Hilde duidelijk het meest mols hoewel Els ook verdacht was door snel mee te gaan met de verkeerde antwoord over Nimrod en duidelijk koos voor het persoonlijke voordeel. Pedro enigszins verdacht (ging ook mee met dat foute antwoord) maar een beetje onmols is dat hij eerst tegenargumenten gaf over het kiezen van persoonlijk voordeel wat de dames zou kunnen beïnvloeden. Een mol zou hier afwachten en meegaan met een beslissing die in zijn voordeel valt.
« Laatst bewerkt op: 27-03-2025, 12:26:54 door Luc »

Offline Betonmol

• Forumlid
« Reactie #95 Gepost op: 27-03-2025, 13:22:28 »
Laat de koffer nu toch los, de makers hebben al aangegeven dat er een paln b was om die koffer toch in het spel te houden.

De mol hoeft niet in die busjes te zitten vanwege de koffer, maar wel om invloed te houden op het te winnen geld.

We weten niet op welke manier die koffer alsnog in het spel zou komen. Voor de opdracht met de lift/trappen was het alleszins te laat. Daar had dus geen sabotage geweest van het etagenummer en had er ook daar meer geld verdiend geweest.

Offline Smilin Jack

• Forumlid
« Reactie #96 Gepost op: 27-03-2025, 13:41:59 »
de reactie van Sarah is wel typisch mols: suggereren dat anderen niet te vertrouwen zijn en dus verdacht maken.

De inzet was een persoonlijk voordeel, dus de reactie van Sarah kan ook 'kandidaats' zijn.

Offline wouterv

• Forumlid
« Reactie #97 Gepost op: 27-03-2025, 21:41:07 »
Idee die bij mij opkwam: zouden ze de mol in de container zetten waar het het meeste kans is dat het kan mislopen.
Bij de linken leggen kan je altijd op weg helpen en met de quiz is het ook simpel om mensen de juiste kans op te duwen. Bij het gezicht aanraken heb je de vloekregel waardoor het altijd kan mislopen. De mol wil ontsnappen voor het geld.

Natuurlijk kan het altijd mislopen voor de mol: Eline wist niet op tijd op de knop te duwen vb. maar dit had geen invloed op het geld. Maar ik denk daarbij aan Philippe die kon kiezen in de openingsopdracht wie waar ging staan of Pieter die de groepen kon indelen bij zijn openingsopdracht.

Anderzijds bedenk ik: wat zouden ze gedaan hebben als maar 1 groep ontsnapte: zouden die dan alleen doorrijden zonder quiz? Dan was er ook geen geld natuurlijk en het zou slechte tv zijn als niemand ontsnapte.
klaar voor de strijd

Offline Klaartje76

• Forumlid
« Reactie #98 Gepost op: 27-03-2025, 22:14:42 »
Ik denk dat de kans klein was dat er maar één groep in zou slagen om uit hun container te ontsnappen. De ‘dansers-linkleggers’ kregen sowieso om de twee minuten een letter bij in de woorden die ze moesten vinden. Nimrod, Hilde en Jan hadden nog maar 4 letters van Thuis te gaan, dus die hadden (in theorie) nog maximaal 8 minuten vastgezeten.

De openingsproef is op voorhand ook uitgetest hé (ga ik toch vanuit). Dus ze hadden wellicht de inschatting op voorhand gemaakt dat er twee groepen zouden vrij komen binnen aannemelijke tijd.
Er zal ook wel een plan B geweest zijn waarbij ze na een bepaalde tijd een tweede container konden openen, waardoor je altijd het quizgedeelte in de busjes kon laten doorgaan.

Offline Froky

• Forumlid
« Reactie #99 Gepost op: 28-03-2025, 10:15:29 »

Stel een mol zit in de container die niet opengaat , dus er gaan 6-7 kandidaten naar de busjes en die besluiten het eerlijk te spelen en het geld binnen te halen, dan sta je daar als mol met 9k .

Container met de punten is het makkelijkste qua invloed voor de mol, zowel grootste groep , als nog eenvoudig om te gooien ( snel paar keer neus aanraken)
Dus als je als mol in die container zit, kun je het makkelijkst voorkomen dat je niet in de bussen komt.
Moeten we dan geloven dat de mol toevallig pech heeft en niet in de bussen komt?
Ik vind het een lastige ,  ik neig ernaar om te denken dat de kans dat de mol hier zat klein is

Hoe hebben de makers aangegeven dat er een plan B was voor de molkoffer, waar heb ik dat gemist?

Ik ben er mee eens dat de mol normaal niet gaat achterblijven in de groep met 4. Maar de edit toont wel dat zij na het bericht van Gilles toch wel binnen de minuut buiten raken, vooral omdat Michèle opeens 5 keer haar neus aanraakt. Eigenlijk is dat heel vlug, als mol zou je kunnen denken dat dat zeker vlug genoeg moet zijn. Dat je dan als mol pech hebt dat die andere groep binnen die minuut nog eerder weg is, dat kan pech zijn. Het is voor mij nipt genoeg om die 4 nog niet af te strepen (het kan ook wel dat de edit het nipter laat lijken dan het in werkelijkheid was).