Auteur Topic: [Aflevering 2] Opdracht 2 - De trein  (gelezen 14560 keer)

Offline de_witte

• Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 2] Opdracht 2 - De trein
« Reactie #340 Gepost op: 29-04-2025, 19:31:01 »
Ik gok dat Nimrod het aanbod zou krijgen om het bedrag van zijn koffer in de pot te doen, waarbij de groep pas na de finale krijgt te horen wat dat bedrag was. Of om te kijken in zijn koffer en niets in de pot te doen.
Wit is ook een kleur!

Online Barry21

• Forumlid
« Reactie #341 Gepost op: 30-04-2025, 10:31:02 »
Ik weet niet of dit al gepasseerd is, maar wat Sarah doet in wagon 2 is toch echt heel erg kandidaats. Als haar plan als mol is om door te gaan en bijgevolg ook vertrouwen te winnen (1000 euro in de pot), waarom laat ze dan de eerste 10 landen door anderen opsommen om dan zelf, vlak voor tijd, het laatste goede antwoord te geven. Als mol ga je, met dit plan, dan toch actiever deelnemen en meerdere goede antwoorden geven. Nu win je eigenlijk niet zo heel veel vertrouwen en het kost je 1000 euro als mol. Nee, ik zie het gewoon niet. Zeker als je ziet wat er in wagon 3 erna gebeurt. Sarah moet als eerste en draagt zelf ook nog eens 0 glazen. Denk dat de productie wel een handje zou geholpen hebben moest Sarah de mol zijn, om haar hier door te krijgen. Nee, de mol is achtergebleven in de 2e wagen. Michèle zat daar aan de micro (touwtjes in handen) en liet het over aan de andere groep omdat ze dacht dat 11 van de 13 landen vinden een lastige opgave zou worden in 1 minuut. Het feit dat het dan wel lukt, bewijst ook maar weer eens dat de opdrachten enkel slagen als molletje Michèle niets meer in de pap te brokken heeft.

Offline tumtum22

• Forumlid
  • Geslacht: Man
« Reactie #342 Gepost op: 30-04-2025, 11:02:57 »
Als mol ga je, met dit plan, dan toch actiever deelnemen en meerdere goede antwoorden geven. Nu win je eigenlijk niet zo heel veel vertrouwen en het kost je 1000 euro als mol.

Ik zie het ook niet met Sarah. Maar dat je er geen vertrouwen mee wint is duidelijk niet waar gezien hoe veel mensen haar hierdoor hebben afgeschreven ;-) Als ze de Mol is (wat ik nogmaals niet denk) was het een antimolse actie maar tegelijk ook een perfect rookgordijn.

Online Barry21

• Forumlid
« Reactie #343 Gepost op: 30-04-2025, 12:24:36 »
Ik zie het ook niet met Sarah. Maar dat je er geen vertrouwen mee wint is duidelijk niet waar gezien hoe veel mensen haar hierdoor hebben afgeschreven ;-) Als ze de Mol is (wat ik nogmaals niet denk) was het een antimolse actie maar tegelijk ook een perfect rookgordijn.

Ik had het meer over de mensen ter plaatste, maar het klopt wel dat sommige mensen haar al afschreven hiervoor.

Online marivwae

• Forumlid
« Reactie #344 Gepost op: 30-04-2025, 12:48:29 »
Ik weet niet of dit al gepasseerd is, maar wat Sarah doet in wagon 2 is toch echt heel erg kandidaats. Als haar plan als mol is om door te gaan en bijgevolg ook vertrouwen te winnen (1000 euro in de pot), waarom laat ze dan de eerste 10 landen door anderen opsommen om dan zelf, vlak voor tijd, het laatste goede antwoord te geven. Als mol ga je, met dit plan, dan toch actiever deelnemen en meerdere goede antwoorden geven. Nu win je eigenlijk niet zo heel veel vertrouwen en het kost je 1000 euro als mol. Nee, ik zie het gewoon niet. Zeker als je ziet wat er in wagon 3 erna gebeurt. Sarah moet als eerste en draagt zelf ook nog eens 0 glazen. Denk dat de productie wel een handje zou geholpen hebben moest Sarah de mol zijn, om haar hier door te krijgen. Nee, de mol is achtergebleven in de 2e wagen. Michèle zat daar aan de micro (touwtjes in handen) en liet het over aan de andere groep omdat ze dacht dat 11 van de 13 landen vinden een lastige opgave zou worden in 1 minuut. Het feit dat het dan wel lukt, bewijst ook maar weer eens dat de opdrachten enkel slagen als molletje Michèle niets meer in de pap te brokken heeft.

Ja, ze geeft eerst Engeland door (duidelijk een fout antwoord. De Mol weet welke landen er worden gezocht). Mocht het écht haar doel zijn om door te stoten naar de volgende ronde zou ze hier direct Thailand, Wit-Rusland, Nieuw-Zeeland,... hebben kunnen zeggen en niet nog eens eerst een fout land doorgeven.
Het hele verhaal van Sarah als mol die écht wil doorstoten naar de volgende coupé, dat wankelt hier enorm.
I was blind but now I can see

Online mocemole

• winnaar De Mol pool 2024
  • Forumlid
« Reactie #345 Gepost op: 30-04-2025, 13:12:53 »
Ik denk ook niet dat het haar te doen was om per se verder te geraken. Maar als plan A is bij Gilles te geraken, wat ik niet goed snap, want daar val je enorm op, ook omdat je daarna de info niet deelt en geld weg speelt.
Maar bon, dat was plan A. Ze geeft 1 fout antwoord, ze had er echt geen 3 juiste geroepen als ze waren blijven steken op 8.
Maar je ziet Pedro en Rusiana vlotjes 10 juiste antwoorden geven, met 1 juist antwoord zit je ineens dichter bij plan A, en je maakt je onverdacht voor de anderen in de coupé.
Dat ze er 1000 euro mee in de pot brengt is veel, maar ze heeft ineens wel invloed op de verdeling van de koffers die al dan niet bij Gilles zouden geraken.
Stel dat Michèle 700 of 900 had, dan wil je die niet bij de 800 van Hilde.

Online marivwae

• Forumlid
« Reactie #346 Gepost op: 30-04-2025, 13:56:40 »
Ik denk ook niet dat het haar te doen was om per se verder te geraken. Maar als plan A is bij Gilles te geraken, wat ik niet goed snap, want daar val je enorm op, ook omdat je daarna de info niet deelt en geld weg speelt.
Maar bon, dat was plan A. Ze geeft 1 fout antwoord, ze had er echt geen 3 juiste geroepen als ze waren blijven steken op 8.
Maar je ziet Pedro en Rusiana vlotjes 10 juiste antwoorden geven, met 1 juist antwoord zit je ineens dichter bij plan A, en je maakt je onverdacht voor de anderen in de coupé.
Dat ze er 1000 euro mee in de pot brengt is veel, maar ze heeft ineens wel invloed op de verdeling van de koffers die al dan niet bij Gilles zouden geraken.
Stel dat Michèle 700 of 900 had, dan wil je die niet bij de 800 van Hilde.

Ik denk dat de mol hier voor de camera, ingegeven door de productie, zegt dat het Plan A is om tot bij Gilles te geraken, maar ik geloof daar weinig van. Kosten-baten is daar te negatief. Ja, je hebt de uitkomst dan volledig in de hand: je opent je koffer, klaar. En jouw koffer met laag bedrag komt dan zeker bij Gilles. Wat er trouwens niet toe doet als je toch je koffer opent. Maar de kans dat de koffer wordt geopend door een kandidaat is zodanig groot, en de kans dat er sowieso wel 1 of 2 koffers met een relatief laag bedrag (zelfs lager dan het bedrag dat jij als mol in je koffer kan steken om niet door de mand te vallen) bij Gilles toekomen is ook best groot, dat de verdenking die je op je neemt in aflevering 2 door zelf de koffer te openen het gewoon niet waard is.
En het is het al helemaal niet waard om daar dan ook nog eens geld voor te moeten verdienen.

Het hele plan A verhaal komt voor mij over als een dwaalspoor. Om de verdenking te schuiven op diegene die uiteindelijk de koffer opent. Niets meer, niets minder.

En waarom zou ze geen 3 antwoorden juist roepen? Of plan A is een reëel plan, en dan wil en kan je dat bereiken door juiste antwoorden door te geven. Of dat er nu 1, 2, 3 of 10 zijn. Of je wil het niet en dan zwijg je gewoon. En als je niet weet of Hilde, dan wel Rusiana door gaat naar Gilles, wat maakt het dan uit bij wie jouw koffer, of de koffer met 900€ terecht komt? Nogmaals, als de kandidaten er in een discussie niet uitkomen, dan kunnen ze altijd beroep doen op een kansspel als schaar-steen-papier. Dan kan Rusiana winnen en komt de koffer van Michèle met 900€ tóch bij Gilles. Vervolgens zou Rusiana óók de koffer openen (dat gaf ze toe in CDM) en blijft het resultaat hetzelfde. En als je denkt dat de kans dat Hilde de koffer wél opent, en Rusiana niet, dan wil je net dat de koffer van Michèle óók bij Hilde zit. En als je niet zeker weet of Hilde en Rusiana de koffer zouden openen, dan kan je toch best zelf doorstoten tot bij Gilles. Of ten minste de oberopdracht winnen, zorgen dat alle grote bedragen bij jou zitten en Pedro naar Gilles laten gaan met enkel kleine bedragen.

« Laatst bewerkt op: 30-04-2025, 14:16:44 door marivwae »
I was blind but now I can see

Online mocemole

• winnaar De Mol pool 2024
  • Forumlid
« Reactie #347 Gepost op: 30-04-2025, 15:03:51 »
Het gaat niet om de 900 koffer die niet bij Gilles mag geraken, dat mag wel. Daar heb je geen enkele controle over. Maar als je weet dat Hilde al 800 heeft wil je daar niet ook nog die 900 bij, maar eerder een laag bedrag, van Els bvb.

Je wil het zo verdeeld hebben dat de kans om te kijken groter wordt, dat zal eerder gebeuren als het totaal niet te hoog is. Als alle hoge bedragen bij elkaar zouden komen zit er 3000euro in. Als je kan tellen weet je ook dat je het niet slecht gedaan hebt en die kandidaten van wie je de koffers hebt ook goed scoorden.

En nee, ze zou als mol heel erg opvallen met op 5sec nog 3 antwoorden te roepen, in dat geval moet je het laten voor wat het is.

Online Betonmol

• Forumlid
« Reactie #348 Gepost op: 30-04-2025, 16:23:58 »
We zien niet alles hoe de koffers bij wie terecht zijn gekomen.
Maar het lijkt me heel waarschijnlijk dat de productie waakte over de scenario's waarbij een gesaboteerde koffer wiskundig 'betrapt' zou worden doordat het totaal van de drie koffers te hoog of te laag zou zijn.
Voor de mol is het te complex om met al die zaken live bezig te zijn, dat is ook een manier waarop je vroeger de mol kon vinden:
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)
Ik veronderstel dat de briefing en doelstellingen voor de mol vereenvoudigd werden als volgt:
- Zorg dat je vrij komt bij de puzzel niet perse als eerste
- Help persoon x of y want deze hebben een lage score en helpen is onverdacht
- Zorg vooral dat je het bedrag in je koffer kan wisselen tussen de 2 wagons
- Probeer tot bij Gilles te geraken tegelijk zo weinig mogelijk geld op te brengen (bij de landen, bij de glazen)

Online Barry21

• Forumlid
« Reactie #349 Gepost op: 30-04-2025, 16:35:44 »
We zien niet alles hoe de koffers bij wie terecht zijn gekomen.
Maar het lijkt me heel waarschijnlijk dat de productie waakte over de scenario's waarbij een gesaboteerde koffer wiskundig 'betrapt' zou worden doordat het totaal van de drie koffers te hoog of te laag zou zijn.
Voor de mol is het te complex om met al die zaken live bezig te zijn, dat is ook een manier waarop je vroeger de mol kon vinden:
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)
Ik veronderstel dat de briefing en doelstellingen voor de mol vereenvoudigd werden als volgt:
- Zorg dat je vrij komt bij de puzzel niet perse als eerste
- Help persoon x of y want deze hebben een lage score en helpen is onverdacht
- Zorg vooral dat je het bedrag in je koffer kan wisselen tussen de 2 wagons
- Probeer tot bij Gilles te geraken tegelijk zo weinig mogelijk geld op te brengen (bij de landen, bij de glazen)

Exact was Michèle probeerde dus.

Online Betonmol

• Forumlid
« Reactie #350 Gepost op: 30-04-2025, 17:07:57 »
Exact was Michèle probeerde dus.
Ja dat schreef ik uiteraard met haar als mol in gedachten.

Ze had bij de -land opdracht de microfoon in handen, ideaal om een opbod te realiseren tot het té moeilijk wordt. Denk dat ze wel goed inschatte om het aan de anderen te laten. Die het dan net wel halen.

Online Barry21

• Forumlid
« Reactie #351 Gepost op: 30-04-2025, 17:19:33 »
Ja dat schreef ik uiteraard met haar als mol in gedachten.

Ze had bij de -land opdracht de microfoon in handen, ideaal om een opbod te realiseren tot het té moeilijk wordt. Denk dat ze wel goed inschatte om het aan de anderen te laten. Die het dan net wel halen.

Ja, eigen was de kans niet zo groot dat ze dit tot een goed einde zouden brengen. 11 op 13 is best knap.

Offline Molekule

• Forumlid
« Reactie #352 Gepost op: 30-04-2025, 18:40:58 »
Je wil het zo verdeeld hebben dat de kans om te kijken groter wordt, dat zal eerder gebeuren als het totaal niet te hoog is. Als alle hoge bedragen bij elkaar zouden komen zit er 3000euro in. Als je kan tellen weet je ook dat je het niet slecht gedaan hebt en die kandidaten van wie je de koffers hebt ook goed scoorden.

Ja, maar als het goed uitdraait komt er net minder in de pot. Die kans is 1 op 2.

« Reactie #353 Gepost op: Gisteren om 09:25:38 »
Ik kan het maar niet begrijpen hoe sommigen door Sarah een streep willen zetten.. De mol wil, als hij niet in het laatste wagon zit, op zijn minst in wagon 3 komen om te zorgen dat de kans groter wordt dat de molkoffer mee gaat naar het laatste wagon.

Offline Crapuleke

• Forumlid
« Reactie #354 Gepost op: Gisteren om 09:38:11 »
Maar alle koffers uit wagon 3 gaan toch mee?
Ben het wel met je eens dat de mol daar zou willen zitten, zodat hij kan zorgen dat de koffers met het laagste bedrag bij de kandidaat komen die de grootste kans heeft bij Gilles te komen zodat de kans groter is dat er gekeken wordt.

Online Mogura

• Forumlid
« Reactie #355 Gepost op: Gisteren om 09:50:26 »
Alle koffers uit wagon 2 gaan mee, als je daar je koffer afgeeft heb je 50% kans dat hij tot bij Gilles komt.
Alle koffers uit wagon 3 gaan mee, als je de proef niet wint staan de koffers volgens mij klaar voor het winnende team om ze mee te pakken. De mol zit niet in het winnende team dus heeft geen invloed op wie welke koffer neemt. Hier is dus ook een 50% kans dat je koffer tot Gilles komt. Je zou de kans groter kunnen maken moest je de koffer kunnen meegeven met de kandidaat die jij denkt dat de andere zou kunnen overtuigen om tot bij Gilles te mogen gaan. Is dat ook zo gelopen, hebben Pedro en Sarah hun koffers persoonlijk mogen overhandigen.

Van wat ik uit de beelden kan zien is dat het niet zo is Gilles zegt tegen de windende Hilde en Rusiana "Neem de koffers van Pedro en Sarah maar mee.". Mijn conclusie is dus dat je die proef wel wil winnen om de kans groter te maken dat je koffer tot bij Gilles komt. Dan moet je natuurlijk zelf tot bij Gilles gaan, want je hebt je koffer nog mee.
Als Pedro en Sarah zelf de koffers mogen overhandigen hadden ze die beelden dan niet laten zien en had Gilles het dan niet anders geformuleerd?

Online Betonmol

• Forumlid
« Reactie #356 Gepost op: Gisteren om 09:55:32 »
Er is hier al eerder geopperd waarom de mol zijn of haar koffer het liefst zou wisselen naar €300 of €400. Omdat bij een wissel naar €100 of €200 er een te grote kans is dat de som van de koffers bij Gilles wiskundig weggeeft dat er wel zeker een mol moet tussenzitten. Wisselen naar €500 of hoger lijkt dan weer onlogisch omdat het dan een flauwe sabotage is.
Als we nu de proef op de som nemen van alle mogelijke combinaties met een niet-gemolde koffer van Sarah of een wel-gemolde koffer (rood) dan kom ik op het overzicht in bijlage.
Bijkomende info die we hebben is dat Els geen koffer van €100 had.
€300 lijkt me de meest wenselijke koffer om als mol door te geven. Maar eigenlijk zijn er niet veel combinaties die dan tot €900 kunnen leiden omdat drie keer €300 niet kan.

Offline Crapuleke

• Forumlid
« Reactie #357 Gepost op: Gisteren om 10:10:46 »
Juist omdat we de beelden niet hebben gezien en Hilde de koffer van Sarah en één koffer van Pedro heeft, dus geen stapel heeft meegenomen, krijg ik het idee dat daar bewust koffers met lage bedragen aan Hilde zijn gegeven/aangereikt. En dat mogen we natuurlijk niet zien. Geen zekerheid natuurlijk, maar dat verwacht ik als Sarah de mol is en kan verklaren dat zij het laatste antwoord geeft voor 1000 in wagon 2. Niet gelukt om zelf bij Gilles te komen, maar wel nog enige invloed op het geld.

Online Barry21

• Forumlid
« Reactie #358 Gepost op: Gisteren om 10:46:40 »
Juist omdat we de beelden niet hebben gezien en Hilde de koffer van Sarah en één koffer van Pedro heeft, dus geen stapel heeft meegenomen, krijg ik het idee dat daar bewust koffers met lage bedragen aan Hilde zijn gegeven/aangereikt. En dat mogen we natuurlijk niet zien. Geen zekerheid natuurlijk, maar dat verwacht ik als Sarah de mol is en kan verklaren dat zij het laatste antwoord geeft voor 1000 in wagon 2. Niet gelukt om zelf bij Gilles te komen, maar wel nog enige invloed op het geld.

De koffer van Pedro is aan Rusiana gegeven en die van Sarah aan Hilde. Ik snap niet wat je hier bedoelt met stapels. Is toch allemaal vrij logisch?

Of denk je dat er binnen de koffers die Pedro en Sarah hadden nog geswitcht is?

« Reactie #359 Gepost op: Gisteren om 11:25:53 »
Maar alle koffers uit wagon 3 gaan toch mee?
Ben het wel met je eens dat de mol daar zou willen zitten, zodat hij kan zorgen dat de koffers met het laagste bedrag bij de kandidaat komen die de grootste kans heeft bij Gilles te komen zodat de kans groter is dat er gekeken wordt.
Ik bedoel dat er maar 2 koffers worden meegenomen in wagon 3. Dus 50 % kans voor de molkoffer bij de persoon te hebben die je wil.