Mja. Ik vond het een heel lastige aflevering om iets nuttigs uit te halen.
Bij opdracht 1: logischerwijs zit de mol bij de roeiers, want daar is het meeste geld te saboteren, de mol kan hier ook nog stokken in de wielen steken bij de dansers dmv de molkoffer. Alleen...de roeiers deden het eigenlijk best goed. Ze winnen ook zeer nipt, waarbij ik dan denk: kan de mol dan niet net dat tikkeltje meer mollen opdat ze verliezen? Of was de mol al alles aan het doen om het tegen te houden zonder het te laten opvallen, maar lukte het toch net niet?
Ok, dan zit de mol misschien toch niet bij de roeiers, maar bij de dansers. Maar...dat is een slechte positie, want zonder mol bij de roeiers zouden ze daar 4000€ kunnen verdienen. De dansers hebben 0 invloed op de roeiers. Niet ideaal. En als de mol dan bij de dansers zit, dan zijn de keuzes van de mol toch zeer bedenkelijk. De mol zit dan bij de repetitie. De mol weet dan dat Sarah de beste is van hun twee. Waarom dan het label van FAKE bij Hilde hangen? Is Hilde een luie mol die kiest voor de gemakkelijke oplossing? Dan vind ik het een slechte molactie, want zij heeft volledige controle over haar danskunsten en kan zich laten afvallen door slecht te dansen.
Is de mol Sarah, dan haalt ze zelf 1000€ binnen, en kiest er dan voor om het label te hangen bij iemand die toch waarschijnlijk door de mand zou vallen. Ook daar, qua molactie maar mager. De beste theorie die ik kan bedenken om de mol bij de dansers te plaatsen is: Sarah hing het label bij Hilde, danste naar eigen bevinden slecht, maar haar fouten werden niet opgemerkt door de jury en zij vonden nr 6 toch slechter dansen.
Maar dan blijft: ze heeft dan geen invloed op de roeiers, waar veruit het meeste geld kon verdiend worden.
Terug naar de roeiers: bij de mannen is het verdacht dat geen van hen blijkbaar de juiste maat kon houden. Het probleem is: ik heb geen idee hoe moeilijk dit was. Wat ik wel weet is dat het toch vrij moeilijk moet zijn voor gewone kandidaten, want als de mol bij de mannen zit, dan was er één keer een duo zonder mol, en dat mislukte ook.
Bij de vrouwen: enkel Michèle (mijn mol) blijft over en eigenlijk vond ik dat ze het wel echt goed deed. Ze drukte op het einde toch nog de vrouw door, op een manier die we ondertussen wel al gewoon zijn van haar (ze deed het bij Via Ferrata, ze deed het bij de loterij, bij de olifanten), maar 3 op 4 is sowieso niet slecht.
Dus ik loop vast bij de eerste opdracht.
Bij de ballonnen vond ik Michèle wel verdacht: als eerste aanstalten maken om de gouden ballon te doorprikken, (wederom) 2 x aansturen op een foute stad (Rome bij Barcelona, Panemakanaal bij New York)
Sarah was dacht ik verdacht bij de keuze van de koffers, maar bij het herbekijken blijkt dat niet echt zo te zijn. Bij de laatste 2 koffers laat ze Els beslissen welke koffer ze gaan openen. Dat is wel veel controle afstaan bij een 50/50 keuze. Toegegeven, ze zei iets daarvoor wel "ik zou voor rechts gaan, dan zijn we hem gewoon gevolgd". Dat kan Els zeker beïnvloed hebben. Maar Els vraagt daarna nog, wijzend op de middelste koffer: "en wat zit er in deze kist...ik heb toch het gevoel dat daar en vrijstelling inzit Pé". Dus voor Sarah als mol zou het dan toch gewaagd zijn om dan de keuze in de handen van Els te laten.