1.1 De Molkoffer
Sarah:
Ze komt in het eerste busje terecht. Dan zijn er voor de mol 2 tactieken om (bijna) zeker in de helikopter te geraken.
* Je gaat voor 3 juist antwoorden en kletst 9000€ in de pot.
* Je antwoordt de eerste fout. Dan heb je nog 2 kansen dat de anderen een fout maken. Moet je dan zelf nog een derde vraag beantwoorden, dan heb je die juist en verdien je 3000€.
Maar wat Sarah doet is nutteloos geld verdienen en dan hopen dat de anderen op het einde nog een foutje maken. 3000€ in de pot zonder tactiek.
Michèle:
Of ze de opdracht volledig wou saboteren door met zekerheid te laat te komen, dan weet ik niet. De kans dat ze zich verslikt heeft in het tijdrekken, is zeker een mogelijkheid.
1.2 Floating Market / Muay Thai
Beide verdacht.
1.3 De lift
Weinig geld te verdienen, valt niet veel te analyseren. Molactie is toch buiten beeld gebeurd.
2.1 Drakentoren
Het viel me op dat Michèle en Pedro tijdens hun laatste beurt nog een bord meebrengen. Sommige beelden zijn zelfs die van hun eerste beurt.
Waarom krijgen we daar niks over te zien? Bizar. Een finalist die een foute naam bijheeft of buiten tijd aankomt, dat komt toch in beeld? Wordt hier een molactie van Michèle verstopt?
Mogen we niet weten dat ze helemaal tot boven zijn geraakt en er toch in zijn geslaagd iets of wat van naam te vormen? Ik stel me ineens de vraag of het wel klopt dat Alexy net bij hun laatste beurt 3 keer op de rode knop heeft getitst. Misschien was dat wel bij Sarah en Nimrod (zodat zij eigenlijk een pak minder verdacht zijn dan wat men laat uitschijnen).
We zien in ieder geval dat de andere kandidaten kijken naar wat Pedro in zijn handen heeft.
Links eerste beurt, rechts tweede beurt:
2.2 De trein
Hier is genoeg over gezegd geweest.
Sarah: Verdient onnodig geld (weeral). Als ze ook voorbij de glazen moest geraken, dan had ze mogelijk nog 500€ extra moeten verdienen.
Michèle: Gaat mee met het plan van Alexy. Lijkt me niet verkeerd als mol, de andere groep 11/13 proberen te laten vinden.
3.1 Olifanten
Sarah: Bo Yo: 2,50 ipv 2,32
Sai Yok: 2,15 ipv 2,11
Tang Mo: 3 op de kop juist
Michèle:Bunmee: 1,95 ipv 2,25
Kai Na: 2.36 ipv 2,50
Cat: 2,16 ipv 2,36
De rest zien we niet:
Buetont: 1,90 -> moet < 2,11
Chompoo: 2,30 -> moet 2,11 < Chompoo < 2,25
En dan begint het geschuifel met de beelden, te bewijzen door de positie van het kettinkje van Michèle.
Els laat een bepaalde situatie achter aan bord.
Michèle en Hilde komen aan.
We zien dat de lengte bij Kai Na gecorrigeerd is van 2,36 naar 2,50. Hoe dat komt weten we niet. Eén van hun heeft dat veranderd. Ik vermoed dat Sarah en Alexy die opnieuw correct hebben opgemeten.
Dan volgt Michèle haar buikgevoel en wisselt ze Bo Yo en Kai Na. Ze kan ook niet anders, want ze kennen nu de lengte van Kai Na.
Dan begint Hilde als een bezetene te wisselen. Ze wisselt dan Bo Yo en Chompoo, waardoor ook Bo Yo juist komt te hangen. Enkel Bunmee, Cat en Chompoo hangen dan nog fout. Moest ze Bunmee en Cat ook nog gewisseld hebben, dan zou Bunmee ook juist hangen en zouden er nog maar 2 fout hangen.
Naar mijn gevoel trekt Michèle hier aan de noodrem.
Michèle neemt de leiding en ze beantwoorden hun vraag fout. Daarna maant ze Hilde aan om af te drukken en dat doet ze.
Alexy en Sarah staan dan bij Bunmee. Minstens één van hen is niet de mol. Maar toch heeft Michèle aan bord nog altijd 1,95 bij Bunmee staan. Zeer bizar.
Ze hangt de bordjes nog eens fout en ze valt af.
Dan komt Alexy aan het bord en krijgt ook een vraag.
We kunnen moeilijk inschatten hoe de 10 minuten tussen vraag Michèle/Hilde en vraag Alexy zijn ingevuld, en wie verantwoordelijk is voor het cruciale tijdverlies.
Michèle in deze opdracht toch een pak verdachter dan Sarah.
3.2 Radio molBeide verdacht.
3.3 Gokken met de balletjes
Sarah: in de laatste ronde geeft ze gewoon toe dat ze 4 balletjes heeft gekocht. Riskant, want als de anderen dit oppikken dan breng je 1000€ op of ben je je pasvragen kwijt. Ik zie de mol eerder dit risico nemen dan een kandidaat.
Langs de andere kant gaat ze mee met Nimrod om toch nog een poging te doen om geld te verdienen, wat weer onmols is.
Michèle: stuurt en gaat zelf af, laat Jan achter als backup. Dus ook verdacht.
4.1 Roeiers
Michèle: Ik zou hier als mol toch ook wat harder doorduwen. Twijfelmomentje voor mij voor Michèle als mol.
4.2 Masked dancer
Sarah gaat zelf in deze groep, terwijl ze vanuit de roeiers dit label ook had kunnen wisselen. Flauw. Zelf had ze hier ook wat meer moeite kunnen doen om zich zelf eruitt e laten pikken.
Maar toegegeven, ze lijkt wat teleurgesteld en ongemakkelijk op het einde.
4.3 Schattenjacht
Sarah: ze prikt heel bewust enkele ballonnen van Els, duidelijk te zien. Wanneer ze 2 ballonnen tegelijk proberen, staat ze daar ook onnodig heen en weer te wiegen. Kan natuurlijk ook nepmollen zijn.
Is Els er op Sarah uitgevlogen?
Michèle: matig verdacht, maar laat wel duidelijk merken dat ze zelf wil gaan prikken.
5.1 Red de bezoekers
Beide verdacht. Hoewel de positie van Sarah nogal zwak is moesten de anderen snel de roos raken en er weinig vragen te beantwoorden zijn.
5.2 Anne
Beide verdacht
5.3 Fruitwandeling
Sarah: doet niet echt iets verdacht
Michèle: Wanneer de begeleider het blad van Alexy en Nimrod afkeurt, gaan haar mondhoeken omhoog.
Het lijkt echt of ze bij het fruit alle antwoorden al kent, hoe ze hier met Hilde speelt valt op. Wanneer ze terug bij de groep komen, heb ik het gevoel dat ze echt expres slecht acteert.
6.1 Golf
Sarah: Weer kiest ze voor de groep waar de molkoffer van buitenaf invloed op heeft. De eigen helm saboteren heeft totaal geen zin. Dus waarom dat risico nemen? Voor de beelden? Ja het is tv, maar dat is het niet waard.
Michèle: veel foute antwoorden, en vooral de twee bijna laterale golfslagen vallen op.
6.2 Halve diner
Sarah: verdient 500€ voor de pot, totaal onnodig. Het argument dat die er achteraf weer uit gaan, gaat volgens mij niet op. Als er niemand geld had verdiend, dan zou het geld wel gewoon uit de pot zijn gegaan.
En dan nog een flauw chatgesprek met zichzelf, om daarna de sabotage met de lachhelm te verzwijgen. Als mol wil je de mindere lachprestatie daar toch achter verstoppen? Als dit nodig was om de sabotage aan de auto te verbergen, dan had ze dat gewoon niet moeten doen.
Michèle: verdient geen geld, goed zo.
6.3 Pedro bevrijden
Beide met fouten en tijdverlies, beide verdacht.
Sarah komt op een beslissende positie terecht, maar dat is ook maar met gelukje. Als Michèle en Nimrod de laatste vraag wel juist beantwoorden, dan gaan zij.
Eliminatie:
En hier kraakt het. De nek van Michèle staat op ontploffen.
Het kan zijn dat ze stress heeft omdat ze moet gaan acteren, maar toch... nog nooit gezien bij een mol.
7.1 Op de bus
Beide verdacht, en ook beide niet mols genoeg.
Kwa molkoffer-tool dacht ik in eerste instantie aan een afstandsbediening zodat Sarah zichzelf op de foto kon zetten moest Michèle de trap leeg krijgen, maar dan is de tool alleen te gebruiken bij de camera beneden.
Sarah komt sturend over, maar uiteindelijk vat ze gewoon samen wat ze buiten beeld hebben besproken.
7.2 Batman House
Sarah: het feit dat ze haar lach niet kan inhouden spreekt tegen haar als mol. Nimrod gaat mogelijk toch voor geld, dus die wil je er zeker uit.
Michèle: acteert (bewust?) slecht, en probeert Alexy uit te schakelen. Helaas mislukt, maar toch verdachter dan Sarah.
Het verdict:
Ik zou het bij god niet weten.
Ik vind Sarah een logischere keuze voor de makers, en ik heb wel een mol-vibe bij haar buiten de opdrachten. Hoe ze bij Jan en Pedro aankomt bij de meloenen, hoe ze doet wanneer ze Thailand op het nippertje vindt,... heel goed geacteerd, maar het voelt voor mij net over the top, waardoor het verdacht wordt.
Ik had ze eigenlijk snel afgeschreven omwille van het onnodig geld verdienen. Maar beetje bij beetje is toch de twijfel gekomen.
En Michèle doet heel vaak wat een mol moet doen, maar echt elke actie wordt 5 keer in beeld getoond. En een flashback, en een andere kandidaat moet er nog eens over vertellen in de biecht,.. elke keer opnieuw.
Ik heb kwa mol een Griekenland en vooral een USA-gevoel/vrees bij dit seizoen. En we weten hoe dat is afgelopen.
Ik ga het houden op: ik hoop dat het Michèle is, en dat we voortaan het argument van "te nadrukkelijk in beeld" niet meer gaan kunnen gebruiken.
Maar als ik me baseer op de geschiedenis, dan vrees ik dat het Sarah gaat zijn.