Dat er niet met biechten gestrooid word, vind ik echt heel fijn. Er was onlangs een aflevering in Nederland waar ik er echt knettergek van werd dat er voor de zoveelste keer gezegd moest worden hoe "vet" de ene locatie wel niet was, en hoe het er "echt heel mooi" was, en dat telkens opnieuw en opnieuw bij iedere opdracht. Het is een stuk gemaakter. De soberheid waarmee het in Vlaanderen gemonteerd wordt, is echt heel fijn om naar te kijken. Gilles De Coster legt heel duidelijk de opdracht uit, vaak in voice-over wanneer het om dingen gaat die de kandidaten zelf moeten achterhalen - dat is een helderder alternatief dan de kandidaten door elkaar heen verschillende delen van de speluitleg te laten geven (maar dan wel van een spel dat ze niet zelf hebben bedacht of waarvan ze het draaiboek niet kennen, zodat ze in vage termen moeten uitleggen wat ze toen dachten en tussendoor wat ze op dàt exacte moment dachten wat die persoon daarover dacht....)
Een stuk leuker als je dat helemaal niet weet van deze mensen en hen gewoon met elkaar ziet praten in plaats van in hun eentje tegen een camera. Ook het gebruik van muziek is echt heel verfrissend. Er is absoluut muziek, maar die is niet opdringerig of overdreven toonzettend. En dan heb je alle extra beelden, die echt gebruik maken van interessante technieken (360°-video!), én die hele Mol-website waarop je verdachte dingen kunt opschrijven in een digitaal molboekje. Het is gewoon heel verzorgd en er is echt heel veel moeite in gestoken om het ook in 2016 echt op de juiste manier te laten leven, op Facebook en waar dan ook.
Ik heb het gevoel dat er allemaal een tikkeltje minder manisch op word gereageerd dan in 1999, maar het blijft wel week na week een gespreksonderwerp. Ideaal, dus. Complimenten aan de crew.