In Nederland is vrij vaak wel een groepsvrijstelling te verdienen. Of een aflevering zonder afvallers. Daardoor hebben we in Nederland 10 afleveringen (incl. de reünie). In Nederland zijn tot op heden alle opdrachten waarbij een groepsvrijstelling in het spel kan komen etc. tot op heden geslaagd. Daardoor konden er steeds 10 afleveringen gevuld worden.
In België was vlgs. de makers wel rekening gehouden met de terugkeer van Ruth. Het zou mij niks verbazen dat ook voor de belgen aanvankelijk 10 afleveringen gepland stonden. Maar helaas, de groep wou Ruth niet terug. Ik denk dat we daarom maar 9 afleveringen hebben. En de opdrachten die nu niet doorgaan? Die zullen in aangepaste vorm vast volgend jaar wel aan de orde komen.
Beetje naief dit hoor, sorry. Een omroep (VIER, AVROTROS) neemt een vast aantal afleveringen af Plus alles wat Luc hierboven schrijft. Ik heb al eens eerder gemeld dat die groepsvrijstellingen die zogenaamd altijd doorgaan gewoon gepland zijn. Vaak is niet te controleren of het echt klopt. Neem bijvoorbeeld aflevering 1 in WIDM dit jaar. Er moesten vijf koppels zijn, dus tien deelnemers, voor de kloosteropdracht. Niemand kan controleren of degene die een rood scherm had moeten krijgen echt bij degenen zat die hun scherm niet te zien kregen. Het grootste bewijs hiervan zie je in WIDM serie 10 waar Arjen, zonder jokers, als enige op de verkeerde Mol zit en toch een groen scherm krijgt. Dat is overigens ook de enige keer dat ik het de productie een beetje kwalijk neem, want het heeft Arjen daar mogelijk echt op een verkeerd spoor gehouden.
Het is trouwens één keer voorgekomen dat de groepsvrijstelling niet door ging in Nederland, nl. met Nicolette in serie 8, maar daar was de kans op mislukken zo groot (er is vast wel iemand die zijn jokers niet inlevert) dat ik dit ook als gepland beschouw.