Die antwoorden van de nee-groep op de vraag of ze de Mol willen zijn waren inderdaad nogal vaag. Het was ook mijn logische eerste gedachte, dat het goed zou kunnen dat de mol hier gewoon zijn antwoord acteert om een van de groepen te vervolledigen. Van negen mensen zie je daar hun echte reactie. Van onze Mol is het toevallig een echte (in het geval dat vijf kandidaten al nee hadden gezegd) of een valse (indien er maar vier kandidaten de Mol wilden zijn). De geschiedenis leert ons wel dat nogal wat kandidaten die meededen aan dit programma maar al te graag de Mol hadden willen zijn (of ze dat ook goed zouden doen laat ik in het midden, maar het waren er meestal toch zeker meer dan vier), waardoor je geneigd bent te denken dat de Mol in de nee-groep zou horen.
Kijk eens naar Hanne, Ruth, Manuella, Bruno, Thibaud. Thibaud zegt eigenlijk ja tegen de mol, de Mol zijn zou binnen zijn comfortzone liggen. Hanne zegt dat ze het zou kunnen maar het niet ziet zitten. Manuella zegt dan weer dat ze de grappigste uit de geschiedenis zou zijn, dat ze niet alles zou snappen. Bruno speelt liever het spel, en Ruth zegt dat ze niet kan liegen want dat komt toch uit.
Allemaal nogal vage nee-antwoorden, dat van Hanne, Ruth en Manuella vond ik het ongeloofwaardigst overkomen. Hanne kijkt daarbij ook nog eens weg. Sowieso vind ik hen af en toe ietwat gemaakt overkomen. Een Hanne bv. je zou toch denken dat net zij met haar jeugdig enthousiasme dat ze tentoonspreidt juist wel zoiets zou zien zitten.
Om het over de proef zelf te hebben:
Wat wel is, uiteindelijk kiezen ze voor de vlag van de nee-groep. Maar de mol heeft twee kansen om te saboteren als die nog bij het laatste groepje overblijft. Als die in de jagroep zit had die ook de anderen kunnen overtuigen om voor hun vlag te gaan. Maar zoals we al weten, niet alles wat de Mol doet lukt! De meeste mensen gaan ervan uit dat de Mol zomaar altijd op de beste plaats staat. Maar het tegendeel is meestal waar, het zou ook veel te veel opvallen. Zeker bij de start. Iedereen moet er nog inkomen, en alles hangt af van het karakter van de nieuwe Mol.
Idealiter zit je bij het laatste groepje die alle invloed heeft, maar mij lijkt de beste plaats om onopvallend te saboteren, in een niet te vergeten eerste! opdracht, helemaal in het begin. Er actief mee voor zorgen dat er een foute methode wordt gekozen bij het meten. Als je dat doet én ook nog eens een al dan niet dure opdracht laat mislukken heb je toch al hennig wat gesaboteerd.
Dus wat mij betreft, ik zie niet in waarom de Mol niet bij een van de mislukte proeven kan zitten. De eerste aflevering draait volgens mij sowieso niet meteen rond de ideale positie van de mol, eerder rond een eerste indruk neerzetten.
Verdere bedenkingen bij deze proef:
Hanne was nogal mondig, ook bij het kiezen van de juiste tactiek bij het meten, vindt de juiste oplossing nadat de tijd om is. Als je goed oplet zie je in het begin Bruno haar bijna de oplossing aanreiken. Vond ik heel vreemd toen ik het terugzag. Zij waren er echt dichtbij van in het begin maar toch pakten ze het daarna fout aan.
Tja, en van Stijn en Cathy had ik ook meer verwacht bij hun proef, zeker met hun achtergrond. Al hadden ze wel meer vloeistof overgetapt dan Hanne en Bruno.
Bij Gilles zag ik trouwens nog een stuk plakband achterblijven dat op de grond bleef plakken. Heeft nog iemand dat gezien? Hij kon ook geen traan laten, maar of zout wrijven in je ogen veel gaat helpen? Er was kritiek van een andere kandidaat dat ze hem afvaardigden voor deze proef, maar of Marc of Issabel een zoveel betere keuze is te betwijfelen.
Issabel kwam meteen nogal wantrouwend over, geeft nogal gemixte signalen. De anderen terechtwijzen terwijl de vlag van de ja-groep eveneens fout staat.
Thibaud probeert meteen leiding te nemen en was ook te verwachten met zijn achtergrond.
Manuella vind ik dan weer redelijk meegaand. Iedereen vindt haar meteen heel lief, vertrouwt haar meteen, de mama van de groep maar haar karakter kan ook dienen als perfect profiel voor een Mol, ze zou dus wel eens gevaarlijker kunnen zijn dan ze op het eerste gezicht lijkt over te komen.
Marc is ook nogal meegaand maar hij stuurt meer mee met de ideeën van de anderen.
Ruth zet meteen de toon van onhandigste van de groep, maar toch blijft ze overeind tot het laatste groepje. Toch kwam ze een beetje gemaakt over, en blijkbaar is ze toch in staat om op commando te wenen. Dus wat moeten we van dat onhandig zenuwachtig personage geloven?