Ik bedacht me plots iets. Hans vertelt tegen haar dat hij waarschijnlijk op 1 persoon gaat inzetten. In de discussie om te achterhalen wie het rode scherm heeft, richt Hans zich ook naar Eline. Als Eline kandidaat is, zou ze dan niet zeggen dat Hans alles op 1 persoon ging inzetten? Als Hans een rood scherm heeft, verdienen ze 3000 euro. Als Hans groen heeft, weet hij waarschijnlijk wie de mol is.
Als mol is het natuurlijk verstandig om hierover niets te zeggen. En bevestigen wat Hans zegt aan de groep.
Toch wel een verdachte actie van Eline lijkt me.
Ik vond dat ook een interessant moment, maar hoe jij het schetst klopt volgens mij niet helemaal.
We zien Hans voorafgaand aan de test tegen Eline zeggen dat "je beter alles op jezelf kan zetten". Wat hij verder nog gezegd heeft en of hij echt alles op zichzelf of anders op één andere persoon gezet heeft weten we niet.
Wat we wel weten is dat Hans tijdens het overleg zegt: "Ik heb gezegd (tegen Eline) dat als ik rood zou hebben dat ik geen zin had om opnieuw voor mijn plaats in de groep te vechten." Daarvoor: "Eline, je weet wat ik gezegd heb. Dus.. Bij mij was het groen." De reactie van Eline is dan volgens mij een gebaar van "dat kan je nou wel zeggen, maar niemand is te vertrouwen, jij ook niet".
Volgens mij kan je deze reactie verklaren met de volgende drie scenario's:
- Eline is kandidaat die zelf groen zag en ze weet niet of ze Hans wel kan vertrouwen.
- Eline is kandidaat die zelf rood zag en dus weet dat Hans de waarheid spreekt. Ze zal dit niet willen bevestigen omdat de kans dan wellicht groter is dat zij zelf als de kandidaat met het rode scherm ontmaskerd wordt en naar huis moet.
- Eline is de Mol en weet dat Hans de waarheid spreekt dat hij groen zag. Ze zal dit niet willen bevestigen omdat de kans dan groter wordt dat de juiste persoon wordt aangewezen en er 3000 euro verdiend wordt.
Onwaarschijnlijk scenario:
- Eline is de Mol en weet dat Hans liegt omdat hij rood zag. Onwaarschijnlijk want nu zal Eline Hans wel willen bevestigen in zijn leugen. Dit doet ze niet.
Conclusie: Niet per se een verdachte of onverdachte actie van Eline.