Dit heb ik al op een ander forum geplaatst, maar ik wil graag ook jullie mening horen.
Tot nu toe was Sam niet buitengewoon verdacht voor mij.
Wel vroeg ik me af, waarom hij niet ging kijken in het gebouwtje dat toegang gaf tot het gouden ei en de meer verborgen letters in de ondergrondse tunnel. En dat, terwijl hij ervoor stond en, naar eigen zeggen, graag het gouden ei wilde... Maar ja, hij zong op dat moment heel onverdacht, met zijn 'tenorstem', dat Eline het gouden ei had, waarbij hij nog even nonchalant aan een struikje plukte.
Zou hij de overbekende thriller 'Het gouden ei' van Tim Krabbé niet kennen? En daardoor niet weten dat een 'gouden ei' zich misschien op een plek kon bevinden waar het daglicht niet kon binnenkomen? Iets waar professor Hans mogelijk wel aan had gedacht, vandaar zijn vondst? Dat zou kunnen natuurlijk. Lezen of films kijken behoren wellicht niet tot de liefhebberijen van Sam. Toch vond ik het vreemd, omdat Sam me een redelijk ontwikkelde jongeman lijkt.
Ik heb, bij het herbekijken van de aflevering, het kaartje met de letters in het doolhof nog eens bestudeerd. Met de letters daarvan zijn alleen de namen van Davey, Hans en Robin te vormen. Ik dacht eerst: ha, verdachte nummer 1 van mij zit ertussen (op dat moment Robin, namelijk). Ter verduidelijking: er was slechts 1 'e' bij de letters, dus de namen van Annelies en Eline vielen af.
Dit was me allemaal te meerduidig. Drie namen die te vormen waren met die letters, waren er twee te veel.
Ik wilde mijn gepuzzel als niet ter zake doende al afschrijven, totdat ik later in de aflevering op dat kaartje zag wat de (enige vier) letters waren die zich in de ondergrondse tunnel bevonden (zie de tweede afbeelding in de aflevering, met het rode vlak).
Dit tweede kaartje kwam in beeld vlak nadat Gilles het woord 'Hint' had gelegd in het scrabble spel...
De letters die zich in de ondergrondse tunnel bevonden waren de volgende - waarbij twee lijnen op het kaartje ook nog eens richting de 's' wijzen-: de 'k', de 'p', de 's'en de 'a'.
PAK S.
En dan is deze 'S' ook nog eens de aller onderste letter op het kaartje.