Natuurlijk is de eerste inzet in de app een bijna blinde gok. Ik had Olcay ingevuld en lette daar ook extra op, ook omdat ik vorig jaar met Vincent na aflevering 1 al mijn punten al kwijt was. Wat me toen opviel...
Olcay draait de volgorde van de voorwerpen meteen om: kluis, jokers, geld. Dat is de volgorde die voor de Mol interessant is, maar niet zoals die in eerste instantie door Art gepresenteerd is. Maakt ze hier het geld minder belangrijk?
Ruben gaat op zoek naar Ficelle. Olcay wacht af en doet niet actief mee. Ruben moet haar zelfs roepen om mee te komen. Ruben begint ook meteen te puzzelen.
"Op de achterkant van de kaarten moet vast wel iets staan," zegt Olcay. Waarom moet dat? Van wie? Hoe vaak is dat zo? Het zijn inderdaad de laatste twee kaarten die een aanwijzing bevatten en Olcay benadrukt het belang. Terecht. Zonder zou het een oninteressante aflevering zijn geworden. "Dat is het duo, dat we zoeken," concludeert ze. Terecht. Maar een idee over hoe en wat heeft ze niet. Loes is ook degene die hen belt, niet andersom. Zo ver gaat het idee van Olcay dan weer niet.
Olcay wijst in het telefoongesprek meteen weer op de achterkant van de kaarten. Daarmee houdt ze het spel gaande of brengt het op gang.
Ruben en Olcay worden gebeld door Emilio en Stine. Bellen niet zelf. Olcay staat en doet... Ehm... Ja, wat eigenlijk? Hen wijzen op de achterkant van de kaarten. Weer.
Ruben vindt uit dat de ijzeren dingen als een kompas werken als je ze met elkaar verbindt. Deelt dat met Jan en Jean Marc.
De vraag is waar in Kiev Ruben en Olcay zijn. Olcay heeft geen idee. Begrijpelijk, want ze is er niet. Ruben hapt meteen en lost hiermee de aflevering eigenlijk op. Kiev? Wij zijn niet in Kiev, vriend! Let op de uitdrukkingsloze blik van Olcay. Iedereen gaat uit zijn dak als ontdekt wordt hoe het zit. Op Olcay na?
Lijkt ingewikkeld, maar dit gebeurt binnen ongeveer een kwartier...
Loes wijst Simone en Bella op de achterkant van de kaarten, maar is op het idee gebracht door Olcay. Daardoor weten ook Simone en Bella dat ze moeten zoeken naar een achterkant en een aanwijzing. Die liggen bij Ruben en Olcay. Het is blijkbaar niet in ze opgekomen om zelf te bellen, Simone en Bella moeten zelf vragen. Curieus. Team Ruben en Olcay wist van meet af aan hoe het zat.
Olcay doet iets onduidelijks met de ijzeren staafjes, Ruben lost het op, Olcay doet weer niets van belang, Ruben deelt zijn oplossing met Simone en Bella.
Tussendoor... Drie van de vijf teams weten van de aanwijzingen op de achterkant door Olcay. Niet door Ruben en Olcay, maar door Olcay alleen. Dat moet genoeg zijn om het ook de rest te laten weten en dat blijkt ook.
Ruben en Olcay zitten in taxi. Olcay weer passief. Ze moeten eruit. Ruben vindt 2000 euro. Olcay hobbelt er weer achteraan en neemt nu wel initiatief. Ze belt Art. Meteen -1000.
Ja, ze zit in het enige duo dat geld meeneemt, maar dat heeft helemaal niets met haar inspanning te maken. Wel heeft ze dat bedrag meteen na de vondst zonder enige vorm van overleg en duidelijke aanleiding gehalveerd.