Auteur Topic: Tweet van de mol  (gelezen 50309 keer)

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Tweet van de mol
« Reactie #80 Gepost op: 14-01-2018, 11:46:37 »
Even nog eens terugkomen op de eerste tweet van de Mol:

Mak jaar Bok.   Het klopt dat je, vertaald vanuit het Armeens naar het Nederlands de vertaling ''zien'' eruit krijgt.


Maar dan zou je het eens om moeten draaien, dus van Nederlands naar het Armeens. Hoe krijg je het als maker van het programma voor elkaar dat je een Armeens begrip hebt gevonden, dat exact ''matcht'' met de eerste letters van zowel de landen als de steden waarin ze zitten.

Het lijkt me namelijk sterk dat de makers alleen op basis van die uitdrukking ''passende'' landen en steden bij elkaar hebben gezocht.


Overigens past de J helemaal niet. Dat zou dus een Y moeten zijn.

Offline Amethyst

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Tweet van de mol
« Reactie #81 Gepost op: 14-01-2018, 11:50:21 »


Overigens past de J helemaal niet. Dat zou dus een Y moeten zijn.


Wel toch? De Nederlandse spelling is Jerevan.

Offline Sanne97

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • molerige mollooten mollen meer
Re: Tweet van de mol
« Reactie #82 Gepost op: 14-01-2018, 11:57:44 »
Tweet van de mol op 14 januari:

?Et tu, Brute??


Seems French to me...

als dat zo is, betekent t dus:

?En jij, Brutus??
"niets is wat het lijkt"

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Tweet van de mol
« Reactie #83 Gepost op: 14-01-2018, 12:01:30 »
Tweet van de mol op 14 januari:

?Et tu, Brute??


Seems French to me...

als dat zo is, betekent t dus:

?En jij, Brutus??


Latijn, en dat klopt gewoon: https://nl.wikipedia.org/wiki/Et_tu,_Brute%3F

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Tweet van de mol
« Reactie #84 Gepost op: 14-01-2018, 12:03:31 »
@Amethyst: J, Y of E, dat kan alle drie.

Een beetje tricky, dit. Ik denk dat je op dat punt wel gelijk hebt.


Voor mij blijft dan over de ''omgedraaide'' redenatie, om een begrip te gaan zoeken waarbij die letters (plaats/land) allemaal een plaatsje krijgen.

Hoe groot is de kans dat je zo'n begrip vindt, dat (vertaald in het Nederlands) ook nog eens uitdrukt wat je wil zeggen?



@Sanne97: dat betekent het dus inderdaad. De onderliggende betekenis van dat zinnetje is ''en jij Brutus, ik dacht dat jij mijn vriend was, ga jij me dan ook nog verraden''?

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: Tweet van de mol
« Reactie #85 Gepost op: 14-01-2018, 12:05:22 »
maar maar maar maar maar die vertaling klopt niet
En om dan maar helemaal de stekker eruit te trekken:
Ik heb in een aantal facebookgroepen (alle verschillende landen) eens gevraagd naar de tekst "Mak Jaar Bok". Ze konden er helemaal niets mee
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Tweet van de mol
« Reactie #86 Gepost op: 14-01-2018, 12:11:04 »




. De onderliggende betekenis van dat zinnetje is ''en jij Brutus, ik dacht dat jij mijn vriend was, ga jij me dan ook nog verraden''?
klinkt als een verwijzing naar Loes

Offline kameel

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Tweet van de mol
« Reactie #87 Gepost op: 14-01-2018, 13:10:20 »
Om zomaar even een balletje op te gooien: ik vond zelf de uitleg van landen aan mak jaar bok het meest logisch klinken. Dit wijst naar de opdracht en de landen waarin de kandidaten zitten. Wat nou als deze tweet, et tu brute?, wijst naar de opdracht waarin Ron verraden wordt door iedereen in de groep?

Offline Mollenmania

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Tweet van de mol
« Reactie #88 Gepost op: 14-01-2018, 13:19:45 »
Uit een artikel in de Volkskrant (2000) klik :

De naam van Brutus is zelfs synoniem geworden voor verrader. In werkelijkheid was Marcus Brutus een principiële man, een redenaar, een filosoof. Hij had zijn naam niet mee, maar hij was een man van `zedelijke ernst', zoals de boeken zeggen.

Stine is in werkelijkheid ook filosoof, maar in het spel de verrader (?)

Offline Nigel

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Realitynet's Song Contest Helsinki 2017
Re: Tweet van de mol
« Reactie #89 Gepost op: 14-01-2018, 13:29:20 »
Citaat
Brutus is een fictief personage ontwikkeld door King Features Syndicate voor de tekenfilms van Popeye die werden gemaakt tussen 1960 en 1962. Later verscheen Brutus ook in de stripreeks van Popeye. De strips maken duidelijk dat Brutus en Bluto niet dezelfde personen zijn zoals veelal gedacht. Brutus wordt namelijk voorgesteld als lookalike en tweelingsbroer van Bluto

Is de Mol weer een tweeling? Hint naar Stine, omdat zij een tweelingzus heeft of naar Ruben die tweeling als sterrenbeeld heeft.

Citaat
In 1982 bracht Nintendo het Arcadespel Popeye uit waarin wel het personage Brutus werd gebruikt. In dit spel ontvoert hij Olijfje wel uit liefde.

Arcadespel, Bella geeft in deze aflevering aan dat ze van gamen houdt.

Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Brutus_(Popeye)



Citaat
Brutus is een Belgische groep uit Vlaams Brabant die progressieve rock, metal en mathrock speelt.

Bella zit ook in een rockband.

Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Brutus_(rockband)
Mijn Mollen; 2015: Carolina Dijkhuizen, 2016: Taeke Taekema, 2017: Thomas Cammaert, 2018: Simone Weimans

Offline Amethyst

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Tweet van de mol
« Reactie #90 Gepost op: 14-01-2018, 13:42:08 »
Wat nou als deze tweet, et tu brute?, wijst naar de opdracht waarin Ron verraden wordt door iedereen in de groep?

Ja, het lijkt naar die opdracht te verwijzen. Zie de uitleg van Bodejos ...het is een verwijzing naar één specifiek persoon.

Het gaat dus niet om de groep verraders, maar om je vriend, je vertrouwenspersoon, die één van die verraders blijkt te zijn (en volgens mij ook nog eens de 'ringleader' is in het toneelstuk van Shakespeare).

Zoals FS opmerkt lijkt het een directe verwijzing naar Loes te zijn.

Lijkt... dus waarschijnlijk niet.



Uit een artikel in de Volkskrant (2000) klik :

De naam van Brutus is zelfs synoniem geworden voor verrader. In werkelijkheid was Marcus Brutus een principiële man, een redenaar, een filosoof. Hij had zijn naam niet mee, maar hij was een man van `zedelijke ernst', zoals de boeken zeggen.

Stine is in werkelijkheid ook filosoof, maar in het spel de verrader (?)

Mooi. Dat zou een alternatieve verklaring kunnen zijn.

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Tweet van de mol
« Reactie #91 Gepost op: 14-01-2018, 13:43:51 »
En zie wat de tweets doen: de een vindt dat die richting Loes wijzen, de ander naar Ruben of Stine, en weer een ander naar Bella.

Met andere woorden: in dit stadium van het spel heeft nog niemand er iets aan.

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Tweet van de mol
« Reactie #92 Gepost op: 14-01-2018, 13:49:50 »
Voorlopig lijkt de inhoud van de tweets gewoon naar de aflevering te verwijzen. "Mak jaar bok" als de 1e letters van alle landen en steden waar ze zaten; "Et tu, Brute?" als zin die uit het toneelstuk komt van de 2e opdracht.

Als er een hint in de tweets gaat zitten vermoed ik dat het eerder weer één of ander letter- of cijferpatroon gaat zijn, en dan hebben we nog iets meer tweets nodig om een patroon te kunnen ontdekken.
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline Avogadro

  • Forumlid
  • Iene miene mutte
Re: Tweet van de mol
« Reactie #93 Gepost op: 14-01-2018, 17:56:02 »
Misschien is de gemene deler: geit. Mak dier dat tevens in de Chinese sterrenbeelden jaren krijgt toebedeeld en een mannetjesgeit

Een geit heeft een baard (sik). En Brutus (uit Popeye) ook!

Offline Moni

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Tweet van de mol
« Reactie #94 Gepost op: 14-01-2018, 17:58:54 »
Een geit heeft een baard (sik). En Brutus (uit Popeye) ook!

Ruben is de mol!  :D

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Tweet van de mol
« Reactie #95 Gepost op: 14-01-2018, 18:45:13 »
Voorlopig lijkt de inhoud van de tweets gewoon naar de aflevering te verwijzen. "Mak jaar bok" als de 1e letters van alle landen en steden waar ze zaten; "Et tu, Brute?" als zin die uit het toneelstuk komt van de 2e opdracht.

Als er een hint in de tweets gaat zitten vermoed ik dat het eerder weer één of ander letter- of cijferpatroon gaat zijn, en dan hebben we nog iets meer tweets nodig om een patroon te kunnen ontdekken.

Ik ga me hier volledig bij aansluiten. Een mogelijke hint zal zich gedragen zoals de 'onschuldig'-hint uit 2015.

Offline Sanne97

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • molerige mollooten mollen meer
Re: Tweet van de mol
« Reactie #96 Gepost op: 14-01-2018, 22:02:43 »
@Amethyst: J, Y of E, dat kan alle drie.

@Sanne97: dat betekent het dus inderdaad. De onderliggende betekenis van dat zinnetje is ''en jij Brutus, ik dacht dat jij mijn vriend was, ga jij me dan ook nog verraden''?


Haha sorry, nooit Latijns gehad (ook geen Frans trouwens).
de onderliggende context snapte ik wel, maar dan zou naar mijn mening ron dit dus zeggen...
Dus, of Ron komt nog een keer terug (net iets te onlogisch) of t is een kreet naar Loes (die in aflevering 1 zijn enige "steunpilaar" was en we weten allemaal waarom).
in het laatste geval zou t een zeer unsubtiele hint naar Loes als mol zijn...
"niets is wat het lijkt"

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Tweet van de mol
« Reactie #97 Gepost op: 14-01-2018, 22:13:53 »
Het is overigens ''OOK GIJ Brutus'', maar dat terzijde.


Ik heb overigens helemaal geen Latijn en Grieks op school gehad. Ben ik eigenlijk wel blij mee.




Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Tweet van de mol
« Reactie #98 Gepost op: 14-01-2018, 22:19:17 »
Ik heb overigens helemaal geen Latijn en Grieks op school gehad. Ben ik eigenlijk wel blij mee.

Volgend jaar WIDM in Vaticaanstad en Griekenland. Speciaal voor jou. ::rofl::

Offline Amethyst

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Tweet van de mol
« Reactie #99 Gepost op: 15-01-2018, 08:12:02 »
En zie wat de tweets doen: de een vindt dat die richting Loes wijzen, de ander naar Ruben of Stine, en weer een ander naar Bella.

Met andere woorden: in dit stadium van het spel heeft nog niemand er iets aan.

Klopt... nu ik Loes verreweg het meest verdenk, denk ik weer dat het de meest voor de hand liggende optie is. *zucht*  ::ohno::

In het algemeen kun je wel zeggen dat je "niets is wat het lijkt" beter niet te serieus kunt nemen. Daar ben ik vorig jaar wel achtergekomen.  ::rofl::

Het was toen veel meer "alles is wat het lijkt". Dus zeker niet te ver doordenken. Dat kunnen ze in theorie hebben veranderd natuurlijk...