Wat een spannende avond gaan we weer tegemoet. Daar waar WIDM het voor mij vorig jaar wat makkelijker maakte door weer eens mijn eerste verdachte als mol te selecteren, vond ik de zoektocht dit jaar toch van een ander kaliber. Zot moeilijk, maar ergens te verwachten met een groep die al in afl. 1 chaos begon te zaaien door elkaar meteen te beliegen en bedriegen. Geweldig wel, ze speelden het spel hard. Een finale met vier (die welgekomen is) maakte het er niet gemakkelijker op.
Tot afl. 9 stond Buddy zelfs niet op mijn radar. En toch begon ik heel even te twijfelen toen hij onschuldige Chinezen drop voorschotelde en las dat hij ook stemmenwerk deed. Gelukkig toch terug tot rede gekomen van de week, maar dus zelfs als hij het zou blijken te zijn zou ik niet van mijn stoel vallen. Het bewijst voor mij wel na het maar een keer bekijken hoe goed ze zijn geworden in het manipuleren van de kijker.
Ik kan er niet aan doen maar van in het begin had ik Miljuschka, Rob & Nathan in mijn vizier. Heb ze letterlijk alledrie ingevuld als mol in de pool, in dezelfde volgorde. Dit maakte het vanzelfsprekend zeer moeilijk om een definitieve keuze te maken. En te denken dat Leonie mijn nr. 4 was na afl. 1! Maar haar liet ik vrijwel meteen weer rusten. Maar het leek wel een estafetteparcours voor deze 3 mollen. Ik vertrouwde ze vanaf de eerste minuut voor geen haar.
Ik snap nog altijd waarom ze het alledrie kunnen zijn. Het zijn alledrie supersterke karakters. Miljuschka lijkt in veel opzichten qua profiel op de vorige mol, waarschijnlijk heb ik me daardoor een beetje laten vangen in het begin. En het blijkt ook de voornaamste reden te zijn waarom ik haar naarmate het spel vorderde meer en meer afschreef als De Mol, hoe dan ook een zeer intelligente kandidaat, zou wel een mooie winnares zijn.
De ultieme strijd ging ook voor mij tussen Nathan en Rob. De mol als black of white hatter. Wijsheid of geluk. Ik kan me geen beter einde bedenken voor een twintigste seizoen (ongelofelijk als je erover nadenkt). Hopelijk is het nog lang niet gedaan. Op naar nr. 21 ... met hopelijk een beetje meer inbreng van mijn kant. Het blijft toch eenzaam zonder forumdeelname.
Maar dus na wekenlange onrust over de Nederlandse Mol ben ik er eindelijk ook van overtuigd geraakt ...Heb alles maar 1 keer gezien, amper meegelezen ... maar als forumlid ben ik het aan mezelf verplicht om mijn keuze hier neer te pennen, en die valt op de meneer met de hoed Rob! Ik vond hem lang een te stereoriepe mol, duidelijk iemand waar je het van kan verwachten. In het begin toch vrij onopvallend, laag in de polls, en toch vrij opvallend door zijn onuitputtelijke vooraad aan hoofddeksels. Voor elke nieuwe dag een nieuwe hoed leek wel zijn motto.
Maar wat zou ik ook zo graag Nathan Mol zien. Ik was er lang van overtuigd geraakt dat hij de ideale dekmantel had als de ultieme teamplayer. Zich continu profileren als teamplayer, iemand die altijd voor de groep gaat, krijgt bakken vertrouwen, ... (maar tegelijk dodelijk fanatiek, schoot zelfs even de mol af!). Zo'n type mol zou echt epische proporties aannemen voor een jubileumeditie.
Maar er kan er maar een de enige echte zijn die deze fanatieke toch wel strategisch sterke groep BN'ers het figuurlijke mes in de rug steekt. En dat is ... hoogstwaarschijnlijk toch Rob hoor!
Mil of Nathan mag winnen