Hier is mijn “analyse” van de opdracht
Als de opdracht begint staan er zes mensen nog geblinddoekt op een berg. Het is Christian die begint met roepen. Daardoor komen Dorien, Jolien, Alina en Gilles erachter dat zij nog niet konden beginnen. Als het laatste groepje hun blinddoeken afdoet zijn er al
18 minuten verstreken!
Het onderdeel
Mensenkennis wordt door Laure, Salim en Bruno ingevuld. Salim en Laure noemen meteen de foto die bij hunzelf hoort en komen verder vrij weinig aan bod. Bruno werkt wel enorm tegen. Vlak nadat Gilles bij hun is en zegt dat de fiets bij hem hoort, zegt Bruno dat bij hem de fiets of de kaarten horen, logischerwijs zou Bruno dus moeten weten dat de kaarten het goede antwoord is. Echter, wanneer ze voor het eerst een poging doen staat de foto van Sven Nys onder Bruno. Heeft hij dit bewust nog even heeft achtergehouden omdat hij als mol wilde vertragen? Mwah. Dit groepje was alsnog als eerste klaar.
Bij het
Logisch denken neemt Jolien de leiding. Ze begint vrij stresserend, komt daarna tot de conclusie dat ze even moeten nadenken en weet daarna zelf de oplossing. Het is vooral Jolien die de opdracht doorloopt, van Dorien en Alina horen we niet heel veel.
Els, Bart en Christian komen eerst een tijd niet verder met de opdracht met
Oriëntatie. Tot de andere kandidaten erbij komen worden er geen correcte antwoorden gegeven. Bruno weet Vosselaar (omdat hij daar woont) en Laure komt met Mechelen. Later noemt Els nog Knokke. Het laatste antwoord wordt weer genoemd door Bruno: Lokeren. Bart noemde meerdere foute steden zoals Aalst en Antwerpen.
Door te rekenen lijkt het alsof je de puzzel fanatiek oplost terwijl je zelf niet aan de getallen komt en er vrij weinig fout kan gaan. De goede antwoorden die werden genoemd leverden dan nauwelijks credits op van de andere kandidaten. Het is dus mollerig van Christian, Jolien en Alina om te rekenen.
Denkend vanuit het mol=held principe zijn Dorien en Christian verdacht. Dorien ging als een-na-laatste en overwon haar hoogtevrees. Christian wilde als allerlaatste en lijkt dus de persoon die net snel genoeg was. Ook leek het Dorien te zijn die de groep ophield tijdens het lopen.
Kortom, de verdachte acties op een rij- Alina/Dorien/Jolien: pas laat ontdekken dat de andere groepen bevrijd moeten worden
- Bart: meerdere foute steden opperen
- Alina/Christian/Jolien: hoofdrekenen
- Dorien: langzaam over het monnikenpad lopen
- Christian/Dorien: mol=held
- (Jolien: ik vind het zelf erg toevallig dat het eerst totaal niet lukt en Jolien daarna snel de oplossing “ziet”)
In deze opsomming heb ik alleen acties genoemd van Dorien, Christian, Jolien, Alina en Bart. Bij de vier anderen (Laure, Els, Salim, Bruno) heb ik dus geen verdachte acties kunnen bespeuren.