Auteur Topic: [Aflevering 1] Opdracht 2 - Groepsfoto  (gelezen 4971 keer)

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
[Aflevering 1] Opdracht 2 - Groepsfoto
« Gepost op: 8-03-2020, 23:15:25 »
Bespreek hier de tweede opdracht.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Poekie

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 1] Opdracht 2 - Groepsfoto
« Reactie #1 Gepost op: 8-03-2020, 23:34:50 »
Mooie, gelaagde opdracht.
Ik neem aan dat die vier postcodes alle vier bij woonplaatsen van kandidaten hoorden..?
Had het gevoel dat daar erg werd geprutst.

Alina loste de puzzel in ieder geval op door een foute berekening goed te verbeteren, onmols.
« Laatst bewerkt op: 8-03-2020, 23:39:09 door Poekie »

Offline Niuno

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Sla is zeg maar echt mijn ding
Re: [Aflevering 1] Opdracht 2 - Groepsfoto
« Reactie #2 Gepost op: 9-03-2020, 00:36:26 »
Mooie opdracht om ook mee te kunnen puzzelen.

Als mol weet je wie het laagst heeft geboden voor de vrijstelling. Als mol lijkt mij dat je ook weet dat deze kandidaat niet vastgebonden wordt. Helaas is mij niet duidelijk hoe de groepjes gevormd zijn, maar ik kan me zo voorstellen dat je als mol het liefst in het groepje zit met de kandidaat die niet is vastgebonden. Je bent sneller ontdaan van de blinddoek en hebt weer overzicht over het spel. Dat wil je toch als mol?

Volgens mij zaten in dat groepje Dorien, Alina en Jolien? Zij zijn nu hoofdverdachten voor mij.
Neen, ik zit niet in een tunnel. Het is gewoon aXel!

Offline Sanmol

  • Forumlid
  • Muscat / professionele speurneus
Re: [Aflevering 1] Opdracht 2 - Groepsfoto
« Reactie #3 Gepost op: 9-03-2020, 00:40:27 »
Mooie opdracht om ook mee te kunnen puzzelen.

Als mol weet je wie het laagst heeft geboden voor de vrijstelling. Als mol lijkt mij dat je ook weet dat deze kandidaat niet vastgebonden wordt. Helaas is mij niet duidelijk hoe de groepjes gevormd zijn, maar ik kan me zo voorstellen dat je als mol het liefst in het groepje zit met de kandidaat die niet is vastgebonden. Je bent sneller ontdaan van de blinddoek en hebt weer overzicht over het spel. Dat wil je toch als mol?

Volgens mij zaten in dat groepje Dorien, Alina en Jolien? Zij zijn nu hoofdverdachten voor mij.

Als iemand ergens goed in was werden ze bij dat onderdeel gezet. Werd letterlijk verteld in de aflevering. Daarmee zijn ze groepjes gevormd.

Offline Niuno

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Sla is zeg maar echt mijn ding
Re: [Aflevering 1] Opdracht 2 - Groepsfoto
« Reactie #4 Gepost op: 9-03-2020, 00:42:23 »
Als iemand ergens goed in was werden ze bij dat onderdeel gezet. Werd letterlijk verteld in de aflevering. Daarmee zijn ze groepjes gevormd.

En dan vervolgens Gilles bij het groepje van de mol plaatsen. Nog steeds mogelijk.
Neen, ik zit niet in een tunnel. Het is gewoon aXel!

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 1] Opdracht 2 - Groepsfoto
« Reactie #5 Gepost op: 9-03-2020, 02:32:25 »
Tijd voor een overzichtje. Wie wat deed daar kunnen we nog verder over discussiëren.

Opdracht 1: Logisch Denken


Oplossing
De oplossingsmethode wordt uitgelegd in de aflevering, maar kan je ook nalezen op wikipedia. De puzzel is een variatie op de torens van Hanoi (leuke verwijzing naar Vietnam). Men had deze puzzel in minimaal 31 stappen kunnen voltooien aangezien er 3 plateaus en 5 klokken zijn.

De code
Het totale gewicht was 99kg en de code was dus 990.


Opdracht 2: Oriëntatie


Hierbij krijgen we de volgende 4 wegwijzerpalen:




Oplossing
Respectievelijk: Lokeren (9160), Knokke-Heist (8300), Vosselaar (2350), Mechelen (2800)

Code
Opgeteld geeft dit 22610

Opdracht 3: Mensenkennis


De volgende 10 afbeeldingen zijn gegeven


en moeten onder de kandidaten geplaatst worden die in alfabetische volgorde gerangschikt staan.

Oplossing
Alina - 1 - Vlag van Kazakhstan
Bart - 0 - Paardrijden
Bruno - 3 - Kaarttruc
Christian - 9 - Pro-senior lint van een studentenclub
Dorien - 2 - Sven Nys
Els - 6 - Ukelele
Gilles - 5 - Bakfiets
Jolien - 4 - Melo-cakes
Laure - 7 - Blindengeleidehond
Salim - 8 - Popcorn

Code
Vanzelfsprekend 1039265478.

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 1] Opdracht 2 - Groepsfoto
« Reactie #6 Gepost op: 9-03-2020, 02:35:43 »
Leuk feitje (en ook al gemeld door Heinz in een ander topic): De beginletters van de opdrachten zijn M/O/L D. Kan een klein hintje naar Dorien zijn.

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Aflevering 1] Opdracht 2 - Groepsfoto
« Reactie #7 Gepost op: 9-03-2020, 09:56:42 »
Er zijn natuurlijk talloze interessante momenten om uit te pluizen deze opdracht, maar eentje ervan is het vinden van de laatste juiste oplossing van het postcoderaadsel waarna ze naar het viewpoint kunnen.

Alina: "Wat passeer je als je van Antwerpen naar Gent rijdt?"
Bart: "Iets bekender."
Bruno: "Sint-Niklaas, Waasmunster... Lokeren!"
Salim: "Lokeren!"
Dorien (kijkt mee met Els met postcodes): "9160".
Alina: "Dus dan is het 22.000...?"
Jolien: "510. Nee, 610."
[het slot gaat open, ze kunnen naar het viewpoint]
Christian: "Dus het was Lokeren!"

Bruno en Alina zijn hier met name goed bezig. Maar ja, misschien deed de Mol ook wel z'n best omdat de pot toch al ver in de min zou komen. Of gaf de Mol hier het goede antwoord omdat het de bedoeling was om op z'n minst genoeg tijd over te hebben om een deel van de groep te laten abseilen. (Ik vraag me ook af hoe betrouwbaar die aftelklok is dit keer.)
« Laatst bewerkt op: 9-03-2020, 10:05:10 door Heinz »

Offline FrankLapidus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 1] Opdracht 2 - Groepsfoto
« Reactie #8 Gepost op: 9-03-2020, 10:38:57 »
Hele gave opdracht!
Frankje Lapi

Offline soul_record

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 1] Opdracht 2 - Groepsfoto
« Reactie #9 Gepost op: 9-03-2020, 11:49:14 »
Wat mij erg opviel, bij het zichzelf bevrijden op de rots, het groepje van 3 vrouwen en Gilles:

Eén van de vrouwen: "Met hoeveel zijn wij?"
Alina: "Nog iemand? Wacht."
Eén van de vrouwen: "Hallo? Krijgt er iemand zijn eigen los?"
Gilles: "Ik krijg mij niet los, nee."
Jolien: "Ik ook niet"
Gilles: "Ah jawel. Ik heb mij los"
Jolien?: "Ah top, gij kunt ons losmaken"
Eén van de vrouwen: "Wie?"
Jolien?: "Gilles"
Gilles: "Ikke"
Alina: "Wat is uwe naam? Sorry"
Gilles: "Gilles"

Het is niet zo duidelijk (voor mij) welke vrouw wat zegt.
Maar hoe weet die éne vrouw, ik vermoed Jolien, Gilles zijn naam?   ???
Is dit molse voorkennis?  ::vergroot::
Tenzij ze tussen "Met hoeveel zijn wij?" een stukje niet getoond hebben waarin ze zich aan elkaar voorstellen, maar zo leek dat niet echt, zeker omdat Alina nadien nog eens expliciet vraagt hoe hij heet en ze zichzelf aan elkaar voorstellen eens de blinddoeken af zijn...

Nog iemand die dit verdacht vond?

Hoewel ik Jolien voor de rest totaal niet verdacht vind eigenlijk... Ze geeft aan dat de anderen nog losgemaakt moeten worden, ze lost het raadsel op, enz.

« Laatst bewerkt op: 9-03-2020, 11:58:29 door soul_record »

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 1] Opdracht 2 - Groepsfoto
« Reactie #10 Gepost op: 9-03-2020, 12:08:25 »
Zou het niet kunnen zijn dat ze al wat gesproken hadden met elkaar terwijl ze daar geblindoekt stonden?

Offline Arco Mol Fan

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 1] Opdracht 2 - Groepsfoto
« Reactie #11 Gepost op: 9-03-2020, 12:09:04 »
Echt een fantastische opdracht, zoveel lagen maar allemaal perfect te volgen dankzij de goede uitleg en antwoorden/oplossingen. ::ok::
ff off-topic: tijd om je sig aan te passen Arco...

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: [Aflevering 1] Opdracht 2 - Groepsfoto
« Reactie #12 Gepost op: 9-03-2020, 12:39:56 »
Mooie, gelaagde opdracht.
Ik neem aan dat die vier postcodes alle vier bij woonplaatsen van kandidaten hoorden..?
Had het gevoel dat daar erg werd geprutst.

Alina loste de puzzel in ieder geval op door een foute berekening goed te verbeteren, onmols.

Slechts 2 van de vier postcodes die ze zochten horen bij een gemeente Waar een kandidaat vandaan komt.  Vosselaar ( bruno) en Mechelen ( Salim)

Offline Hof

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 1] Opdracht 2 - Groepsfoto
« Reactie #13 Gepost op: 9-03-2020, 16:02:43 »
Bruno en Alina zijn hier met name goed bezig. Maar ja, misschien deed de Mol ook wel z'n best omdat de pot toch al ver in de min zou komen. Of gaf de Mol hier het goede antwoord omdat het de bedoeling was om op z'n minst genoeg tijd over te hebben om een deel van de groep te laten abseilen. (Ik vraag me ook af hoe betrouwbaar die aftelklok is dit keer.)

Ik denk inderdaad dat de mol bij deze opdracht niets hoeft te saboteren, juist omdat de mol weet dat wanneer ze de opdracht halen de pot op -5200 staat. Voor mij zijn juist de kandidaten die verdacht doen bij deze opdracht eerder niet de mol dan wel.

Offline Reflektor

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 2 - Groepsfoto
« Reactie #14 Gepost op: 9-03-2020, 16:06:00 »
Ik denk dat er bij die foto's wel een hint kan zijn van de mol. De blinde geleidehond misschien?  ::tandpastasmiley::

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Aflevering 1] Opdracht 2 - Groepsfoto
« Reactie #15 Gepost op: 9-03-2020, 16:06:18 »
@Hof: Ja, dat snap ik wel. Het effect is leuker als je zegt gefeliciteerd met de 5000 euro, iedereen juicht, en dan "waarmee de pot op min 5200 komt", dan dat je zegt helaas niets verdiend waarmee de pot op -10200 komt.

Toch durf ik er nog weinig echte conclusies aan te verbinden.

Offline Hof

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 1] Opdracht 2 - Groepsfoto
« Reactie #16 Gepost op: 9-03-2020, 16:23:14 »
Ben het met je eens, voor conclusies is het absoluut nog te vroeg.

Offline Miss Marvel

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 1] Opdracht 2 - Groepsfoto
« Reactie #17 Gepost op: 9-03-2020, 16:24:14 »
Het is niet zo duidelijk (voor mij) welke vrouw wat zegt.
Maar hoe weet die éne vrouw, ik vermoed Jolien, Gilles zijn naam?   ???
Is dit molse voorkennis?  ::vergroot::
Tenzij ze tussen "Met hoeveel zijn wij?" een stukje niet getoond hebben waarin ze zich aan elkaar voorstellen, maar zo leek dat niet echt, zeker omdat Alina nadien nog eens expliciet vraagt hoe hij heet en ze zichzelf aan elkaar voorstellen eens de blinddoeken af zijn...

Nog iemand die dit verdacht vond?



Ja, het is in een ander topic ook besproken. Het viel me meteen op. Ik heb het naderhand een paar keer bekeken, maar weet nog niet wie het zei. Ik ken de stemmen nog niet. In een later stadium nog eens kijken, denk ik.
« Laatst bewerkt op: 9-03-2020, 16:28:07 door Miss Marvel »
Ma how, zeg!

Offline tureluurs

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 2 - Groepsfoto
« Reactie #18 Gepost op: 9-03-2020, 17:33:25 »
Als mol weet je wie het laagst heeft geboden voor de vrijstelling. Als mol lijkt mij dat je ook weet dat deze kandidaat niet vastgebonden wordt. Helaas is mij niet duidelijk hoe de groepjes gevormd zijn, maar ik kan me zo voorstellen dat je als mol het liefst in het groepje zit met de kandidaat die niet is vastgebonden. Je bent sneller ontdaan van de blinddoek en hebt weer overzicht over het spel. Dat wil je toch als mol?

Volgens mij zaten in dat groepje Dorien, Alina en Jolien? Zij zijn nu hoofdverdachten voor mij.

Ik zat hetzelfde te denken, maar ook als reden : iemand móet de boel op gang krijgen anders komt er niets terecht van de vervolgopdrachten, iemand moet zíen dat er anderen bevrijd moeten worden en waar die zijn, enzovoort. Het hoeft niet persé de mol te zijn die de voorzetjes geeft, maar die is denk ik  wel in de buurt voor het geval het allemaal te lang duurt?

Het is toch wel leuk als opdracht 1 lukt, alle kandidaten op de eerste groepsfoto. En de pot staat toch al in de min.

Offline jehnnnycash

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 2 - Groepsfoto
« Reactie #19 Gepost op: 9-03-2020, 18:25:47 »
Ja, het is in een ander topic ook besproken. Het viel me meteen op. Ik heb het naderhand een paar keer bekeken, maar weet nog niet wie het zei. Ik ken de stemmen nog niet. In een later stadium nog eens kijken, denk ik.
Het is Jolien! Vreemd voorval inderdaad.