Dat dacht ik dus ook al: welke plek is nog 'veilig' tegenwoordig? Maar dit is toch nog steeds van een ander kaliber dan 'traditionele' landen als Spanje of Italië. Denk dat het grootste risico ligt in stedelijke omgevingen met social media exposure, zoals we nu in China gezien hebben. Fans die ze toevallig tegenkomen houden het denk ik wel voor zichzelf, grote groep andere mensen weten niet wat ze tegenkomen of kan het weinig boeien. Wat dat betreft heb ik er wel vertrouwen in dat het goed komt
Naar mijn mening doet de productie daar echt veel te dramatisch over. Natuurlijk kun je geen nieuwe reeks in de Efteling of op de Veluwe opnemen, maar er is geen enkele reden om naar zo afgelegen mogelijk liggende landen met genocidale dictaturen af te reizen, wat de laatste jaren meer regel dan uitzondering is.
In de eerste plaats durf ik te stellen dat de kandidaten van WIDM nauwelijks 'A-sterren' (meer) zijn (om dat vreselijke begrip maar eens te gebruiken), zodat het risico van herkenning minimaal is - zeker in een onverwachte context. Nu ben ik vast een ouwe zemelaar die het allemaal niet meer zo volgt, maar van Jaike, Rob, Buddy en Claes had ik nog nooit gehoord. En van de anderen zou ik vermoedelijk alleen Anita Witzier herkennen als ik haar in een of ander Zwitsers Nergenshuizen tegenkwam.
De Vlaamse Mol bewijst dat het gewoon mogelijk is om zelfs in Europa te draaien; met onbekende kandidaten maar mét een bekende presentator. Bovendien zal een cameraploeg overal opvallen en aandacht trekken, wie of wat er ook gefilmd wordt. Soms heb ik het idee dat het geheimhoudingsprincipe een beetje misbruikt wordt om het toch al exorbitante reisbudget van de NPO nog verder op te souperen...