Auteur Topic: [Theorie] Follow the Money  (gelezen 7156 keer)

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
[Theorie] Follow the Money
« Gepost op: 16-03-2020, 13:05:34 »
Er was nog helemaal geen Follow the Money-topic ::joehoe::

Daarom ben ik aan de slag gegaan om een eerste berekening te maken van het verdiende geld. Maar omdat er ook veel geld niet wordt verdient, heb ik als bonus voor iedereen bij een kleurtje gegeven voor welk aandeel ze hadden in het slagen of falen van elke opdracht. Dan heb je ook gelijk een kleurrijk overzicht van of iemand vaak goed of slecht bezig is.

Een stukje uitleg:
  • Bij de veiling vond ik het niet in verhouding staan om de 10.200 euro helemaal op Bart af te schuiven. Immers, bood hij niks, dan ging er nog altijd 7500 euro uit de pot. Daarom heb ik voor elke kandidaat het bedrag dat ze geboden hebben gedeeld door het aantal kandidaten dat even hoog bood, en dat zo verdeeld over alle kandidaten. Is dat te volgen? :P
  • Verder streef ik naar een beetje ronde getallen waar het kan.
  • Bij de watersportopdracht ('klok luiden') heb ik als volgt gerekend: alle kandidaten die via de Aquafun Extreme (of zoiets) direct het eilandje bereikten krijgen de volle 400 euro. De kandidaten die van de band afvielen krijgen nog steeds 50 euro voor het eventueel meehelpen aan de menselijke toren. Bart krijgt de 400 euro van hen toebedeeld (keer drie dus) plus nog 50 euro omdat hij zelf ook meehielp met de toren. Dan hou je precies 1000 euro over om netjes te verdelen over Christian en Dorien ::tandpastasmiley:: En dat leek me ook wel passen bij de positieve (maar niet perfecte) bijdrage die zij hebben geleverd.
  • De doos van Pandora heb ik ook netjes over alle 9 kandidaten verdeeld, maar om toch de extra inzet van Jolien en Laure te laten zien heb ik het een beetje afgerond in hun voordeel. (Ik wist ook niet zo goed of ik ze nou een groter deel moest geven aangezien het achteraf niet nodig bleek.)

Ik maak waarschijnlijk nog wat fouten (heb niet veel terug gekeken nog) en als je het niet eens bent met het kleurtje dat ik een kandidaat voor een bepaalde opdracht, hoor ik graag je mening ::bravo::
« Laatst bewerkt op: 16-03-2020, 13:09:41 door Pac »
...óf niet!

Offline Vermoljoen

  • Aanspreekpunt De Mol, Winnaar WIDM-pool 2021
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
Re: [Theorie] Follow the Money
« Reactie #1 Gepost op: 16-03-2020, 15:54:55 »
Ik post mijn Follow the money schema dat ik na aflevering 1 maakte ook even, verwacht morgen of woensdag maar mijn schema na aflevering 2.


UITLEG:
Opdracht 1 - Deal met De Mol: Hier zorgde Bart ervoor dat er 10.200 euro uit de pot ging. Dit komt dus logischerwijs onder zijn naam.
Opdracht 2 - Groepsfoto in Meteora: Deze opdracht slaagde en hier had iedereen invloed in, dus de 5.000 euro is eerlijk verdeeld over de 10 kandidaten.
Opdracht 3 - Aquaspeed extreme: Hetzelfde als bij opdracht 2; deze opdracht slaagde en hier had iedereen invloed in, dus de 4.000 euro is eerlijk verdeeld over de 10 kandidaten.
Kwartfinalist Mol Online 2020 | Halve finalist Discord Mol Online 2020 | Halve finalist Mol Online All Stars 2021 ::hypocriet::

Offline B&W

  • Forumlid
Re: [Theorie] Follow the Money
« Reactie #2 Gepost op: 17-03-2020, 11:48:30 »
Mooie lay-out allebei ::joehoe::! Daar kan ik nog wat van leren :P

Ik was zelf ook van plan om aan Follow the Money te doen, maar het was er nog niet van gekomen omdat ik er nog niet uit was over de verdelingen. Het is ook wel erg lastig om dat goed te doen met zo veel verschillende deelopdrachten die er in elke opdracht zijn.

Offline Uil

  • Forumlid
Re: [Theorie] Follow the Money
« Reactie #3 Gepost op: 17-03-2020, 17:49:39 »
Moeilijk door dat gedoe met die groepsvrijstelling, al snap ik wel wat Pac heeft gedaan. Zal zo in het begin nog wel even een vertekend beeld geven. Jolien zo nog niet super verdacht, maar wie wel? (Alina en Els?)
« Laatst bewerkt op: 17-03-2020, 17:51:20 door Uil »

Offline Convans

  • Forumlid
Re: [Theorie] Follow the Money
« Reactie #4 Gepost op: 17-03-2020, 19:10:41 »
Gewoon dat bieden bij niemand zetten. De mol weet toch ook hoeveel iedereen geboden heeft? Dus kan hij lekker weinig bieden en zo nooit onderaan FTM komen?

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: [Theorie] Follow the Money
« Reactie #5 Gepost op: 18-03-2020, 03:45:04 »
Gewoon dat bieden bij niemand zetten. De mol weet toch ook hoeveel iedereen geboden heeft? Dus kan hij lekker weinig bieden en zo nooit onderaan FTM komen?
Dat ben ik wel met je eens eigenlijk. Misschien maak ik een nieuwe versie waarbij ik gewoon de geboden bedragen neerzet (overzichtelijker) maar die dan niet meereken voor het eindtotaal.

Of de mol weet hoeveel iedereen geboden heeft weten we trouwens niet zeker: voor hetzelfde geld hebben ze de bieding van de mol als eerste opgenomen. Je zal maar bij één kandidaat herkennen dat 'ie heeft gezweet of z'n haar vreemd zit vanwege die monnikenkap ::)
...óf niet!

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: [Theorie] Follow the Money
« Reactie #6 Gepost op: 21-03-2020, 06:31:47 »
Dat ben ik wel met je eens eigenlijk. Misschien maak ik een nieuwe versie waarbij ik gewoon de geboden bedragen neerzet (overzichtelijker) maar die dan niet meereken voor het eindtotaal.
Bij dezen :)

Twee wijzigingen ten opzichte van mijn vorige overzicht:
  • De biedingen op de vrijstellingen staan er nu in zijn geheel bij, maar worden niet meegenomen in het totaal
  • Bij de opdrachten 'groepsfoto' en de doos van Pandora heb ik de meeste kandidaten grijs gemaakt, omdat er m.i. geen grote verschillen te vinden zijn tussen de kandidaten als het gaat om follow-the-money. (Aanname dat de Mol zich hier gedeisd heeft gehouden.)
Beide wijzigingen laten grote verschuivingen zien :o Bart gaat in deze nieuwe berekening van allerslechtste naar allerbeste kandidaat. En leek Christian in het vorige overzicht de beste van de groep omdat hij nog geen één 'rode' opdracht had, nu zie je dat hij eigenlijk amper iets groens heeft ::vergroot:: Els en Alina hebben zelfs helemaal geen groene opdrachten nog naar mijn inschatting :o

Feedback is wederom welkom als het je niet bevalt ::joehoe::
...óf niet!

Offline Vermoljoen

  • Aanspreekpunt De Mol, Winnaar WIDM-pool 2021
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
Re: [Theorie] Follow the Money
« Reactie #7 Gepost op: 21-03-2020, 09:53:51 »
Ben het helemaal vergeten hier te posten... Hier is ie dan toch:


De uitleg:

Opdracht 1 - Trappen van Vradeto:
Goden: Alina en Bruno krijgen elk -500 euro voor het inzetten van een tweede kandidaat. Christian en Laure krijgen elk -300 euro voor het kopen van tips.
Reus: Alina en Bruno krijgen elk -500 euro voor het inzetten van een tweede kandidaat. Jolien en Dorien krijgen ook elk -500 euro voor het falen van deze tussenopdracht.
Ballen: Salim, Els en Laure krijgen elk -667 euro voor het falen van deze tussenopdracht.
Wandelen: de overige 1.400 euro dat ze hadden kunnen verdienen, is verdeeld onder de wandelaars.

Opdracht 2 - Griekse bruiloft:
Aperitief: Christian en Els krijgen elk -250 euro.
Truffels: Bart en Dorien krijgen elk +500 euro.
Taart: Laure en Alina krijgen elk -500 euro.
Special act: Bruno krijgt +500 euro, Jolien en Salim elk -500 euro.

Opdracht 3 - De doos van Pandora: Hier is de gewonnen 2.000 euro evenredig onder alle kandidaten verdeeld.
Kwartfinalist Mol Online 2020 | Halve finalist Discord Mol Online 2020 | Halve finalist Mol Online All Stars 2021 ::hypocriet::

Offline Vermoljoen

  • Aanspreekpunt De Mol, Winnaar WIDM-pool 2021
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
Re: [Theorie] Follow the Money
« Reactie #8 Gepost op: 26-03-2020, 12:29:04 »
Follow the money na aflevering 3

De uitleg:
Opdracht 1 - Rafting:
Catapult:
Gewonnen 100 euro - verloren 1900 euro: 100 euro verdeeld over Bart en Christian. De verloren 1900 euro heb ik verdeeld over Bart, Christian, Els en Salim.
Stenen stapelen:
Gewonnen 1400 euro - verloren 600 euro: De 1400 euro verdeeld over Jolien en Laure. De verloren 600 euro heb ik verdeeld over Jolien, Laure, Alina en Dorien.
Opdracht 2a - Archeologische opgravingen:
Hier is 0 euro verdiend. De verloren 2.500 euro heb ik verdeeld over Alina, Bart, Jolien en Laure.
Opdracht 2b – De feta beeldhouwers:
Gewonnen 2000 euro heb ik verdeeld over alle deelnemers
Opdracht 3 – De minotaurus:
Gewonnen 1000 euro - verloren 5000 euro. De gewonnen 1000 euro is verdeeld over Bart, Els en Dorien. De verloren 5000 euro heb ik verdeeld over de groep die in het bos zat. Els en Dorien hadden daar geen impact op.
Kwartfinalist Mol Online 2020 | Halve finalist Discord Mol Online 2020 | Halve finalist Mol Online All Stars 2021 ::hypocriet::

Offline Convans

  • Forumlid
Re: [Theorie] Follow the Money
« Reactie #9 Gepost op: 26-03-2020, 13:09:02 »
Laure en Dorien kunnen toch niet verantwoordelijk worden gesteld voor die verloren 600? En eigenlijk zou je Alina en Jolien verantwoordelijk moeten stellen voor meer dan 600 euro, want een fractie van een seconde eerder stop roepen was genoeg om meer dan 1.000 euro te verliezen.

Je ziet maar hoe relatief alles is.

Offline Vermoljoen

  • Aanspreekpunt De Mol, Winnaar WIDM-pool 2021
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
Re: [Theorie] Follow the Money
« Reactie #10 Gepost op: 26-03-2020, 13:56:12 »
Follow The Money blijft natuurlijk een theorie waar je veel kan discussiëren. Bij WIDM is het altijd makkelijker te verdelen dan bij De Mol. Hier zijn verschillende interpretaties mogelijk en ik heb gekozen voor deze :)
Kwartfinalist Mol Online 2020 | Halve finalist Discord Mol Online 2020 | Halve finalist Mol Online All Stars 2021 ::hypocriet::

Offline Vermoljoen

  • Aanspreekpunt De Mol, Winnaar WIDM-pool 2021
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
Re: [Theorie] Follow the Money
« Reactie #11 Gepost op: 26-03-2020, 23:17:24 »


Ik had een foutje ontdekt, want ik had 700 euro aan Jolien gegeven i.p.v. aan Dorien. Mijn excuses voor deze fout!
Kwartfinalist Mol Online 2020 | Halve finalist Discord Mol Online 2020 | Halve finalist Mol Online All Stars 2021 ::hypocriet::

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: [Theorie] Follow the Money
« Reactie #12 Gepost op: 29-03-2020, 20:28:32 »
Ik was nog ijverig met mijn schema voor deze week bezig, tot ik besefte dat de aflevering al begonnen was :-[ Vandaar een niet helemaal mooi gemaakt, maar wel geüpdatete versie van mijn overzicht ::bravo:: Nu met extra symbooltjes voor de groepsindeling ::ok::

Zelfde principe als altijd: bij inbreng vanuit verschillende groepen (zoals bieb versus minotaurus) of manieren (zoals toren stapelen versus over de finish komen) zoek ik een manier om het mooi af te ronden die in verhouding staat met de inbreng die elke groep/manier heeft gehad met het verdienen van het bedrag.
...óf niet!

Offline Vermoljoen

  • Aanspreekpunt De Mol, Winnaar WIDM-pool 2021
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
Re: [Theorie] Follow the Money
« Reactie #13 Gepost op: 31-03-2020, 22:34:36 »
Kwartfinalist Mol Online 2020 | Halve finalist Discord Mol Online 2020 | Halve finalist Mol Online All Stars 2021 ::hypocriet::

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: [Theorie] Follow the Money
« Reactie #14 Gepost op: 5-04-2020, 14:30:03 »
Ik moet stoppen met dit overzicht pas zo laat te maken :-[

Zelf vind ik hem in ieder geval heel verhelderend. Alina staat nog steeds ruim onderaan ::joehoe:: Maar hoofdverdachten van dit forum Jolien en Salim zijn goede tweeden.
  • Het golfen heb ik niet uitgebreid teruggekeken. Ik ben ervan uitgegaan dat iedereen een eerlijk deel van het bedrag verdient, maar bij de vrij onnozele handicap van Dorien heb ik dan wel weer een oranje (niet heel veel bijdragend) kleurtje gegeven.
  • De muziek was makkelijker in te delen. Alina gaf een half antwoord, Laure één hele en Christian anderhalve bij de quiz. Voor de afronding heb ik Christian maar een euro gegeven.
  • Kilocalorieën zijn moeilijk te verdelen, maar dat Bart en Dorien een (iets) groter deel krijgen lijkt me terecht. Wel hebben zij als enige iets doen mislukken: oranje dus.
...óf niet!

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Theorie] Follow the Money
« Reactie #15 Gepost op: 5-04-2020, 19:26:47 »
Prachtige schema's van beiden! Heel leuk ook met die symbooltjes Pac. ::ok::

Offline Vermoljoen

  • Aanspreekpunt De Mol, Winnaar WIDM-pool 2021
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
Re: [Theorie] Follow the Money
« Reactie #16 Gepost op: 9-04-2020, 17:13:27 »
Kwartfinalist Mol Online 2020 | Halve finalist Discord Mol Online 2020 | Halve finalist Mol Online All Stars 2021 ::hypocriet::

Offline Convans

  • Forumlid
Re: [Theorie] Follow the Money
« Reactie #17 Gepost op: 9-04-2020, 18:22:13 »
Ho wacht wat gebeurt hier. Christian, Jolien en Bart krijgen de -2.000 euro? Hoe valt dat te rijmen?  ::rofl::

Offline Vermoljoen

  • Aanspreekpunt De Mol, Winnaar WIDM-pool 2021
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
Re: [Theorie] Follow the Money
« Reactie #18 Gepost op: 9-04-2020, 18:28:13 »
Dat is inderdaad wel een discussiepunt. 1 iemand van deze 3 had het rode scherm, maar natuurlijk weten we niet of de Mol hier bij zit of niet... Heb hier lang over getwijfeld, dus als er meerderen zijn die vinden dat de verloren 2.000 over de hele groep moet worden verdeeld, dan ben ik bereid dat te doen  ::ok::
Kwartfinalist Mol Online 2020 | Halve finalist Discord Mol Online 2020 | Halve finalist Mol Online All Stars 2021 ::hypocriet::

Offline Convans

  • Forumlid
Re: [Theorie] Follow the Money
« Reactie #19 Gepost op: 9-04-2020, 18:35:55 »

Dat is inderdaad wel een discussiepunt. 1 iemand van deze 3 had het rode scherm, maar natuurlijk weten we niet of de Mol hier bij zit of niet... Heb hier lang over getwijfeld, dus als er meerderen zijn die vinden dat de verloren 2.000 over de hele groep moet worden verdeeld, dan ben ik bereid dat te doen  ::ok::

Nu ja, ik vind -667 euro erg zwaar doorwegen terwijl we helemaal niet zeker zijn wie hier dit geld laat liggen. Mijn inziens hebben ze allemaal een even groot aandeel zolang we niet weten wie dat rode scherm had.