Auteur Topic: [Theorie] Follow the Money  (gelezen 7152 keer)

Offline Vermoljoen

  • Aanspreekpunt De Mol, Winnaar WIDM-pool 2021
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
Re: [Theorie] Follow the Money
« Reactie #20 Gepost op: 9-04-2020, 22:40:24 »
Ik snap je wel.... Lastige opdracht dit.
Kwartfinalist Mol Online 2020 | Halve finalist Discord Mol Online 2020 | Halve finalist Mol Online All Stars 2021 ::hypocriet::

Online Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: [Theorie] Follow the Money
« Reactie #21 Gepost op: 11-04-2020, 21:39:31 »
Nieuw overzicht ::bravo:: Een paar opmerkingen:
  • Ik heb geprobeerd bewust niet te Alina-tunnelen. Zij krijgt net als Christian 100 van de 1000 euro. Jolien als locatieverantwoordelijke krijgt er 300 bij. Bij het autorijden krijgt zij een oranje kleurtje, omdat ze - voor zover we gezien hebben - niet afweek van het plan van Christian en zo in feite bijna veel geld binnenhaalde.
  • Christian haalt plots Jolien in :o Zien de Molloten hier een waardige Mol over het hoofd? Hij heeft op dit moment maar twee stemmen in de poll! En als je alle opdrachten zo vluchtig op een rijtje zet zie ik eigenlijk maar twee écht onmolse momenten: bij het fetaclubje gaan in plaats van graven en anderhalf goed antwoord geven bij de muziekquiz.
  • Dorien doet het al vier opdrachten op rij supermols, maar daar hoor je ook niemand over ::vergroot::

Hebben wij het op het forum aan het verkeerde eind?
...óf niet!

Offline molE13

  • Forumlid
Re: [Theorie] Follow the Money
« Reactie #22 Gepost op: 11-04-2020, 22:05:39 »
  • Dorien doet het al vier opdrachten op rij supermols, maar daar hoor je ook niemand over ::vergroot::
Die is gewoon onhandig.

Online Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Theorie] Follow the Money
« Reactie #23 Gepost op: 11-04-2020, 22:49:52 »
Aflevering 3 is Dorien totaal onmols. Toren bouwen van 1400 euro zonder nadeel, wat met feta spelen en in de bibliotheek met Els wat beesten doorgeven.

Online Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: [Theorie] Follow the Money
« Reactie #24 Gepost op: 11-04-2020, 23:08:51 »
Aflevering 3 is Dorien totaal onmols. Toren bouwen van 1400 euro zonder nadeel, wat met feta spelen en in de bibliotheek met Els wat beesten doorgeven.
Ik ben het helemaal met je eens, ik probeerde wat te provoceren ::hypocriet::

Waarom iedereen Christian zo resoluut heeft afgestreept verbaast me meer, als ik naar de feiten kijk. Is daar een specifieke reden voor? Vorig jaar streepte ik de Mol ook al veel te snel af omdat, nou ja, iedereen dat deed ::)
...óf niet!

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Theorie] Follow the Money
« Reactie #25 Gepost op: 11-04-2020, 23:33:29 »
Christian wordt vanwege zijn inbreng bij de feta (karikaturen) en vanwege de muziek opdracht (kent nummers en let op de tijd en rennen) afgeschreven.
Bij de vuurwerk executie moet hij dan geacteerd hebben. Hij was duidelijk nerveus.
En ook zijn opmerking "iemand zag mij precies voor de tweede keer" is dan ook een toneelstukje.

Offline Reflektor

  • Forumlid
Re: [Theorie] Follow the Money
« Reactie #26 Gepost op: 12-04-2020, 00:46:42 »
Ik ben het helemaal met je eens, ik probeerde wat te provoceren ::hypocriet::

Waarom iedereen Christian zo resoluut heeft afgestreept verbaast me meer, als ik naar de feiten kijk. Is daar een specifieke reden voor? Vorig jaar streepte ik de Mol ook al veel te snel af omdat, nou ja, iedereen dat deed ::)
Tja ik heb hem verdacht als mol, maar hij speelt het dan wel als een over fanatieke kandidaat die erg vanuit de schaduwen molt. Wat je wel ziet is dat opdrachten mislukken waarbij je denkt: huh hoe kan dit nou. Dat zou een kwaliteit van Christian kunnen zijn, want bij veel opdrachten begint hij juist met de perfecte kandidaten tactiek, maar mislukt het toch. Bij de vuurwerk opdracht zegt hij bijvoorbeeld: Hoe kunnen we ervoor zorgen dat er nu niet weer een groene pijl wordt afgeschoten; maar vervolgens zijn er 3 groene pijlen. Ook laat hij bijvoorbeeld Bart rustig de handicap pot katapulteren, terwijl je juist verwacht van Christian dat hij zou zeggen ja Bart schiet eerst wat normale potten met geld af. Het zou dus kunnen, maar lijkt me toch erg onwaarschijnlijk.

Offline Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: [Theorie] Follow the Money
« Reactie #27 Gepost op: 12-04-2020, 20:13:46 »
Christian was de eerste 2 afleveringen mijn hoofdverdachte maar ik heb hem na aflevering 3 afgeschreven omdat:

-Wilde niet teruglopen op de Vadreto trappen.
- Liet het telefoongesprek over de taart over aan Els.
- Hij bij het raften de traagste boot voorop wilde laten varen, eerst wat kruiken met geld wilde schieten  en tot 2 maal toe voorstelde dat de voorste boot moest wachten zodat ze binnen 10.sec. zouden finishen
- Hij niet bij de opgravingen was en bij de fetaopdracht met het idee kwam om een karikatuur te maken zodat iedereen snel te herkennen was.
- Weinig invloed bij de Minotaurus opdracht
-Wist veel antwoorden bij de opdracht in de metro en rende of zijn leven ervan afhing om op tijd bij de wissel van de wacht te zijn.
-Vond de telefoon bij het fitnessen en loste snel de code om te bellen op.
-Was naïef bij het skydivers verhoor
- Kwam met goede ideeën bij de paparazzi opdracht
- Nam geen risico's in de verkeerstoren.
- Was slim bij de vuurwerk eliminatie


Offline Vermoljoen

  • Aanspreekpunt De Mol, Winnaar WIDM-pool 2021
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
Re: [Theorie] Follow the Money
« Reactie #28 Gepost op: 15-04-2020, 18:24:00 »


Aflevering 6 - opdracht 1 ' De pentatlon'
De gewonnen 1500 euro ging naar Salim, dus de verloren 1500 euro is verdeeld onder de kandidaten die hun proef niet met succes afgewerkt hebben (Alina, Bart, Christian en Dorien).
Aflevering 6 - opdracht 2 'Ik heb nog nooit...'
Elke kandidaat in de bar zijn winst en verlies is individueel toegekend. Gezien Bart ook een invloed had op het spel, maar niet rechtstreeks geld kon verdienen of verliezen heb ik 20% van de winst/verlies van de drinkers bij Bart gezet.
Aflevering 6 - opdracht 3 'Het gymnasium/diner met de Mol'
Het niet behaalde 1850 euro is verdeeld onder alle kandidaten inclusief Jolien.
De verloren 2x2150 euro (4300 euro) volledig op Jolien gezet en daar nog eens extra 1850 euro bovenop door het niet halen van de verdubbelaar. Eigenlijk zou dit bij de mol moeten komen, maar we kennen die nog niet.

We zullen dit seizoen vooral naar de plusbedragen moeten kijken...
Kwartfinalist Mol Online 2020 | Halve finalist Discord Mol Online 2020 | Halve finalist Mol Online All Stars 2021 ::hypocriet::

Offline Bram0546

  • Forumlid
Re: [Theorie] Follow the Money
« Reactie #29 Gepost op: 16-04-2020, 17:36:12 »


Aflevering 6 - opdracht 1 ' De pentatlon'
De gewonnen 1500 euro ging naar Salim, dus de verloren 1500 euro is verdeeld onder de kandidaten die hun proef niet met succes afgewerkt hebben (Alina, Bart, Christian en Dorien).


Salim kon toch maar de helft van het te winnen bedrag winnen, dus de kandidaten liepen toch 3000 euro mis?

Online Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: [Theorie] Follow the Money
« Reactie #30 Gepost op: 19-04-2020, 15:35:39 »
Mijn voorlaatste overzicht ::joehoe:: Met inmiddels meer non-informatie dan informatie over de overgebleven kandidaten. Volgende week zal ik een helder overzicht voor de finalisten proberen te maken, en misschien wel een poging doen tot een (simpele) Alles Combineren-taart ::regenboog::

  • Alina blijft koploper ::joehoe::
  • Ik heb voor de vorm de allereerste opdracht van het seizoen toch maar ook kleurtjes gegeven, al maakt het weinig uit
  • De Homo universalis-opdracht (Diner met de Mol) heb ik iedereen grijs gegeven aangezien die geen invloed hadden op of er geld verdiend werden  - behalve dan de Mol, en die kennen we nog niet.
  • Wat de berekeningen van de ouzo betreft: ik ben er van uitgegaan dat de ouzo drinken + de balk lopen voor tweederde van het bedrag meetelt en het uitzoeken van de stellingen voor één derde. Bart zat het langste in de auto en heeft zo dus toch een leuk bedrag verdiend, maar vanaf de tweede ronde werd hij al bijgestaan door anderen en moet hij dat deel van het Bob-bedrag dus delen.
...óf niet!

Offline Vermoljoen

  • Aanspreekpunt De Mol, Winnaar WIDM-pool 2021
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
Re: [Theorie] Follow the Money
« Reactie #31 Gepost op: 23-04-2020, 11:42:52 »
Ze hebben FTM echt een enorme hal gezet dit jaar... Eerst dat bod op de vrijstelling en in aflevering 6 het diner met De Mol. Toevallig zitten 2 van de 3 finalisten die daar iets mee hebben te maken in de finale waardoor die twee proeven enorm doorwegen en niet echt een realistisch beeld geven.
Het wordt nog moeilijker, want het plusgeld ligt ook allemaal enorm dicht bij elkaar....
Kwartfinalist Mol Online 2020 | Halve finalist Discord Mol Online 2020 | Halve finalist Mol Online All Stars 2021 ::hypocriet::

Offline molE13

  • Forumlid
Re: [Theorie] Follow the Money
« Reactie #32 Gepost op: 23-04-2020, 18:57:28 »
Alina lijkt op basis van 'follow the money' de pot het minste geld te hebben gekost. Dat is denk ik een forse misleiding.

Offline Convans

  • Forumlid
Re: [Theorie] Follow the Money
« Reactie #33 Gepost op: 23-04-2020, 20:37:34 »
De meeste follow the money tabellen geven Alina als slechtste verdiener aan idd  ::ok::

Offline Uil

  • Forumlid
Re: [Theorie] Follow the Money
« Reactie #34 Gepost op: 24-04-2020, 13:08:49 »
Het ligt dicht bij elkaar, en er zijn allerlei discussies te voeren over allerlei opdrachten waardoor je het wat kan doen kantelen. Alina's passiviteit/niet sterk doen gelden lijkt de pot in ieder geval wat geld te kosten. Bij de ouzo-opdracht is er pas echt duidelijk sprake van 'onnodig' geld verdienen, maar ze had het anders wel vrij opzichtig moeten verprutsen. Ogenschijnlijk heeft Alina een (licht) voordeel als Mol bij FTM, al heeft de aardig bijgedragen deze afgelopen aflevering (ze had plezier in het stelen?).

Voor mijn hoofdverdachte Bart zijn er drie duidelijke momenten waarop hij onnodig geld pakt. Kan ik dit verklaren?
  • Klok luiden waar hij in de kano veel mensen succesvol overzet. Na de vrijstelling ligt hij onder een vergrootglas, hij zal in ieder geval zijn best moeten doen. Vanuit het oogpunt van de redactie lijkt een geslaagde opdracht met een minder negatieve pot me wenselijk (was het sowieso geweest als Bruno de vrijstelling had, zou plus geweest zijn na deze opdracht). Die extra -2700 euro als wisselgeld, aangezien de manier waarop wel erg gemeen was?
  • De Trouw, hij weet succesvol de truffel te vinden. Kandidaat Dorien staat dicht op hem, dus hij kan niet te dom doen, maar hij lijkt wel heel erg zijn best te doen met die hond. Iets te succesvol in zich voordoen als fanatieke kandidaat? Is hij per ongeluk bij deze deelopdracht beland (zie discussie die voorafgaat), deed hij bijvoorbeeld liever de taart?
  • De Minotaurus, maakt als enige verdienen 1000 euro mogelijk. Hij is wel zeer actief betrokken bij het bederven van de andere 5000 euro, sturen in de keuzes en voeden opgefokte discussie, plus het zelf ook nog eens verpesten op het eind. Dit lijkt mij eigenlijk ideaal: wel als enige geld verdienen (minder verdacht), maar ook zorgen dat de rest niet verdiend wordt.

Zo kan ik het redelijk goed verdedigen nog, maar bij de Trouw blijft wel een probleem. De FTM is eigenlijk mijn voornaamste twijfel nog en of het dan niet toch Alina is, maar zou zij dan niet bang zijn dat ze te veel in het oog springt? De kandidaten rekenen toch ook mee?

Edit: Zoals op het forum eerder al gezegd: Bij 'klok luiden' komt het zeer goed uit dat Bart toont sportief te zijn en fysiek goed in orde. Dit gegeven is belangrijk voor posities in de rest van de afleveringen.
« Laatst bewerkt op: 25-04-2020, 15:50:51 door Uil »

Online Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: [Theorie] Follow the Money
« Reactie #35 Gepost op: 25-04-2020, 16:23:11 »
Het finale-overzicht! ::bravo::

  • Alina blijft in mijn overzicht met ruime afstand onderaan staan. Ze verdient slechts de helft(!) van wat Bart verdient en verschilt ook nog altijd ruim 1000 euro met Jolien.
  • Die 1000 euro zijn vooral te wijten aan de opdrachten de klok luiden de metro/golfen, de papparazzi, en het boodschappen doen. Verder gaan ze vaak gelijk op, maar Jolien heeft wel een stuk meer 'groene' opdrachten.
  • Alles nog eens herbekeken zou ik eigenlijk de geldverdelingen van de klok luiden en het golfen aanpassen, waarmee Bart nog hoger zou eindigen. Hij slaat immers twee holes en kajakt niet alleen drie mensen à 400 euro, maar staat ook zelf op het eiland. (Het was me nu iets te veel moeite om het allemaal nog aan te passen.)

Dit is het eerste jaar dat ik dit soort uitgebreide FtM-overzichten heb gemaakt, en voorlopig vind ik het een succes. Voor mij heeft het snel inzichtelijk gemaakt dat Alina mijn hoofdverdachte moest zijn, en dat bevestigt het nog steeds. Wat je vooral goed kan zien in dit overzicht, is dat Alina heel steady molt.

Ze heeft amper volledig groene opdrachten en zeker nooit twee keer achter elkaar. Sterker nog, de krap 5 puur kandidaatse opdrachten die ze heeft uitgevoerd, zijn de opdrachten waarbij je nauwelijks verschil kunt vinden met haar medefinalisten. De eerste opdracht slaagde als teamwork, de feta werd amper gemold, met het sporten is het moeilijk controleren wie hoe hard werkt en bij de ouzo leverde uiteindelijk iedereen wel een positieve bijdrage. Bij de winkeldiefstal afgelopen aflevering  haalt ze weliswaar een fors bedrag binnen, maar leveren Jolien en Bart een veel moeilijkere prestatie af die nog meer geld oplevert. Jolien en Bart hebben bovendien verschillende groene opdrachten na elkaar, wat Alina dus niet heeft.

...maar het mooie aan zo'n overzicht is natuurlijk dat iedereen er z'n eigen conclusies aan kan verbinden ::hypocriet::
« Laatst bewerkt op: 25-04-2020, 16:25:29 door Pac »
...óf niet!

Offline Convans

  • Forumlid
Re: [Theorie] Follow the Money
« Reactie #36 Gepost op: 25-04-2020, 17:30:49 »
Alina  ::bravo::

Online Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: [Theorie] Follow the Money
« Reactie #37 Gepost op: 26-04-2020, 16:40:17 »
Alles Combineren De Mol 2020

Ik ben vandaag een beetje gaan puzzelen. Zie hier: een speciale editie van Alles Combineren ::bravo:: Het is een versimpelde versie, met maar zes factoren die elk evenveel meetellen. Deze factoren zijn:
  • Follow the Money + : Wie welk aandeel heeft gehad in geld in de pot spelen. Hier doet Alina het het slechtst, en dus het best als Mol.
  • Follow the Money - : Wie welk aandeel heeft gehad in geld uit de pot spelen - hiervoor heb ik het overzicht van Vermiljoen hierboven gebruikt. Daar is Bart de onbetwiste winnaar, hoewel hij zonder die 10.200 euro eigenlijk nog ruim onder Jolien was geëindigd.
  • Molpunten: De vertrouwde theorie van Erik Leppen waarbij Molacties (en Molpositie) structureel beoordeeld worden op molsheid door een heleboel molloten. Hier kwam Bart als winnaar uit de bus.
  • Kleurtjes: Zie daarvoor het kleurrijke schema dat ik hier elke week heb bijgehouden. Ik heb gerekend dat elke rode opdracht 2 punten oplevert, een oranje 1 punt en een groene opdracht is een halve punt eraf. Met die berekening komt Alina ruim bovenaan met zo'n 40% van de punten.
  • Poll: De stand in de poll zoals hij nu is - noem het 'vraag-het-de-molloten'. Ook hier heeft Alina 40% en net als bij de kleurtjes heeft Jolien één derde en Bart een kwart.
  • Molduel: Hiervoor ben ik in het topic van Heinz' onvolprezen finalistenoverzicht gedoken en heb ik simpelweg alle punten die werden verdeeld door de forumleden bij elkaar opgeteld. Wederom Alina met het hoogste aandeel.

And the winner is...
::bravo:: Alina ::bravo::...met zo'n 38,4% van de taart ::joehoe:: Maar het is spannend zat, want Jolien en Bart hebben elk alsnog ruim 30% van de stemmen.
« Laatst bewerkt op: 26-04-2020, 17:10:56 door Pac »
...óf niet!

Offline Uil

  • Forumlid
Re: [Theorie] Follow the Money
« Reactie #38 Gepost op: 26-04-2020, 17:06:04 »
Wat mooi om te zien dat met het meenemen van allerlei invalshoeken, de mate van verdenking uiteindelijk heel dicht bij elkaar ligt. Mooie afspiegeling van de verdeeldheid die we hier op het forum toch ook zien. Eigenlijk een droomscenario toch? ;D

Online Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: [Theorie] Follow the Money
« Reactie #39 Gepost op: 26-04-2020, 18:51:29 »
Potverdrie, nu zie ik pas dat ik bij FTM- de staven van Jolien en Bart had omgewisseld. Het effect is best groot... De uitslag zou moeten zijn:
Alina: 38,4%
Bart: 33,2%
Jolien: 28,3%

Jolien is dus veruit het minst verdacht van de drie en scheelt meer dan tien procentpunt met Alina. Als zij het vanavond blijkt te zijn loopt mijn imago wel een deukje op  ::zweet::
...óf niet!