In 19 seizoenen WIDM hebben we gehad:
9 vrouwelijke winnaars, 10 mannelijke. Netjes verdeeld.
15 vrouwelijke verliezers, slechts 5 mannen.
In totaal dus 24 vrouwen en 15 mannen in de finale.
Je zou verwachten dat er ruim 4 seizoenen waren geweest met daarin twee mannelijke kandidaten in de finale. Voor vrouwen komt die verwachting uit (2, 9, 12, 13), maar voor de mannen zijn het er
0.
Kijken we iets breder dan alleen WIDM, dan weet ik twee andere uitzonderingen hierop: WIDM Junior 2 en De Mol 6. Laatstgenoemde is zelfs de enige met drie mannen in de finale, maar dat is (*De Mol 3 heb ik nog steeds niet gezien, degene na mij mag verklappen of daar een vrouw in de finale stond.)
De 5 mannelijke WIDM-verliezers geweest zaten bovendien bijna allemaal fout in de finale (Robin, Freek, Jochem). Niels is de eerste man die in de finale verliest van een vrouw
op basis van de test, na Roderick die pas in de finale op het goede spoor kwam dankzij een hint.
Wat moeten we hier uit concluderen
Zijn vrouwen beter in het vinden van de Mol? Maar mannen beter in de finaletest? Of stiekem toch toeval?
Wat eerste afvallers betreft speelt het overigens mooi quitte: 9 of 10 vrouwen en 9 of 10 mannen (afhankelijk van of je in seizoen 5 Gijs, Roeland of Yvonne als de eerste afvaller ziet.)